Comunicat CSM: eficienţa managerială şi modul de îndeplinire a atribuţiilor de către conducerea DNA

24 nov. 2017
Vizualizari: 804

Potrivit unui comunicat al CSM din data de 21 noiembrie 2017, în ședința din data respectivă, Secția pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii a analizat Raportul Inspecției Judiciare având ca obiect eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor ce decurg din legi și regulamente la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, precum și respectarea normelor procedurale și regulamentare de către procurori și personalul auxiliar de specialitate din cadrul parchetului vizat.

În urma deliberărilor, Secția pentru procurori a aprobat Raportul Inspecției Judiciare, apreciind că activitatea managerială la nivelul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție pe perioada supusă controlului – 1 ianuarie 2016 – semestrul I 2017 – a fost una eficientă, iar activitatea procurorilor și a personalului de specialitate din cadrul acestei unități de parchet s-a desfășurat cu respectarea normelor procedurale și regulamentare în vigoare.

Potrivit acestui raport, respectivul control a fost stabilit prin Ordinul nr. 71 din data de 3 iulie 2017, prin care inspectorul șef al Inspecției Judiciare a Consiliului Superior al Magistraturii a dispus efectuarea unui „control având ca obiect eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor ce decurg din legi și regulamente, de către conducerea structurii centrale a Direcției Naționale Anticorupție precum și respectarea normelor procedurale și regulamentare de către procurori și personalul auxiliar de specialitate din cadrul parchetului vizat”.

Astfel, obiectivele controlului au fost stabilite prin art. 2 al ordinului menționat și au constat în:

1. Verificarea organizării și coordonării eficiente a activității, a comportamentului și comunicării, a asumării responsabilităților și a aptitudinilor manageriale respectiv:
2. Planificarea activităților (programe de activitate, planificarea audiențelor, a participării la ședințele de judecată, a serviciului de permanență etc.)
3. Organizarea și coordonarea activității, gestionarea resurselor umane obiectiv respectiv
– resurse umane și materiale
– schema de personal, grad de ocupare,
– repartizarea procurorilor pe sectoare de activitate, a personalului auxiliar de specialitate și a celorlalte categorii de personal,
– primire, înregistrare, circuit documente,
– repartizarea echilibrată lucrărilor,
– dotarea tehnico-materială și informatică
– condițiile în care procurorii, personalul auxiliar de specialitate și celelalte categorii de personal își desfășoară activitatea,
4. Organizarea pregătirii și perfecționării profesionale continue a procurorilor și a personalului auxiliar de specialitate,
5. Verificarea comportamentului și a comunicării cu procurorii, personalul auxiliar, personalul contractual, judecătorii, justițiabilii, ceilalți participanți la procesul penal și alte instituții,
6. Relația cu mass-media, asigurarea accesului la informații de interes public și transparența actului de conducere,
7. Asumarea responsabilității, prin îndeplinirea atribuțiilor prevăzute de lege și regulamente, implementarea strategiilor naționale și secvențiale în domeniul justiției, implicarea în îndeplinirea condiționalităților prevăzute de Mecanismul de cooperare și verificare, respectarea principiului repartizării pe criterii obiective a lucrărilor, delegarea atribuțiilor,
8. Verificarea aptitudinilor manageriale, respectiv activitatea de planificare pe termen scurt, mediu și lung, modalitatea de îndeplinire a atribuțiilor de ordin organizatoric (organizarea activității de urmărire penală, judiciară și de primire în audiență a cetățenilor) precum și modalitatea de îndeplinire a atribuțiilor de coordonare;
9 Activitatea de îndrumare și control care presupune verificarea îndeplinirii obiectivelor din programele de activitate, realizarea controlului operativ curent, a celui tematic ( referitor la activitatea de urmărire penală, judiciară, grefă și secretariat) precum și remedierea deficiențelor constatate.

III. Activitatea de urmărire penală – presupune verificarea activității de urmărire penală ( verificarea și examinarea cauzelor aflate în lucru la procuror, analiza principalilor indicatori statistici) a respectării dispozițiilor art. 64 din Legea nr. 304/2004, incidența disp. privind prescripția răspunderii penale, calitatea actelor procesuale și procedurale, comunicarea actelor de procedură, plângeri formulate în temeiul art. 336-339 Cpp:

1. Activitatea judiciară– presupune modul în care procurorii sunt planificați în ședințele de judecată, evidența activității judiciare, verificarea modului în care au fost examinate soluțiile pronunțate de instanțe și exercitate căile de atac, termene de redactare a motivelor cailor de atac, informări întocmite potrivit ordinului procurorului general privind hotărâri definitive de achitare și restituire,

2. Modul de rezolvare a memoriilor, plângerilor și sesizărilor – termen de soluționare, mod de soluționare a plângerilor, comunicarea modului de soluționare a petițiilor;

3. Activitatea cabinetelor conducerii Direcția Națională Anticorupție, de grefă, registratură și arhivă, presupune măsurile dispuse de procurorii cu funcții de conducere pentru organizarea activității și verificarea activității desfășurate de personalul auxiliar de specialitate.

Conform acestui ordin controlul trebuia efectuat în perioada 17 iulie – 11 august 2017 dar, prin Ordinul nr. 86 din 7 august 2017 al inspectorului șef această perioadă a fost prelungită până la data de 25 august 2017.

La data de 13 iulie 2017 urmarea a consultărilor efectuate conform art. 62 alin. (3) și (4) din Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecție de către Inspecția Judiciară, s-a organizat consultarea echipei de control în urma căreia s-au repartizat sarcinile, după cum urmează:

Inspectorii judiciari au efectuat verificarea următoarele compartimente:

Secția de combatere a corupției (Serviciul pentru efectuarea urmăririi penale în cauze de corupție, Serviciul de combatere a corupției în justiție, Serviciul de combatere a corupției la nivel înalt), Serviciul pentru efectuarea urmăririi penale în cauze privind infracțiunile de corupție săvârșite de militari, Serviciul informațiilor clasificate și de centralizare a datelor privind corupția ( Biroul pentru tehnologia informației și comunicației (I.T.), Compartimentul de investigații financiare) Serviciul tehnic ( Biroul tehnic, Biroul telecomunicații și Compartimentul de intervenție și escortă).

Inspectorii judiciari au efectuat verificarea următoarelor compartimente:

Secția de combatere a infracțiunilor asimilate infracțiunilor de corupție (Serviciul pentru efectuarea urmăririi penale în cauze privind infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție și Biroul de combatere a infracțiunilor comisie în legătură cu achizițiile publice; Serviciul de combatere a macrocriminalității economico-financiare cu Biroul de combatere a infracțiunilor care aduc prejudicii bugetului public și Serviciul de combatere a infracțiunilor de corupție împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene) Serviciul specialiști inclusiv Compartimentul specialiști antifraudă.

Inspectorii judiciari au efectuat verificarea următoarelor compartimente:

Secția judiciară penală (Serviciul de reprezentare la Înalta Curte de Casație și Justiție, Serviciul de reprezentare la Înalta Curte de Casație și Justiție II, Serviciul de reprezentare la alte instanțe și Biroul de reprezentare la alte instanțe), Serviciul resurse umane, perfecționare profesională și documentare, registratură, grefă, arhivă și relații cu publicul (Compartimentul resurse umane, perfecționare profesională și documentare, Compartimentul registratură, grefă, arhivă și relații cu publicul), Serviciul de cooperare internațională și programe inclusiv Biroul de legătură cu instituții similare din alte state, Biroul de informare și relații publice, Departamentul economico-financiar și administrativ ( Serviciul financiar, buget, contabilitate și salarizare, Biroul buget și contabilitate, Biroul salarizare și decontări), Serviciul investiții, achiziții și administrativ (Biroul administrativ, întreținere și deservire, Formația de întreținere și deservire, Biroul logistic și parc auto, Compartimentul de achiziții publice) și Compartimentul de protecția muncii inclusiv Comitetul de securitate și sănătate în muncă.

Referitor la managementul procurorului șef direcție, procurorilor șefi adjuncți direcție și consilierilor precizăm, că acesta s-a efectuat în funcție de repartizarea pe secții/compartimente coordonate și de atribuțiile stabilite prin ordine interne.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În cadrul acestei ședințe s-a mai stabilit planificarea activităților de control în sensul efectuării acestora de fiecare echipă, în funcție de volumul și complexitatea lucrărilor, pentru motive întemeiate inspectorii din cadrul unei echipe putând efectua orice alte verificări împreună cu celelalte echipe.

Pe segmentul comunicare s-a stabilit că se vor purta discuții cu toți procurorii care au funcționat în cadrul structurii centrale a DNA în perioada verificată, perioadă ce va fi analizată în cadrul fluctuației de personal și cu procurorii șefi ai serviciilor teritoriale.

Referitor la procentul dosarelor ce trebuiau verificate s-a convenit ca fiecare echipă să il stabilească în raport de vechimea, complexitatea cauzelor și volumul de activitate.

După încheierea acestui proces verbal, la data de 17 iulie 2017, înainte de a declanșa controlul managerial coordonatorul echipei a convocat membrii acesteia într-o nouă ședință de rediscutare a activităților pe segmentul comunicare deoarece potrivit art. 2 pct. I. D din Ordinul nr. 71/03.07.2017 se menționa Verificarea comportamentului și comunicării cu procurorii, personalul auxiliar, personalul contractual, judecătorii, justițiabilii, ceilalți participanți la procesul penal și alte instituții”.

În aceste împrejurări la data de 17 iulie 2017, în temeiul art. 62 alin. (3) și (4) din Regulamentul privind normele pentru efectuarea lucrărilor de inspecție de către Inspecția Judiciară, s-a repus în discuție audierea procurorilor care au plecat din cadrul DNA în perioada supusă controlului (01.01.2016 – 30.06.2016) și, datorită adoptării unor poziții diferite, s-a supus la vot și s-au consemnat următoarele: „Pe segmentul comunicare se repune în discuție posibilitatea de a purta discuții cu toți procurorii care au plecat din structura centrală a DNA în perioada verificată, perioadă ce va fi analizată în cadrul fluctuației de personal.S-a supus la vot acest punct de vedere cu care coordonatorul nu este de acord.Procurorii inspectori , , , și susțin că, dacă în cadrul verificărilor ce vor fi efectuate, vor rezulta indicii privind probleme de comunicare se va aprecia de către echipa de control dacă se vor solicita puncte de vedere de la aceștia.”

În aceste împrejurări controlul a început la Direcția Națională Anticorupție la data de 17 iulie 2017 și s-a finalizat la data de 25 august 2017.

Punctele de vedere în legătură cu sincopa în comunicarea dintre membrii echipei de inspectori, va fi prezentată prin intermediul unor Note întocmite de inspectori și atașate la respectivul raport, publicat de către Inspecția Judiciară.

Acest lucru se impune deoarece prezentul raport trebuie să cuprindă, conform Ordinul nr. 71 din data de 3 iulie 2017 constatări, concluzii și propuneri în legătură cu activitatea desfășurată de structura centrală a Direcției Naționale Anticorupție în perioada 1 ianuarie 2016 – 30 iunie 2017.

Sursa informației

Comunicat CSM: eficiența managerială și modul de îndeplinire a atribuțiilor de către conducerea DNA was last modified: noiembrie 24th, 2017 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: