Decizia ÎCCJ (Complet DCD) nr. 50/2020 (comunicat): Art. 34 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice

23 iun. 2020
Vizualizari: 2014

Decizia ÎCCJ

Complet ÎCCJActe normativeArticole

Sumar

Decizia ÎCCJ  nr. 50/2020

Complet DCDLegea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domesticeArt. 34 alin. (2)

 Dacă persoana împotriva căreia s-a emis ordinul de protecție nu este implicată într-un dosar penal, pentru a se dispune revocarea ordinului nu trebuie întocmită de către serviciul de probațiune o evaluare a riscului de recidivă.

 

Potrivit site-ului oficial (www.scj.ro), în ședința din 22 iunie 2020, Înalta Curte s-a reunit pentru a dezbate mai multe sesizări privind pronunțarea unor hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept în materie civilă, între care și aceea referitoare la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, Înalta Curte a stabilit că în interpretarea respectivelor dispoziții, în situația în care persoana împotriva căreia s-a emis ordinul de protecție nu este implicată într-un dosar penal, pentru a se dispune revocarea ordinului nu trebuie întocmită de către serviciul de probațiune o evaluare a riscului de recidivă, conform art. 34 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 217/2003. În acest caz, instanța va efectua o evaluare proprie a existenței unui risc real pentru victima violenței domestice sau pentru familia acesteia din partea persoanei împotriva căreia s-a emis ordinul de restricție.

 

Obiectul dezlegării chestiunii de drept

 

Art. 34 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice

 

„(2) Revocarea se poate dispune dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

a) agresorul a respectat interdicțiile sau obligațiile impuse;

b) agresorul a urmat consiliere psihologică, psihoterapie, tratament de dezintoxicare ori orice altă formă de consiliere sau terapie care a fost stabilită în sarcina sa ori care i-a fost recomandată sau a respectat măsurile de siguranță, dacă asemenea măsuri s-au luat, potrivit legii;

c) dacă există o evaluare a riscului de recidivă realizată potrivit competențelor de către un serviciu de probațiune, care indică un grad de risc suficient de scăzut și faptul că agresorul nu mai prezintă un real pericol pentru victima violenței domestice sau pentru familia acesteia, astfel cum este definită potrivit prevederilor art. 5”.

 

Decizia ÎCCJ (Complet DCD) nr. 50/2020

 

Prin Decizia nr. 50/2020, ÎCCJ (Complet DCD) a admis  formulată de Tribunalul Timiș – Secția I civilă, în dosarul nr. 24956/325/2019, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 34 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Înalta Curte a stabilit că: „în situația în care persoana împotriva căreia s-a emis ordinul de protecție nu este implicată într-un dosar penal, pentru a se dispune revocarea ordinului nu trebuie întocmită de către serviciul de probațiune o evaluare a riscului de recidivă, conform art. 34 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 217/2003. În acest caz, instanța va efectua o evaluare proprie a existenței unui risc real pentru victima violenței domestice sau pentru familia acesteia din partea persoanei împotriva căreia s-a emis ordinul de restricție”.

 

Sursa informației

Decizia ÎCCJ (Complet DCD) nr. 50/2020 (comunicat): Art. 34 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice was last modified: iunie 23rd, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.