Coronavirusul şi dreptul contravenţional: Episodul 4 – noi sancţiuni complementare şi amenzi mai mari

2 apr. 2020
Articol UJ Premium
0 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 50 voturi, medie: 0,00 din 5 (0 votes, average: 0,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 892
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Prin Ordonanța de Urgență nr. 34/2020 au fost adoptate modificările la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, puse în dezbatere publică în data de 29 martie 2020, despre care am făcut vorbire într-un articol anterior.

Astfel, potrivit noii reglementări, a operat o majorare semnificativă a cuantumului amenzilor, acestea ajungând de astăzi (1 aprilie – n.n.) la un maxim de 70.000 lei în cazul persoanelor juridice, respectiv 20.000 lei în cazul persoanelor fizice.

Campanie Craciun UJmag 2020

Astfel, noul text al art. 28 prevede limite de la 2.000 lei la 20.000 lei, pentru persoane fizice, și de la 10.000 lei la 70.000 lei, pentru persoane juridice.

Totodată, ca un element de noutate au fost reglementate și o serie de sancțiuni contravenționale complementare, care se vor dispune pe lângă amendă, și anume:

– Confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din sâvărșirea contravenției;

– Interzicerea accesului la aceste bunuri prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate;

– Suspendarea temporară a activității;

– Desființarea unor lucrări;

– Refacerea unor amenajări.

Așa cum se arăta încă din proiectul acestui act normativ, potrivit nou introdusului art. 281: „bunurile confiscate ca urmare a aplicării sancțiunilor contravenționale prevăzute la art. 28, care sunt cuprinse în categoriile stabilite, potrivit art. 282 alin. (1), în necesarul de bunuri în stare de urgență sau în necesarul de bunuri în stare de asediu, se atribuie direct, cu titlu gratuit, și nu se supun dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului și condițiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

Mai mult, O.U.G. nr. 34/2020 privire și o serie de norme care derogă în mod expres de la Ordonanța nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

În concret, potrivit nou introdusului art. 284, plângerea formulată împotriva procesului verbal de constatare a contravenției și de aplicare a sancțiunilor prevăzute la art. 28 nu suspendă executarea sancțiunilor contravenționale complementare aplicate.

În plus, în caz de anulare sau de constatare a nulității procesului verbal, instanța judecătorească dispune să se achite celui în drept o despăgubire care se stabilește în raport cu valoarea de circulație a bunurilor la momentul confiscării și care se asigură din bugetul autorităților și instituțiilor publice beneficiare.

În egală măsură, contravenientul va putea achita, în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal, jumătate din cuantumul amenzii aplicate de agentul constatator pentru contravențiile prevăzute la art. 28 (adică cele menționate în partea de început a prezentului material). Acest text derogă astfel de la dispozițiile Ordonanței nr. 2/2001 care permite, în cazul celorlalte contravenții, achitarea a jumătate din minimul stabilit de lege.

Monitor Dosare

Nu în ultimul rând, potrivit unui nou articol introdus prin această Ordonanță, valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice se menține pe toată perioada stării de asediu sau a stării de urgență, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestor stări.

Prin excepție, în cazul dovezilor înlocuitoare ale permiselor de conducere – cu drept de circulație, se menține numai valabilitatea celor emise în temeiul art. 111 alin. (1) lit. b) (adică când titularul a săvârșit una dintre infracțiunile prevăzute de art. 334, 335 alin. 2, 336, 337, 338 alin. 1 și 339 alin. 2,3 și 4) sau alin. (4) (adică în cazul contravențiilor privind conducerea sub influența băuturilor alcoolice și neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, pe toată perioada stării de asediu sau a stării de urgență, precum și pentru o perioadă de 10 zile de la încetarea acestor stări.

Pentru aceleași perioade se menține și valabilitatea prelungirii dreptului de circulație dispusă de procuror sau de instanța de judecată potrivit art. 111 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, cu modificările și completările ulterioare.


* Articol preluat de pe site-ul http://www.chirita-law.com/stiri/.

Coronavirusul și dreptul contravențional: Episodul 4 – noi sancțiuni complementare și amenzi mai mari was last modified: mai 12th, 2020 by Maria Roșca

Vă recomandăm: