Neconstituționalitate (M. Of. nr. 240/31.03.2016): Dispoziţiile art. 318 („Renunţarea la urmărirea penală”) din Codul de procedură penală

4 apr. 2016
Vizualizari: 2469

Despre

  • M. Of. nr. 240 din 31 martie 2016
  • Decizia CCR nr. 23/2016
Decizia CCRActul normativArticol Sumar
D.C.C. nr. 23/2016
(M. Of. nr. 240 din 31 martie 2016)
Codul de procedură penalăArt. 318Dispozițiile art. 318 sunt neconstituționale

 

În M. Of. nr. 240 din 31 martie 2016, a fost publicată D.C.C. nr. 23/2016 privind excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 318 din Codul de procedură penală.

Obiectul excepției de neconstituționalitate
 
Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile art. 318 („Renunțarea la urmărirea penală”) din Codul de procedură penală.

Art. 318 („Renunțarea la urmărirea penală”)

„(1) În cazul infracțiunilor pentru care legea prevede pedeapsa amenzii sau pedeapsa închisorii de cel mult 7 ani, procurorul poate renunța la urmărirea penală când, în raport cu conținutul faptei, cu modul și mijloacele de săvârșire, cu scopul urmărit și cu împrejurările concrete de săvârșire, cu urmările produse sau care s-ar fi putut produce prin săvârșirea infracțiunii, constată că nu există un interes public în urmărirea acesteia.

(2) Când autorul faptei este cunoscut, la aprecierea interesului public sunt avute în vedere și persoana suspectului sau a inculpatului, conduita avută anterior săvârșirii infracțiunii și eforturile depuse pentru înlăturarea sau diminuarea consecințelor infracțiunii.

(3) Procurorul poate dispune, după consultarea suspectului sau a inculpatului, ca acesta să îndeplinească una sau mai multe dintre următoarele obligații:

a) să înlăture consecințele faptei penale sau să repare paguba produsă ori să convină cu partea civilă o modalitate de reparare a acesteia;

b) să ceară public scuze persoanei vătămate;

c) să presteze o muncă neremunerată în folosul comunității, pe o perioadă cuprinsă între 30 și 60 de zile, în afară de cazul în care, din cauza stării de sănătate, persoana nu poate presta această muncă;

d) să frecventeze un program de consiliere.

(4) În cazul în care procurorul dispune ca suspectul sau inculpatul să îndeplinească obligațiile prevăzute la alin. (3), stabilește prin ordonanță termenul până la care acestea urmează a fi îndeplinite, care nu poate fi mai mare de 6 luni sau de 9 luni pentru obligații asumate prin acord de mediere încheiat cu partea civilă și care curge de la comunicarea ordonanței.

(5) Ordonanța de renunțare la urmărire cuprinde, după caz, mențiunile prevăzute la art. 286 alin. (2), precum și dispoziții privind măsurile dispuse conform alin. (3) din prezentul articol și art. 315 alin. (2)–^(4), termenul până la care trebuie îndeplinite obligațiile prevăzute la alin. (3) din prezentul articol și sancțiunea nedepunerii dovezilor la procuror, precum și cheltuielile judiciare.

(6) În cazul neîndeplinirii cu rea-credință a obligațiilor în termenul prevăzut la alin. (4), procurorul revocă ordonanța. Sarcina de a face dovada îndeplinirii obligațiilor sau prezentarea motivelor de neîndeplinire a acestora revine suspectului ori inculpatului. O nouă renunțare la urmărirea penală în aceeași cauză nu mai este posibilă.

(7) Ordonanța prin care s-a dispus renunțarea la urmărirea penală se comunică în copie persoanei care a făcut sesizarea, suspectului, inculpatului sau, după caz, altor persoane interesate.

D.C.C. nr. 23/2016
 
Prin Decizia nr. 23/2016, Curtea Constituțională a admis excepția de neconstituționalitate ridicată în Dosarul nr. 32/225/2015 al Judecătoriei Drobeta-Turnu Severin și a constatat că dispozițiile art. 318 din Codul de procedură penală sunt neconstituționale.

 

Neconstituționalitate (M. Of. nr. 240/31.03.2016): Dispozițiile art. 318 („Renunțarea la urmărirea penală”) din Codul de procedură penală was last modified: aprilie 1st, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.