Concedii medicale. Contribuții sociale

5 mart. 2018
Vizualizari: 6368

O.U.G. nr. 8/2018 privind reglementarea unor măsuri în domeniul sănătății (*intrare în vigoare: 1 martie 2018, M. Of. nr. 190/ 1 mar. 2018)

Prin O.U.G. nr. 8/2018 au fost modificate mai multe acte normative din domeniul sănătății și din domeniul fiscal: Legea nr. 95/2006 privind reforma în sănătate, O.U.G. nr. 56/2015 (referitor la tratamentul în străinătate a victimelor de la Colectiv), O.U.G. nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, O.U.G. nr. 162/2008 (referitoare la transferul spitalelor către autoritățile locale) și Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

I. Modificări privind Codul fiscal

O.U.G. nr. 8/2018 modifică, indirect, prevederi ale Codului fiscal referitoare la modul de calcul a CAS, CASS în cazul persoanelor care se află în concediu medical pentru incapacitate temporară de muncă, concediu medical pentru sarcină și lăuzie, concediu medical pentru îngrijirea copilului bolnav, pentru perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2018, respectiv 30 septembrie 2018, după cum urmează:

1.1. Pentru persoanele în cazul cărora cuantumul CAS calculată este mai mare de 115 lei (echivalentul a 10,5% aplicat la 35% din câștigul salarial mediu brut pentru 2017 – 3.131 lei), corespunzător numărului de zile lucrătoare din concediul medical și care, în perioada 1 ianuarie 2018 – 30 iunie 2018, se află ori intră în:

(i) concedii medicale pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii; sau

(ii) concedii medicale pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă, exclusiv pentru situațiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale,
CAS datorată nu poate depăși nivelul de mai sus, pe întreaga perioadă a certificatelor de concediu medical inițiale acordate în perioada 1 ianuarie 2018 – 30 iunie 2018, precum și pentru cele acordate în continuarea concediilor medicale inițiale acordate până la 1 iulie 2018.

1.2. Pentru persoanele în cazul cărora cuantumul CAS calculată este mai mare de depășește 115 lei (echivalentul a 10,5% aplicat la 35% din câștigul salarial mediu brut pentru 2017 – 3.131 lei), corespunzător numărului de zile lucrătoare din concediul medical și care, în perioada 1 ianuarie 2018 – 30 septembrie 2018, se află ori intră în:

(i) concedii medicale pentru maternitate;

(ii) concedii medicale pentru îngrijirea copilului bolnav;

(iii) concedii medicale de risc maternal, CAS datorară nu poate depăși nivelul de mai sus (115 lei), pe întreaga perioadă a certificatelor de concediu medical inițiale acordate în perioada 1 ianuarie 2018 – 30 septembrie 2018, precum și pentru cele acordate în continuarea concediilor medicale inițiale acordate până la 1 octombrie 2018.

1.3. Aceste prevederi se aplică începând cu obligațiile declarative ale lunii ianuarie 2018.

1.4. Pentru CAS aferentă indemnizațiilor calculate pentru anul 2018, care au fost plătite înainte de data de 1 martie 2018, al căror cuantum depășește 115 lei (echivalent cu 10,5% aplicat la 35% din câștigul salarial mediu brut pentru 2017 – 3.131 lei), O.U.G. nr. 8/2018 obligă angajatorii să depună declarații rectificative și să plătească diferențele de indemnizații până la data de 31 martie 2018.

Notă: Aplicarea retroactivă a prevederilor O.U.G. nr. 8/2018 (pentru ianuarie și februarie 2018) ar putea fi neconstituțională. Conform art. 14 alin. (2) din Constituție:
„(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepția legii penale sau contravenționale mai favorabile”.

II. O.U.G. nr. 158/2005

2.1. Stagiul minim de asigurare pentru acordarea concediilor medicale și indemnizațiilor de asigurări sociale de sănătate, până la data de 1 iulie 2018, este de o lună realizată în ultimele 12 luni anterioare lunii pentru care se acordă concediul medical.

III. Legea nr. 95/2006

O.U.G. nr. 8/2018 aduce modificări și Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății referitor la:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

3.1. Definirea și completarea unor noțiuni (ghiduri și protocoale de practică medicală, spital regional de urgență, comitete naționale sectoriale sau intersectoriale, dispozitive medicale, tehnologii și dispozitive asistive, medic prescriptor în sistemul de asigurări sociale de sănătate, servicii medicale furnizate sub formă de abonament, distribuție angro a medicamentelor, obligație de serviciu public, fabricant, sistemul calității în domeniul farmaceutic, buna practică de fabricație);

3.2. Persoanele asigurate fără plata contribuției pot beneficia de pachetul minimal de servicii medicale în termen de o lună de la data la care nu se mai încadrează în această categorie. În cazul persoanelor care au avut calitatea de salariat și care nu au plătit contribuția, acestea beneficiază de pachetul minimal de servicii medicale în termen de 3 luni, calculat de la data încetării raporturilor de muncă;

3.3. Datele necesare stabilirii calității de asigurat sunt puse la dispoziția CNAS de către autorități, instituții publice și alte instituții pe bază de protocoale

3.4. Alte modificări se referă la:

a) Elaborarea de registre naționale;

b) Atribuțiile autorităților naționale în domeniu;

c) Introducerea sistemului de telemedicină rurală și al apărării;

d) Organizarea inspecției sanitare de stat;

e) Atribuțiile managerilor, numirea, contractul de management, suspendare;

f) Agenția Națională a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale: atribuții, obligații, etape de fabricație, obligații distribuitori;

g) Contravenții și sancțiuni.

Concedii medicale. Contribuții sociale was last modified: aprilie 17th, 2018 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:
Alina Duca

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: