Conflict negativ de competenţă. Pronunţarea regulatorului de competenţă şi stabilirea competenţei de soluţionare a cauzei (NCPC, L. nr. 10/1995, L. nr. 329/2009, L. nr. 50/1991)

30 oct. 2020
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
Vizualizari: 191

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SC II) nr. 564/2020

NCPC: art. 133 pct. 2 teza I, art. 135 alin. (1) și alin. (4), art. 136 alin. (1) și alin. (4); L. nr. 10/1995: art. 40; L. nr. 329/2009: art. 7; L. nr. 50/1991: art. 30

Conferința națională de Drept Penal al Afacerilor, ediția a VIII-a, ON-LINE

Potrivit art. 133 pct. 2 teza I C. proc. civ., există conflict negativ de competență când două sau mai multe instanțe și-au declinat reciproc competența de a judeca același proces.

Dispozițiile privitoare la conflictul de competență sunt aplicabile și în cazul secțiilor specializate ale aceleiași instanțe judecătorești, care se pronunță prin încheiere, conform art. 136 alin. (1) și alin. (4) C. proc. civ.

Înalta Curte, constatând existența unui conflict negativ de competență între cele două secții ale Curții de Apel Alba Iulia, care se declară reciproc necompetente a judeca aceeași pricină, în temeiul dispozițiilor art. 135 alin. (1) și alin. (4) C. proc. civ., va pronunța regulatorul de competență și va stabili competența de soluționare a cauzei în favoarea Curții de Apel Alba Iulia, secția de contencios administrativ și fiscal, pentru următoarele considerente:

Prin decizia nr. 8/2018 din data de 19 februarie 2018, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în dosarul nr. x/2017, s-a statuat că „În interpretarea și aplicarea prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995, forma în vigoare în anul 2010, coroborate cu art. 7 din Legea nr. 329/2009 și poziția 5 din anexa nr. 1 la aceeași lege, precum și cu prevederile art. 21 și art. 22 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația de plată a sumei echivalente cu cota de 0,70% din cheltuielile pentru executarea construcțiilor și a lucrărilor prevăzute la art. 2 din Legea nr. 10/1995 și pentru care se emit, în condițiile legii, autorizații de construire este o obligație fiscală”.

Totodată, instanța supremă a stabilit că „În interpretarea și aplicarea prevederilor art. 40 din Legea nr. 10/1995, forma în vigoare în anul 2010, coroborate cu prevederile art. 91 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, obligația fiscală de plată a cotei prevăzute de art. 40 din Legea nr. 10/1995 se supune termenului de prescripție de 5 ani, specific raporturilor juridice fiscale”.

În speță, acțiunea cu care a fost învestită Judecătoria Alba Iulia are ca obiect obligarea pârâtei UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ ORAȘ ZLATNA la plata sumei totale de 3.647,68 RON, reprezentând cote datorate în baza a două legi speciale, aferente lucrărilor de construcții autorizate, respectiv regularizarea cotei de 0,1% la valoarea din autorizația de construire și a cotei de 0,7% din cheltuielile pentru executarea lucrărilor de construcții, în temeiul art. 30 din Legea nr. 50/1991 și art. 40 din Legea nr. 10/1995.

Față de cele arătate anterior, Înalta Curte a constatat că litigiul dintre părți este de natură fiscală, astfel încât este competentă să îl soluționeze secția de contencios administrativ și fiscal din cadrul Curții de Apel Alba Iulia.

Sursa informației: www.scj.ro.

Conflict negativ de competență. Pronunțarea regulatorului de competență și stabilirea competenței de soluționare a cauzei (NCPC, L. nr. 10/1995, L. nr. 329/2009, L. nr. 50/1991) was last modified: octombrie 30th, 2020 by Redacția ProLege

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.

Abonează-te la newsletter