Despre marketing și avocatură

11 mai 2018
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 672

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Nicolae Cîrstea: Începem cea de-a doua zi și ultima a Congresului Avocaților cu o discuție cu Andrei Cristea. Andrei, cred că te știu foarte mulți dintre telespectatori, dar și dintre participanții la congres, un antreprenor foarte cunoscut pe zona marketingului în profesiile juridice. Care este experiența ta în această zonă? Cum era piața avocaturii – că tot suntem la un congres al avocaților – când ai intrat pe această piață, cum e ea acum?

Campania Vara reducerilor pe UJmag.ro

Andrei Cristea: Bună dimineața, Nicolae. Când am început eu business-ul acesta pe zona de marketing și comunicare în avocatură, piața nu exista, ca să răspund la întrebarea ta punctuală. Asta se întâmpla în anul 2000, când piața era formată din niște societăți de avocatură născute, conform Legii nr. 51/1995, cu doar cinci ani înainte, nu apucase să se cristalizeze, nu apucaseră să se formeze ligile, să spunem, care sunt astăzi, deci firmele mari, urmate de niște firme medii, dar cu ambiții, apoi valul foarte mare de firme medii ș.a.m.d. Totul era extrem de eterogen, totul era versatil, totul era într-o mișcare aproape browniană, să-i spunem.

Nicolae Cîrstea: Tu nu ți-ai făcut studiile superioare în zona juridică, dar ai văzut o oportunitate pe această piață. De unde ți-a venit ideea asta de a ajunge pe piața juridică cu marketingul în profesiile juridice?

Andrei Cristea: Așa este, nu am studii juridice, am studii de jurnalism și științele comunicării. Am făcut după aceea un master focalizat pe marketing și comunicare pentru servicii juridice, dar în altă jurisdicție decât cea română, ceea ce l-a făcut greu aplicabil pentru piața din România, deci, practic, inputul meu, din acest punct de vedere, este, hai să-i spunem aproape nesemnificativ și pentru că e foarte greu să pui în același coș toate modurile de a face comunicare, să spunem doar în Europa, nu mai vorbesc de peste Ocean, unde este cu totul altă lege în ceea ce privește comunicarea, oportunitățile și ce voie au firmele de avocatură să-și facă comunicare peste Ocean, nu se compară cu nimic în Europa. Deci orice ai face, practic e destul de greu să aplici pe România. Trebuie să faci practică aici, asta-i părerea mea.

Nicolae Cîrstea: Practic, în anul 2000, la 10 ani de la revoluție, marketingul în această zonă – a avocaturii în special, a profesiilor juridice în general – nu prea exista. Care erau lucrurile pe care le făceai pentru primii parteneri?

Andrei Cristea: Am început cu branding. Pentru că, așa cum bine spui și tu, nu exista marketing – ca să faci marketing trebuie în primul rând să ai pe ce să faci marketing, adică trebuie în primul rând să ai un brand consolidat, ca apoi să te poți gândi să-l declini pe niște vehicule media, iar pe vremea aceea vehiculele media pe care puteai declina erau doar niște vehicule în print, total nespecializate, nu exista internet, nu existau directoare internaționale care să fie luate în calcul, nu existau emisiuni TV care să pună accent pe așa ceva. Firesc, deci era perioada pe care o știi și tu foarte bine. Așa încât noi atunci făceam branding, practic, și parte din primele sigle ale firmelor de avocatură din România au fost create de noi, cred că una sau două mai există și astăzi, sigur, cu niște refresh-uri de branding, cum spunem noi, în comunicare, dar una sau două ca și concept mai există și astăzi. Dar, într-adevăr, în 2018 față de anul 2000 vorbim de cu totul și cu totul alt gen de servicii în avocatură.

Nicolae Cîrstea: Era reglementată această zonă a promovării, a marketingului, în profesiile juridice la acel moment? Exista legislație?

Andrei Cristea: Nu. Nu exista legislație, nu exista nici înțelegere, nu exista nici… Eram văzuți ca un fel de business excentric, care încerca să-și facă treaba, să zic așa, pe lângă case de avocatură care n-aveau nevoie de noi. Mie mi s-a spus foarte clar, în primii ani de antreprenoriat, că ceea ce fac eu n-are niciun viitor, pentru că brandurile în avocatură nu se vor dezvolta la modul ăsta; se vor dezvolta pur și simplu ca niște business-uri de sine stătătoare și că ei nu au nevoie de branding ș.a.m.d. Lucrurile cu adevărat au început să se miște în momentul în care România bătea la porțile Uniunii Europene, pentru că în momentul acela avocații din România, firmele de avocatură, ele, la rândul lor, au trebuit să se alinieze unor standarde. Și în momentul acela au avut nevoie de branding ca să poată să iasă, au avut nevoie de brandning și de comunicare ca să poată să-și atragă clienți veniți din țările Uniunii Europene ș.a.m.d. Deci am fost, să spunem așa – n-am inventat eu expresia, ci un client de-al meu –, un rău necesar.

Nicolae Cîrstea: Am observat, pe parcursul timpului, o linie a produselor tale la cel mai înalt nivel. Practic se vede aerul vestic pe care l-ai adus pe această piață. Am observat, audiat, am fost invitat la emisiuni TV – Revista Română de Consultanță –, care mai sunt brandurile cu care Legal Marketing și Andrei Cristea vin pe piața aceasta și cum au evoluat ele din 2000 până acum?

Andrei Cristea: În prima lună a fost Revista Română de Consultanță, care există și astăzi, dar ca un brand pe care noi îl declinăm în print sub alte titluri, doar sub niște special reports, iar cel mai nou dintre ele și probabil cu cel mai mare succes este The Times Legal Innovation, care este un special report al ziarului englez The Times, care este cel mai vechi ziar al Angliei – 234 de ani de apariție în fiecare zi, inclusiv în zilele celor două războaie mondiale, asta așa, ca un moment de context. În afară de produsele în print, am dezvoltat saitul Legal Marketing.ro, pe care acum o lună de zile, pe 18 martie, l-am relansat într-o altă formulă, cu aplicații de iOS și Android, cu o versiune de mobil mult mai prietenoasă ș.a.m.d., am și mărit echipa. Mai avem încă patru ani de licență exclusivă The Times Legal Innovation. Tocmai săptămâna aceasta am remis un comunicat, am adus a doua licență exclusivă, dar care de data aceasta e prima, practic, care excede zonei avocaturii – se numește Investing in Property –, deci este licența, este special report-ul The Times pe zona de Really Stage și de investiții imobiliare, încercăm să ne ducem, avem un partener acolo – eu nepricepându-mă la această piață – alături de care dezvoltăm această licență. Am avut o emisiune, într-adevăr, la unica televiziune de business care a existat în România după Revoluție – Money Channel, emisiunea s-a numit și se numește Legile Afacerilor. A fost, apoi, un an și jumătate de colaborare cu televiziunea națională, dar, din păcate, în momentul acesta nu cred că, cel puțin pentru piață de business atât de nișată, cum este avocatura, nu cred că există spațiu și interes în a fi decontată, să zic, în targhet și audiență pe TV. Așa că ne păstrăm printul de excelență, organizăm o gală la care oferim niște premii – ultima a fost anul trecut, pe 18 decembrie, sub patronajul Ambasadei Marii Britanii și cu spicheri de la The Times de la Londra, a doua va fi anul acesta în toamnă, cu noile premii – asta facem în mare.

Nicolae Cîrstea: Cum a evoluat legislația, Andrei? A fost un moment de vârf în care reglementarea era foarte strictă cu privire la publicitatea profesioniștilor în domeniul juridic? Se pare că în ultimii ani s-a relaxat puțin.

Andrei Cristea: A fost un moment de frică, să-i spunem, un moment în care, imediat după intrarea în Uniunea Europeană au fost niște cazuri în care anumite societăți de avocatură au luat-o, să zic așa, înaintea vremurilor, dacă vrei, adică și-au permis să facă mai mult decât comunicare, aș îndrăzni să folosesc chiar cuvântul publicitate. Lucrurile au revenit, oarecum, pe un făgaș normal, în condițiile în care atât Uniunea Barourilor, cât și barourile din care făceau parte aceste societăți au atras atenția, mai neoficial sau mai oficial – aici însemnând niște invitații în comisiile de disciplină ale acestor barouri. Eu cred că în acest moment, de 3-4 ani lucrurile s-au așezat într-o matcă normală. Nu am văzut, să spunem, derapaje, din punctul acesta de vedere, nu am mai auzit nici ceea ce auzeam în primii ani de antreprenoriat, respectiv nu am voie să fac așa ceva. Deci de la „nu am voie să-mi fac nici un fel de comunicare”…

Nicolae Cîrstea: Sau „nu am nevoie”.

Andrei Cristea: Sau „nu am nevoie să-mi fac niciun fel de comunicare”, dar legislativ ei spuneau: A, nu am voie, mai bine stau liniștit, că nu am voie – până la „pot să fac orice”. Adică cred că în momentul acesta piața este, și din punctul acesta de vedere, matură.

Nicolae Cîrstea: Cum vezi viitorul din punct de vedere al marketingului în zona de legal?

Andrei Cristea: Dacă nu-mi ceri predicții foarte precise, pentru că nu cred că ăsta este rolul nostru, al antreprenorilor, cine spune în momentul ăsta că vede viitorul mai departe de 5 ani de acum încolo și îl poate desena, părerea mea este că se hazardează. Eu cred că directoarele internaționale vor pierde teren. Mă refer la directoarele la care lumea acum se uită foarte mult, cele în print cel puțin – Chambers & Partners, Legal Five Hundred, Clay and Choice ș.a.m.d. – eu cred că acestea vor pierde teren, pentru că, din punctul meu de vedere, de când le urmăresc evoluția, de zece ani, și mă duc la galele pe care le organizează în Europa ș.a.m.d., nu reușesc să se reinventeze. Deci ori se vor reinventa și se vor replia lumii digitale în care trăim, ori vor pierde teren. Deci asta apropo de involuția directoarelor internaționale. Iar dacă mă întrebi de evoluție, aceasta va fi a portalurilor care reușesc să înglobeze în spatele lor foarte multă și tehnologie, dar și informație. N-aș merge până la inteligența artificială – cred că deocamdată e un concept care în România este gol de conținut și nu există în mod real. În Anglia se fac pași în sensul acesta, sunt niște firme de avocatură, chiar vreo două din Magic Circle, din liga campionilor, care au dat niște avocați afară ca să fie înlocuiți de niște softuri. Deci probabil că viitorul într-acolo merge, eu nu văd, însă, ca acest val să atingă România mai devreme de cel puțin 10 ani de aici încolo.

Nicolae Cîrstea: Andrei, mulțumesc pentru această lecție gratuită și consultanță gratuită. Sperăm să fim în continuare la fel de buni parteneri ca și până acum și să facem lucruri frumoase în sprijinul profesiilor liberale.

Andrei Cristea: Mulțumesc și eu Nicolae, spor și mult succes în tot ce faceți voi! Ați creat o siglă care reprezintă un icon în momentul acesta în avocatura românească și eu vă doresc să mențineți strock-ul acolo unde l-ați dus.

Nicolae Cîrstea: Mulțumesc.

Despre marketing și avocatură was last modified: mai 23rd, 2018 by Andrei Cristea
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Andrei Cristea

Andrei Cristea

Deține Lion House, publisherul Revistei Române de Consultanță și deținătorul primei francize The Economist acordate României, cea mai bine vândută revista de life-style business din lume: Intelligent Life. Anterior, a fost producător al Știrilor Pro TV și are un master în comunicare, după absolvirea Facultății de Jurnalism și Ștințele Comunicării de la Universitatea București.
A mai scris:

Abonează-te la newsletter