Codul fiscal

15 nov. 2024
Vizualizari: 666

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (M. Of. nr. 1125/11 noiembrie 2024)

Intrare în vigoare: 1 ianuarie 2025 sau începând cu veniturile anului 2025, după caz.

Prin O.U.G. nr. 128/2024 se modifică Codul fiscal referitor la impozitul pe venit și contribuțiile sociale:

I. Titlul IV – Impozitul pe venit

1.1. Stabilirea venitului net anual pe bază de norme de venit. Pentru compararea venitului brut cu plafonul de 25.000 euro, cursul de schimb pentru stabilirea echivalentului în lei a plafonului de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual, comunicat de BNR, pentru anul de realizare a venitului (anterior, comunicat la sfârșitul anului).

1.2. Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosinței bunurilor. Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendare și din închiriere în scop turistic, au obligația înregistrării contractului/modificărilor în maxim 30 zile de la încheierea/modificarea acestuia.

Dacă bunul este deținut în comun, se desemnează proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului. Aceste prevederi nu se aplică pentru contractele de închiriere în derulare la data de 1 ianuarie 2025 și a actelor de modificare a acestora.

1.3. Calculul și plata impozitului pe veniturile din activități agricole. Se stabilesc categoriile de informații ce trebuie completate în Declarația unică: structura suprafețelor destinate producției vegetale, număr de capete, familii albine.

1.4. Stabilirea venitului anual impozabil. CAS deductibilă în cazul veniturilor din activități independente se stabilește proporțional cu ponderea venitului net anual determinat în sistem real în total venituri cumulate (anterior, ponderea venitului net în total bază anuală de calcul a CAS).

1.5. Declarația unică – venituri estimate. Se abrogă prevederile privind completarea veniturilor estimate în Declarația unică (art. 120 și art. 1201 din Codul fiscal).

1.6. Declarația unică – venituri realizate. Sunt exceptați de la depunerea Declarației unice cei care obțin venituri din vânzarea energiei electrice în calitate de prosumatori exceptați/scutiți de la plata obligațiilor fiscale aferente cantității de energie electrică produsă pentru autoconsum și pentru excedentul vândut furnizorilor.

1.7. Reguli privind asocierile fără personalitate juridică. Asociațiile care realizează venituri din activități agricole impuse pe baza normelor de venit depun declarația anuală de venit, până în ultima zi a lunii februarie a anului următor celui de realizare a venitului.

1.8. Titlu de creanță. Declarația unică constituie titlu de creanță fiscală.

II. Titlul V – Contribuții sociale obligatorii

2.1. Salariul minim. În cazul utilizării mai multor valori pentru salariul minim, în vederea încadrării venitului în plafoanele anuale (pentru contribuțiile sociale) se va lua în considerare valoarea salariului minim brut pe țară stabilit prin H.G., în vigoare la data de 1 ianuarie (anterior, valoarea de la 25 mai) a anului de realizare a venitului.

2.2. CAS pentru venituri din activități independente/proprietate intelectuală/ activitate sportivă. Contribuabilii care încep activitatea în cursul anului fiscal sau cei care intră în suspendare temporară a activității ori își încetează activitatea au obligația depunerii Declarației unice, calculului CAS și plății contribuției.

Se introduc prevederi privind baza de calcul a CAS în cazul contribuabililor care datorează contribuția și care se încadrează în categoria persoanelor exceptate de la plata acesteia.

2.3. Informare contribuții reținute la sursă. Plătitorii de venituri din proprietate intelectuală sau din contracte de activități sportive eliberează, la solicitarea contribuabililor care au obligația depunerii Declarației unice o informare privind nivelul CAS /CASS reținută la sursă.

2.4. Bonificații la plata contribuțiilor sociale. Se pot acorda bonificații de până la 10% din CAS/CASS datorată și plătită. Procedura se stabilește prin ordin al ministrului finanțelor (OMF) emis în termen de 60 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a legii anuale a bugetului de stat.

2.5. CASS datorată de persoane fizice care optează pentru plata contribuției. Pot opta în anul curent pentru plata CASS și:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(i) persoane fizice care încep să desfășoare activități independente, altele decât cele din activități sportive, în cursul anului fiscal,

(ii) persoane fizice care au înregistrat pierdere fiscală în anul fiscal anterior sau au venit net anual egal cu zero,

(iii) persoane fizice care obțin venituri de natura celor de la art. 155 alin. (1) lit. c) – h) C.fisc. Termenul de plată a CASS în aceste cazuri este 25 mai a anului următor celui în care s-a exercitat opțiunea.

2.6. Dispoziții tranzitorii Pentru veniturile realizate în 2024, obligațiile fiscale sunt cele în vigoare la data realizării venitului. Pentru persoanele fizice care au optat pentru plata CASS în cursul 2024, obligațiile fiscale sunt cele în vigoare în 2024.

III. Declarația unică precompletată

Începând cu veniturile aferente anului 2025, ANAF va transmite Declarația unică precompletată cu informații privind veniturile realizate, impozitul pe venit datorat, baza de calcul a CASS, cuantumul contribuțiilor datorate pentru anul de realizare a venitului. Procedura de precompletare, verificare și transmitere a Declarației unice (precompletate) se va aproba prin ordin al președintelui ANAF, în termen de 180 zile de la publicarea O.U.G. nr. 128/2024 în Monitorul Oficial (până pe 10 mai 2025, inclusiv).

 

Codul fiscal was last modified: noiembrie 15th, 2024 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: