Constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune (Decizia DGAORDA nr. 98/2016)

10 oct. 2016
Vizualizari: 971

Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
Decizia DGAORDA nr. 98/2016
(M. Of. nr. 785 din 6 octombrie 2016)
Constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune

În M. Of. nr. 785 din 6 octombrie 2016, a fost publicată Decizia directorului general adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (Decizia DGAORDA) nr. 98 din 27 septembrie 2016 privind constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune (Metodologie).

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivei metodologii.

Anexă: Proiect UCMR-ADA Metodologie privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune

  1. Utilizarea de către organismele de radiodifuziune prin radiodifuzare a operelor muzicale gestionate colectiv de către UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor se poate face numai în baza unei autorizații licență neexclusivă eliberată de acest organism de gestiune colectivă.
  2. Prin utilizator în sensul prezentei metodologii se înțelege orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică ce radiodifuzează, prin orice mijloc sau procedeu, opere muzicale în cadrul unui post de radio, astfel cum este definită radiodifuzarea prin art. 151 din Legea nr. 8/1996 privind drepturile de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare.
  3. În scopul încheierii autorizației licența neexclusivă organismul de radiodifuziune are obligația să depună la sediul UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor o cerere de autorizare, semnată de reprezentantul său legal, prin care, pe lângă datele de identificare ale utilizatorului și denumirea postului de radio, va declara pe propria răspundere:

a) frecvențele pentru care deține licența din partea Consiliului Național al Audiovizualului;

b) ponderea medie estimată a utilizării operelor muzicale pentru fiecare frecvență/licență CNA;

c) lista completă a localităților acoperite de fiecare frecvență și numărul de persoane stabile recenzate pentru fiecare localitate în care poate fi recepționat postul de radio;

d) operatorii de cablu care preiau postul de radio.

Utilizatorii au obligația de a atașa cererii de încheiere a autorizației licență neexclusivă copii de pe licența/licențele audiovizuală(e) și de pe autorizația/autorizațiile tehnică(e) de funcționare, însoțite de anexele sale cuprinzând hărțile zonelor de serviciu.

  1. Utilizatorii au obligația să plătească UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor remunerația reprezentând drepturi patrimoniale de autor de radiodifuzare a operelor muzicale într-un cuantum de 9% din veniturile ce constituie baza de calcul al remunerației prevăzute la pct. 5 al metodologiei, în cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale reprezintă 100% din timpul de emisie al utilizatorului pe acel post de radio și, respectiv, frecvență, în cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale este mai mică de 100% din timpul de emisie, remunerația procentuală aplicabilă asupra veniturilor ce constituie baza de calcul al remunerațiilor se calculează după următoarea formulă x = 9y/100, unde x reprezintă remunerația cuvenită autorilor, calculată procentual, iar y este ponderea radiodifuzării operelor muzicale de către fiecare utilizator, stabilită tot procentual.

La remunerațiile prevăzute de prezenta metodologie se adaugă TVA.

  1. Baza de calcul asupra căreia se aplică remunerația procentuală prevăzută de prezenta metodologie este reprezentată de totalitatea veniturilor obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare, ce includ venituri din: abonamente/taxa pentru serviciul public de radiodifuziune, publicitate, bartere, sponsorizări, subvenții, alocații, numere suprataxate, concursuri și jocuri radiodifuzate, închirieri spațiu emisie, venituri din radiodifuzări realizate în urma unei comenzi, venituri din asocieri în participațiune obținute din activitatea de radiodifuzare etc., precum și veniturile realizate de societățile de intermediere a publicității realizate pentru publicitatea difuzată pe posturile de radio ale radiodifuzorului.

Pentru utilizatorii care nu obțin venituri, baza de calcul al remunerației o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de către utilizator pentru activitatea de radiodifuzare (incluzând, dar fără a se limita la, cheltuielile de personal, cheltuielile pentru serviciile prestate de terți, achiziții de orice fel etc.), în trimestrul pentru care remunerația este datorată.

