A fost adoptată Declarația de la Varșovia privind viitorul justiţiei în Europa

8 iun. 2016
Vizualizari: 1439

Despre

  • Un consiliu judiciar sau un organ echivalent de guvernare ar trebui să participe în procesul de evaluare a calității justiției
  • Compunerea Consiliilor
  • Bugetul sistemului judiciar
  • Administrarea sistemelor de justiție din Europa în secolul XXI se va schimba în mod radical
  • Situația din Turcia și Polonia

Adunarea Generală a Rețelei Europene a Consiliilor Judiciare (RECJ) ce a avut loc în perioada 1-3 iunie 2016, la Varșovia, Polonia a adoptat Declarația de la Varșovia privind viitorul justiției în Europa, al cărei conținut îl redăm în continuare:

RECJ s-a întrunit la Varșovia în Adunarea Generală între 1 și 3 iunie 2016, ocazie cu care cele două consilii judiciare din Grecia au fost alese ca membri cu drepturi depline ai RECJ.

Având în vedere că RECJ

  • (i) A facilitat grupurilor de dialog ale RECJ să creeze cadrul necesar membrilor și observatorilor să dezvolte soluții practice cu privire la problemele cele mai presante referitoare la independența și responsabilitatea sistemelor judiciare;
  • (ii) A identificat elementele care sunt necesare unui proces decizional de calitate și va încerca identificarea unor indicatori de calitate a actului de justiție și a sistemului de justiție care vor fi folosite în evaluarea (măsurarea) calității justiției în vederea îmbunătățirii acesteia în rândul țărilor membre și candidate UE;
  • (iii) A stabilit bune practici în ce privește participarea reprezentanților din afara sistemului judiciar și ai societății civile în activitatea consiliilor judiciare și a organismelor echivalente, dar și în ce privește implicarea consiliilor judiciare în procesul de finanțare a sistemelor judiciare din Europa.

Membrii și observatorii Rețelei Europene a Consiliilor Judiciare reuniți la Varșovia între 1 și 3 iunie DECLARĂ următoarele:

1. Un consiliu judiciar sau un organ echivalent de guvernare ar trebui să participe în procesul de evaluare a calității justiției prin:

  • definirea unui cadru calitativ care să stabilească indicatorii, inclusiv criterii pentru aprecierea și evaluarea calității justiției;
  • definirea metodelor prin care calitatea procesului decizional poate fi evaluată, menținută și îmbunătățită;
  • identificarea și implementarea bunelor practici care sporesc încrederea cetățenilor în sistemele judiciare; și
  • asigurarea că aceste sisteme de evaluare nu interferează cu independența individuală sau colectivă a magistraților, ori a sistemului de justiție.

2. Referitor la compunerea Consiliilor, cu referire la membrii din afara sistemului judiciar:

  • compunerea Consiliilor Judiciare și a organismelor echivalente ar trebui să includă membri din afara sistemului judiciar, cu reflectarea diversității societății;
  • membrii din afara sistemului judiciar ar trebui să îndeplinească aceleași standarde de integritate, independență și imparțialitate precum judecătorii, dar membrii din afara sistemului judiciar nu ar trebui să fie politicieni sau să includă ministrul justiției;
  • membrii din afara sistemului judiciar ar trebui să aibă același statut și drepturi de vot ca membri din cadrul sistemului judiciar.

3. În ceea ce privește bugetul sistemului judiciar:

  • stabilirea bugetului ar trebui să fie în mod sistematic și practic liberă de orice interferință politică inadecvată, astfel încât instanțele să fie finanțate pe baza unor criterii obiective și transparente;
  • consiliul Judiciar sau organul echivalent ar trebui să fie implicat îndeaproape în toate etapele procesului bugetar, iar instanțele trebuie să beneficieze de resurse la un nivel care să asigure un sistem de justiție efectiv și eficient;
  • prioritățile bugetare trebuie definite în colaborare cu sistemul judiciar relevant, în acord cu criterii transparente și nu trebuire să dicteze singure procedurile judiciare ce trebuie urmate.

4. RECJ recunoaște că administrarea sistemelor de justiție din Europa în secolul XXI se va schimba în mod radical ca urmare a folosirii tehnologiei informației și comunicării. Urmărește folosirea modalităților de soluționare a litigiilor online și a altor tehnologii care să ofere o justiție mai eficientă și mai rapidă și la un cost mai redus tuturor cetățenilor Europei. Vor fi în continuare esențiale pentru RECJ, membrii și observatorii săi menținerea și consolidarea independenței și responsabilității sistemelor judiciare în beneficiul cetățenilor europenei pentru a le asigura un acces efectiv la justiție.

5. RECJ este din ce în ce mai îngrijorată cu privire la faptul că abordarea guvernului Turciei referitoare la transferul, suspendarea, excluderea din profesie și investigarea unor judecători nu este în acord cu principiile independenței justiției. Solicită executivului și Consiliului Judiciar din Turcia să acorde atenție principiilor potrivit cărora judecătorii sunt inamovibili și ar trebui transferați sau excluși din profesie doar în împrejurări prevăzute de lege, în urma unor proceduri transparente derulate de un organism independent ale cărui decizii fac obiectul unei revizuiri sau căi de atac.

6. În legătură cu evoluția situației din Polonia, RECJ subliniază importanța respectării de către executiv a independenței sistemului judiciar și luării unor măsuri de reformă a sistemului judiciar doar după o consultare adecvată a Consiliului Judiciar și a judecătorilor.

7. RECJ va continua monitorizarea evoluțiilor din Turcia și Polonia pentru a se asigura că principiile de bază ale independenței sistemului judiciar sunt respectate.

Sursa informației

A fost adoptată Declarația de la Varșovia privind viitorul justiției în Europa was last modified: iunie 7th, 2016 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: