Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Modificări aduse prin Hotărârea nr. 1.255/2014 (I)

12 ian. 2015
Vizualizari: 4296

Despre

  • M. Of. nr. 7 din 6.01.2015
  • Hotărârea nr. 1.255 din 20.11.2014
  • Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie

La pct. 8, se prevede faptul că, la art. 5, se introduc trei alineate, alin. (6)-(8). Conform alin. (6), membrii Comisiilor de elaborare a subiectelor, de corectare și de soluționare a contestațiilor vor semna contracte de participare în comisii cu privire la modalitățile de plată și la respectarea atribuțiilor ce le revin, potrivit dispozițiilor prezentului regulament.

La alin. (7), se prevede faptul că declarațiile și contractele de participare în comisii vor fi centralizate de comisia de organizare a concursului și se păstrează alături de celelalte documente de concurs.

La alin. (8), se dispune faptul că în comisiile prevăzute la alin. (2) vor fi numiți și membri supleanți, care îi vor înlocui de drept, în ordinea stabilită de Consiliul Superior al Magistraturii prin hotărârea de numire a comisiilor de concurs, pe acei membri ai comisiei care, din motive întemeiate, nu își pot exercita atribuțiile. Înlocuirea se efectuează de președintele comisiei din care face parte persoana respectivă.

La pct. 9, se prevede introducerea unui nou articol, art. 51, care are următorul conținut:

(1) Comisiile de elaborare a subiectelor sunt numite distinct pentru Secția penală și, respectiv, pentru Secția de contencios administrativ și fiscal ale Înaltei Curți de Casație și Justiție. Aceste comisii elaborează subiectele de concurs pentru testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice pentru grupele de materii prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b), d) și e), corespunzătoare secției pentru care s-a numit comisia respectivă, precum și subiectele corespunzătoare pentru proba scrisă practică.

(2) Pentru cele două secții civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție se constituie o singură comisie de elaborare a subiectelor, care, pentru testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice, va elabora aceleași subiecte de concurs la drept procesual civil, iar la elaborarea subiectelor de drept substanțial și a celor din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, respectiv pentru jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene va ține seama de specializarea fiecăreia dintre cele două secții. Comisia va ține seama de specializarea fiecăreia dintre cele două secții și la elaborarea subiectelor pentru proba scrisă practică.

(3) Comisiile de corectare și de soluționare a contestațiilor corespund ca număr și specializare comisiilor de elaborare a subiectelor, constituite conform alineatelor precedenteˮ.

În continuare vom prezenta dispozițiile pct. 10-18, prin care se aduc modificări și completări art. 6.

La pct. 10, se prevede faptul că, la art. 6, se modifică pct. 2 și 4. La art. 6 sunt prevăzute atribuțiile comisiei de organizare a concursului.

Pct. 2, în vechea reglementare prevedea ca atribuție aceea de a controla și îndruma acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului – identificarea și, după caz, închirierea spațiilor adecvate pentru susținerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite.

În noua reglementare se prevede ca atribuție aceea de a controla și îndruma acțiunile privind organizarea și desfășurarea concursului, identificarea și, după caz, închirierea spațiilor adecvate pentru susținerea probelor de concurs, procurarea necesarului de rechizite, asigurarea asistenței medicale pe parcursul desfășurării concursului și a pazei necesare pentru păstrarea ordinii publice la centrele de concurs și de evaluare.

La pct. 4, în vechea reglementare se prevedea ca atribuție aceea de a instrui, cu 24–48 de ore înaintea datei concursului, persoanele care asigură supravegherea în sălile de concurs – responsabili de sală și supraveghetori –, numite prin hotărâre a președintelui comisiei de organizare.

Conform noii reglementări o atribuție a comisiei este aceea de a instrui, înaintea susținerii concursului, responsabilii de sală.

La pct. 11 se prevede, la art. 6, introducerea unui nou punct, pct. 41, conform căruia, una dintre atribuții este și aceea de a prelua de la președinții comisiilor de elaborare a subiectelor, pe bază de delegație nominală, subiectele pentru probele scrise și baremele de evaluare și de notare, în plicuri distincte, închise și sigilate.

La pct. 12, se prevede faptul că, la art. 6, se modifică pct. 5-7. Anterior modificării, acestea aveau următorul cuprins:

„5. repartizează candidații pe săli, pentru probele scrise, dispune afișarea listelor respective pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum și pe ușile sălilor în care se desfășoară probele;

coordonează multiplicarea subiectelor pentru proba scrisă, imediat după extragerea variantei de concurs, în funcție de numărul candidaților, și sigilează apoi plicurile conținând numărul de subiecte pentru fiecare sală;

distribuie candidaților subiectele pentru probele scriseˮ.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În noua reglementare pct. 5-7 au următorul conținut:

5. repartizează candidații pe săli, pentru probele scrise, dispune publicarea listelor respective pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii, precum și afișarea pe ușile sălilor în care se desfășoară probele;

6. coordonează multiplicarea subiectelor pentru probele scrise, în funcție de numărul candidaților, sigilând apoi plicurile conținând numărul sau, după caz, necesarul de subiecte pentru fiecare sală;

7. distribuie candidaților subiectele multiplicate pentru probele scriseˮ.

La pct. 13, se prevede faptul că, la art. 6, introduce un nou punct, pct. 71, conform căruia, una dintre atribuții este aceea de a lua măsuri pentru ca în spațiile în care se desfășoară probele scrise de concurs să nu pătrundă persoane străine neautorizate de comisie sau neprevăzute de respectivului regulament.

La pct. 14, se dispune faptul că, la art. 6, se modifică pct. 8 și 9. În vechea reglementare, la pct. 8, se prevedea faptul că preda comisiei de corectare lucrările scrise, precum și baremele de evaluare și de notare.

La pct. 9 se prevedea faptul că afișa baremul de evaluare și notare la centrele de concurs cu 15 minute înainte de încheierea probei scrise și asigură publicarea acestuia pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Conform noii reglementări, la pct. 8, se prevede ca atribuție aceea de a preda comisiei de corectare lucrările scrise la proba practică, precum și baremele de evaluare și de notare, împreună cu ghidurile de corectare, iar la pct. 9, aceea de a afișa baremele de evaluare și notare pentru ambele probe scrise, împreună cu subiectele, la centrele de concurs, la sfârșitul ultimei probe, și asigură publicarea acestora pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii și Institutului Național al Magistraturii.

La pct. 15, se prevede, la art. 6 introducerea unui nou punct, pct. 91, conform căruia, organizează transportul lucrărilor scrise de la centrele de concurs la centrul de evaluare și răspunde de securitatea acestora.

La pct. 16 se prevede abrogarea, la art. 6, a pct. 10.

La pct. 17 se prevede, la art. 6, introducerea unui nou punct, pct. 111, potrivit căruia, comisia efectuează verificări privind îndeplinirea condiției bunei reputații prevăzute la art. 14 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 303/2004, după afișarea rezultatelor definitive ale concursului.

În sfârșit, referitor la art. 6, la pct. 18, se prevede modificarea pct. 14. În vechea reglementare, acesta prevedea ca atribuție, aceea de a asigura afișarea și publicarea simultană pe paginile de internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii și Înalta Curte de Casație și Justiție, a rezultatelor concursului.

Conform noii reglementări, o atribuție a comisiei este aceea de a asigura afișarea și publicarea simultană pe paginile de internet, de către Consiliul Superior al Magistraturii și Institutul Național al Magistraturii, a rezultatelor concursului.

La pct. 19, se prevede introducerea unui nou articol, art. 61, conform căruia, președintele comisiei de organizare a concursului ia toate măsurile necesare ducerii la îndeplinire a atribuțiilor prevăzute la art. 6 [alin. (1)]. De asemenea, în acest scop, președintele comisiei de organizare a concursului stabilește fișe de atribuții pentru vicepreședinte, membrii comisiei și pentru responsabilii de sală [alin. (2)].

La pct. 20, se prevede faptul că art. 7 se modifică. Anterior modificării acesta stabilea ca atribuții ale Comisiei de elaborare a subiectelor următoarele:

1. elaborarea subiectelor de concurs, cu respectarea următoarelor reguli:

a) să fie în concordanță cu tematica și bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casație și Justiție;

b) să evidențieze operațiile gândirii – analiză, sinteză, generalizare – în trăsături ale procesului de gândire – flexibilitate, dimensiunea critică etc.;

c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilități de analiză, de sinteză și de generalizare din partea candidaților;

d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conținutului tematicii și bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;

e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;

f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depășească timpul alocat desfășurării probei de concurs;

g) să indice pentru fiecare subiect atât punctajul prevăzut în barem, cât și timpul recomandat pentru rezolvare;

h) să se evite, pe cât posibil, subiectele ce conțin probleme controversate în doctrină și în practică sau, în cazul unor astfel de situații, să se puncteze toate soluțiile a căror corectitudine din punct de vedere legal poate fi argumentată logic și coerent;

i) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluției alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalități alternative de motivare a soluției alese de candidat;

2. elaborarea, pentru proba scrisă, teoretică și practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare materie, din care se alege prin tragere la sorți numărul subiectului probei scrise.

Conform noii reglementări, Comisiile de elaborare a subiectelor au, în principal, următoarele atribuții:

1. elaborarea subiectelor de concurs pentru ambele probe scrise, cu respectarea următoarelor reguli, în funcție de tipul probei:

a) să fie în concordanță cu tematica și bibliografia elaborate de Înalta Curte de Casație și Justiție;

b) să evidențieze operațiile gândirii – analiză, sinteză, generalizare – în trăsături ale procesului de gândire – flexibilitate, dimensiunea critică etc.;

c) să fie astfel formulate încât tratarea lor să angajeze cât mai multe posibilități de analiză, de sinteză și de generalizare din partea candidaților;

d) să asigure o cuprindere echilibrată a materiei studiate, să aibă un grad de complexitate corespunzător conținutului tematicii și bibliografiei, pentru a fi tratate în timpul stabilit;

e) să se evite repetarea subiectelor de la concursurile anterioare;

f) timpul necesar rezolvării subiectelor să nu depășească timpul alocat desfășurării probei de concurs;

g) să se evite subiectele ce conțin probleme controversate în doctrină și în practică;

h) să se pună accentul în notarea lucrărilor pe motivarea soluției alese de candidat; în barem pot să fie punctate modalități alternative de motivare a soluției alese de candidat;

2. elaborarea, pentru proba scrisă practică, a câte 3 variante de subiecte pentru fiecare specializare, din care se alege, prin tragere la sorți, numărul subiectului acestei probe. Acestea se vor preda comisiei de organizare a concursului cu cel puțin 12 ore înainte de desfășurarea concursului, pe specializări, în plicuri distincte și sigilate;

3. predarea către comisia de organizare a concursului, cu cel puțin 12 ore înainte de desfășurarea concursului, a subiectelor la testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice, în plicuri distincte și sigilate;

4. elaborarea baremelor de evaluare și notare pentru ambele probe scrise și predarea acestora comisiei de organizare odată cu subiectele la proba scrisă practică;

5. elaborarea ghidurilor de corectare pentru proba scrisă practică, după definitivarea baremului în urma soluționării contestațiilor la barem, și predarea acestora către comisia de organizare.

La pct. 21, se stabilește faptul că art. 8 se modifică. Acesta, în vechea reglementare prevedea: Comisia de corectare evaluează și corectează lucrările candidaților, potrivit baremelor de evaluare și notare.

Conform noii reglementări, Comisiile de corectare evaluează și corectează lucrările candidaților la proba scrisă practică, potrivit baremelor de evaluare și notare definitive și a ghidurilor de corectare.

La pct. 22, se dispune modificarea art. 9. Acesta avea următorul conținut: „Comisia de contestații reevaluează lucrările ale căror note inițiale au fost contestate și acordă note, conform baremelor de evaluare și notare ˮ.

Conform noii reglementări, Comisiile de soluționare a contestațiilor au următoarele atribuții:

– soluționează contestațiile la barem, atât cu privire la testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice, cât și cu privire la proba scrisă practică;

– reevaluează lucrările scrise la proba practică ale căror note inițiale au fost contestate, acordând note, conform baremelor de evaluare și notare definitive și a ghidurilor de corectare;

– soluționează contestațiile formulate împotriva punctajului obținut la testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice.

Potrivit pct. 23, la art. 10, se modifică alin. (1) și (2). în vechea reglementare, alin. (1) prevedea,. examinarea candidaților se face prin susținerea unei probe scrise de verificare a cunoștințelor teoretice și a unei probe scrise practice.

Conform noii reglementări, examinarea candidaților se face prin susținerea a două probe scrise, respectiv un test-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice și o probă scrisă practică.

Conform pct. 24, la art. 10, se introduc două alineate, alin. (21) și (22). conform alin. (21), testul-grilă de verificare a cunoștințelor teoretice cuprinde 50 de întrebări din materiile de concurs prevăzute la alin. (2), astfel:

a) pentru candidații la secțiile civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție:

– 20 de întrebări din dreptul civil sau din dreptul comercial, în funcție de opțiunea candidatului;

– 20 de întrebări din dreptul procesual civil;

– 5 întrebări din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului și 5 întrebări din jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene;

b) pentru candidații la Secția penală a Înaltei Curți de Casație și Justiție:

– 20 de întrebări din dreptul penal;

– 20 de întrebări din dreptul procesual penal;

– 5 întrebări din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului și 5 întrebări din jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.

c) pentru candidații la Secția de contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curți de Casație și Justiție:

-15 întrebări din dreptul administrativ;

-10 întrebări din dreptul financiar și fiscal;

-15 întrebări din dreptul procesual civil;

– 5 întrebări din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului și 5 întrebări din jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.

La alin. (22), se prevede faptul că la testul-grilă pentru verificarea cunoștințelor teoretice fiecare răspuns corect primește 0,2 puncte în sistemul de notare de la 0 la 10.

Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de magistrat-asistent la Înalta Curte de Casație și Justiție. Modificări aduse prin Hotărârea nr. 1.255/2014 (I) was last modified: ianuarie 12th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.