  1. În cazul în care, prin aplicarea procentului prevăzut la pct. 4 asupra bazei de calcul prevăzute la pct. 5, rezultă o sumă trimestrială mai mică decât cea prevăzută în tabelele de mai jos, utilizatorul datorează UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor remunerația minimă forfetară potrivit tabelelor de mai jos în funcție de potențialii receptori ai emisiunilor, de veniturile realizate din radiodifuzare și de ponderea în care sunt utilizate operele muzicale în total timp de emisie, după cum urmează:
Tabel 1
Pondere muzică peste 85%
Venituri trimestriale
(lei)
Potențiali receptorisub 20.000 lei20.001-30.000 lei30.001-40.000 lei40.001-50.000 lei50.001-60.000 leipeste 60.001 lei
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei)
peste 4,000.000120018002400300036003700
(1.500.000-4.000.000)100015002000240027003000
(500.000-1.500.000)9001300150020002400
(300.000-500.000)800110012501800
(150.000-300.000)70010001200
(50.000-150.000)600900
sub 50.000500
Tabel 2
Pondere muzică 75%-85%
Venituri trimestriale
(lei)
Potențiali receptorisub 20.000 lei20.001-30.000 lei30.001-40.000 lei40.001-50.000 lei50.001-60.000 leipeste 60.000 lei
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei)
peste 4.000.00080012001600200024002800
(1.500.000-4.000.000)70011001400190022002400
(500.000-1.500.000)6001000130017002000
(300.000-500.000)50090012501600
(150.000-300.000)4508501200
(50.000-150.000)425800
sub 50.000400

 

Tabel 3
Pondere muzică 50%-75%
Venituri trimestriale
(lei)
Potențiali receptorisub 20.000 lei20.001-30.000 lei30.001-40.000 lei40.001-50.000 lei50.001-60.000 leipeste 60.000 lei
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei)
peste 4.000.00070010501400175021002450
(1.500.000-4.000.000)6009001300165019002100
(500.000-1.500.000)500850120015001750
(300.000-500.000)45080011001400
(150.000-300.000)4007501050
(50.000-150.000)375700
sub 50.000350
Tabel 4
Pondere muzică 35%-50%
Venituri trimestriale
(lei)
Potențiali receptorisub 20.000 lei20.001-30.000 lei30.001-40.000 leii40.001-50.000 lei50.001-60.000 leipeste 60.000 lei
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei)
peste 4 000.0006509751300162519502275
(1.500.000^.000.000)5509001150150018001950
(500.000-1.500.000)500800105014001625
(300.000-500.000)40075010001300
(150.000-300.000)375700975
(50.000-150.000)350650
sub 50.000325

 

Tabel 5
Pondere muzică sub 35%
Venituri trimestriale
(lei)
Potențiali receptorisub 20.000 lei20.001-30.000 lei30.001-40.000 lei40.001-50.000 lei50.001-60.000 leipeste 60.300
Remunerație forfetară trimestrială minimă (lei)
peste 4,000.0006009001200150018002100
(1.500.000-4.000.000)5258251125140016501800
(500.000-1.500.000)450750105013001500
(300.000-500.000)4007009751200
(150.000 – 300.000)350650900
(50.000-150.000)325600
sub 50.000300
  1. Prin potențiali receptori în sensul pct. 6 din prezenta metodologie se înțelege totalitatea populației stabile recenzate în toate localitățile în care pot fi recepționate programele postului de radio emise prin intermediul totalității licențelor audiovizuale ale utilizatorului, respectiv prin orice mijloc care servește la propagarea cu fir sau fără fir, inclusiv prin satelit, prin cablu sau internet. Populația stabilă recenzată este cea publicată de către Institutul Național de Statistică.
  2. Pentru utilizatorii care utilizează mai multe frecvențe pe care radiodifuzează servicii de programe, programe sau spoturi publicitare diferite de cele radiodifuzate de frecvența principală, remunerațiile prevăzute de prezenta metodologie se determină și se datorează pentru fiecare frecvență în parte.
  3. Remunerația se plătește trimestrial până la data de 26 a lunii următoare expirării trimestrului pentru care este datorată, dată până la care utilizatorul are obligația de a transmite organismului de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor de opere muzicale și un raport cuprinzând baza de calcul al remunerației, purtând semnătura și ștampila reprezentantului legal.
  4. Până la data de 20 a lunii următoare fiecărui trimestru calendaristic utilizatorii au obligația de a depune la UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor, pentru fiecare post de radio în parte și distinct pentru fiecare frecvență, un raport semnat de reprezentantul legal al utilizatorului cuprinzând: datele de identificare ale utilizatorului, denumirea postului de radio, veniturile obținute din activitatea de radiodifuzare de utilizator, veniturile obținute de terții intermediari în vânzarea publicității pentru publicitatea difuzată pe acel post de radio.

Utilizatorii au obligația de a ține o evidență contabilă analitică distinctă privind veniturile pentru fiecare frecvență în parte a postului de radio.

  1. Până la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, utilizatorii au obligația de a depune la UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor, pentru fiecare post de radio în parte și distinct pentru fiecare frecvență, un raport cuprinzând lista tuturor operelor muzicale utilizate zilnic, inclusiv operele muzicale utilizate în spoturile publicitare, cu menționarea denumirii fiecărei opere muzicale utilizate, a autorilor fiecărei opere muzicale (compozitor, textier, aranjor) și a duratei de radiodifuzare a fiecărei opere muzicale.
Denumire post radio:
Frecvență:
Data LL/ZZ/ANOra de început hh:mm:ssOra de sfârșit: hh:mm:ssDurata de utilizare în secundeDenumire operă muzicalăCompozitoriTextieriAranjori

Raportul va fi transmis în format scris și electronic și va fi însoțit de o adresă de înaintare semnată de reprezentantul legal al utilizatorului care va indica numărul total al operelor muzicale menționate în raport și volum electronic de date cuprins în acesta.

Informațiile cuprinse în raport vor constitui baza de repartizare către titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale a remunerațiilor astfel colectate de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical.

  1. Pentru întârzieri la plata remunerațiilor utilizatorii datorează UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor dobânzile penalizatoare prevăzute de lege pentru raporturile dintre profesioniști. Pentru întârzierea depunerii rapoartelor prevăzute de prezenta metodologie utilizatorii datorează UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor penalități egale cu dobânzile penalizatoare prevăzute de lege pentru raporturile dintre profesioniști aplicabile asupra remunerației trimestriale aferente acelui trimestru.
  2. Gradul de utilizare a operelor muzicale de către posturile de radio va putea fi verificat de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical, acesta fiind îndreptățit să realizeze sau să comande terților monitorizări ale activității de radiodifuzare a utilizatorilor.
  3. respectiva metodologie intră în vigoare începând cu trimestrul calendaristic următor publicării în Monitorul Oficial.
Alte prevederi relevante din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Art. 1 din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 1 prevede faptul că se constituie Comisia pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune, având următoarea componență:

– UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor, reprezentând organismul de gestiune colectivă din domeniul operelor muzicale, pe de o parte,

– Asociația Română de Comunicații Audiovizuale (ARCA), reprezentând structurile asociative mandatate de utilizatorii naționali;

– Asociația Radiodifuzorilor Mici și a Micilor Comunicatori de Fonograme (ARMMCF) și Asociația Radiourilor Locale și Regionale din România (ARLR) – câte un reprezentant al celor două structuri asociative reprezentative ale utilizatorilor locali;

– Societatea Europe Developpment International Romania – S.R.L. (EUROPA FM), Societatea A.G. Radio Holding – S.R.L. (KISS FM, MAGIC FM și ONE FM) și Societatea Grupul Media Camina (G.M.C.) – S.R.L. (RADIO ZU) – câte un reprezentant al primilor trei utilizatori majori;

– Societatea Română de Radiodifuziune (SRR), pe de altă parte.

Art. 2 din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Art. 2 stabilește faptul că Comisia constituită potrivit art. 1 are obligația să desfășoare negocierile în conformitate cu dispozițiile art. 1311 și art. 1312 alin. (1) și (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, cu modificările și completările ulterioare, pe o durată de maximum 30 de zile calendaristice de la data constituirii.

Art. 3 din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Art. 3 dispune faptul că Comisia își va stabili programul întâlnirilor pe care îl va comunica Oficiului Român pentru Drepturile de Autor.

Art. 4 din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Art. 4  prevede faptul că proiectul de metodologie privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune depus de UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor, pentru negociere în cadrul comisiei prevăzute la art. 1, este prevăzut în anexa care face parte integrantă din respectiva decizie.

Art. 5 din Decizia DGAORDA nr. 98/2016

Art. 5 stabilește faptul că respectiva decizie se publică în Monitorul Oficial, în conformitate cu dispozițiile art. 131 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, și intră în vigoare la data publicării fiind postată și pe site-ul www.orda.ro.

Constituirea Comisiei pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune (Decizia DGAORDA nr. 98/2016) was last modified: octombrie 7th, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.