Codul de procedură fiscală – modificări și completări (Legea nr. 123/2021 și Legea nr. 127/2021)

11 mai 2021
Vizualizari: 296
Actul modificatActul modificatorSumar
 

Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

 

(M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015)

 

 

Legea nr. 123/2021 privind aprobarea O.U.G. nr. 5/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

 

(M. Of. nr. 476 din 7 mai 2021)

 

Legea nr. 127/2021 privind aprobarea O.U.G. nr. 19/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală

(M. Of. nr. 476 din 7 mai 2021)

 

– modifică: Legea nr. 127/2021: art. 283^3 lit. d) și pct. 2 al lit. e)art. 283^7 alin. (1), art. 283^8 alin. (7), art. 283^9 alin. (5), art. 283^13 alin. (4), art. 283^15 alin. (1) și (4); Legea nr. 123/2021: art. 291^4 alin. (13) și (15), Anexa;

– introduce: Legea nr. 127/2021: art. 283^7 alin. (1^1), (1^2) și alin. (6), art. 283^15 alin. (5) și (6).

 

În M. Of. nr. 476 din 7 mai 2021 s-au publicat Legea nr. 123/2021 privind aprobarea O.U.G. nr. 5/2020 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală și Legea nr. 127/2021 privind aprobarea O.U.G. nr. 19/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, ambele acte normative aducând modificările și completări importante Codului de procedură fiscală.

Redăm, în cele ce urmează, o parte dintre modificările esențiale aduse respectivului act normativ.

Legea nr. 127/2021

Art. 283^7 alin. (1)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 283^7 alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

(1) În cazul în care comisia consultativă nu este înființată în termenul prevăzut la art. 2836 alin. (4), persoana afectată poate să adreseze o sesizare pentru înființarea comisiei consultative unei instanțe competente sau oricărui alt organism național împuternicit să facă numiri din statele membre în cauză.

 

 

Art. 283^8 alin. (7)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 283^8 alin. (7) se modifică și va avea următorul conținut:

(7) Reprezentanții fiecărei autorități competente și persoanele independente numite potrivit alin. (1) aleg un președinte din lista persoanelor prevăzută de art. 2839. Cu excepția cazului în care reprezentanții fiecărei autorități competente și persoanele independente convin altfel, președintele este un judecător.

 

 

Art. 283^7 alin. (1^1), (1^2) și alin. (6)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după alin. (1) și (5) al art. 283^7 se introduc trei noi alineate, alin. (1^1), (1^2) și (6) cu următorul cuprins:

(1^1) În cazul în care A.N.A.F. nu a numit cel puțin o persoană independentă și un supleant al acesteia în comisia consultativă, persoana afectată poate adresa o sesizare organismului național împuternicit să facă numiri pentru a face numirile în comisia consultativă din lista prevăzută la art. 2839. În România organismul național împuternicit să facă numiri este Ministerul Finanțelor.

(1^2) În cazul în care nici A.N.A.F. nu a numit cel puțin o persoană independentă și un supleant al acesteia în comisia consultativă și nici celelalte autorități competente ale statelor membre în cauză nu au făcut acest lucru, persoana afectată poate adresa o sesizare Ministerului Finanțelor, instanțelor competente sau organismelor naționale împuternicite să facă numiri din celelalte state membre pentru a numi cele două persoane independente din lista prevăzută la art. 2839.

(…)

(6) Persoanele independente, desemnate potrivit alin. (12), numesc președintele în conformitate cu art. 2838 alin. (3), prin tragere la sorți din lista persoanelor independente prevăzută la art. 2839.

 

 

Art. 283^15 alin. (5) și (6)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după alin. (4) al art. 283^15 se introduc două noi alineate, alin. (5) și (6), cu următorul cuprins:

(5) În cazul în care decizia finală nu a fost pusă în aplicare de A.N.A.F., persoana afectată poate adresa o sesizare Curții de Apel București pentru a solicita punerea în aplicare a deciziei finale.

(6) Prin excepție de la alin. (4), decizia finală nu este pusă în aplicare de A.N.A.F. în cazul în care Curtea de Apel București hotărăște că, potrivit normelor legale în vigoare privind căile de atac și prin aplicarea criteriilor prevăzute la art. 2838 alin. (4) și (6), a existat o lipsă de independență a persoanelor independente numite de către A.N.A.F. în comisia consultativă.

 

Legea nr. 123/2021

Anexa

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, anexa (anexa nr. 4 la Legea nr. 207/2015) se modifică după cum urmează:

– La partea a II-a categoria A, punctele 1 și 3 se modifică și vor avea următorul cuprins:

1. Un aranjament transfrontalier în cazul căruia contribuabilul relevant sau un participant la aranjamentul transfrontalier acceptă să respecte o clauză de confidențialitate care îi poate impune să nu comunice modul în care aranjamentul respectiv ar putea duce la obținerea unui avantaj fiscal către alți intermediari sau către autoritățile fiscale

(…)

3. Un aranjament transfrontalier care conține o documentație și/sau o structură puternic standardizată și care este disponibil pentru mai mult de un contribuabil relevant fără a fi necesară personalizarea substanțială a acestuia pentru implementare.

– La partea a II-a, categoria B se modifică și va avea următorul cuprins:

1. Un aranjament transfrontalier prin care un participant la aranjamentul respectiv ia măsuri artificiale care constau în achiziționarea unei societăți care înregistrează pierderi, întreruperea activității principale a respectivei societăți și utilizarea pierderilor societății pentru a reduce obligațiile fiscale, inclusiv prin intermediul unui transfer al acestor pierderi către o altă jurisdicție sau prin accelerarea utilizării acestor pierderi

2. Un aranjament transfrontalier care are ca efect conversia veniturilor în capital, donații sau alte categorii de venituri care sunt impozitate la un nivel mai redus sau sunt scutite de la plata impozitelor

3. Un aranjament transfrontalier care include tranzacții circulare care au ca rezultat un carusel de fonduri (round-tripping of funds), anume prin implicarea unor entități interpuse fără alt scop comercial primar sau prin tranzacții care se compensează ori se anulează reciproc sau care au alte caracteristici similare.

– La partea a II-a categoria C, litera b) a punctului 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

b) cu toate că destinatarul este rezident fiscal într-o jurisdicție, acea jurisdicție:

(i) nu impune un impozit pe profit sau impune un impozit pe profit la o cotă egală cu zero ori mai mică de 1%; sau

(ii) este inclusă într-o listă de jurisdicții ale unor țări terțe care au fost evaluate de statele membre, în mod colectiv sau în cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, și au fost calificate ca fiind necooperante;

– La partea a II-a categoria E, punctul 1, partea introductivă a punctului 2 și punctul 3 se modifică și vor avea următorul cuprins:

1. Un aranjament transfrontalier care implică utilizarea unor reglementări unilaterale privind «zona de siguranță», potrivit înțelesului atribuit acestei noțiuni de Liniile directoare privind prețurile de transfer emise de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru societățile multinaționale și administrațiile fiscale, cu modificările și completările ulterioare

2. Un aranjament transfrontalier care implică transferul de active necorporale greu de evaluat, potrivit înțelesului atribuit acestei noțiuni de Liniile directoare privind prețurile de transfer emise de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică pentru societățile multinaționale și administrațiile fiscale, cu modificările și completările ulterioare. Noțiunea «active necorporale greu de evaluat» vizează activele necorporale sau drepturile asupra acestora pentru care, la momentul transferului lor între întreprinderi asociate:

(…)

3. Un aranjament transfrontalier care implică un transfer transfrontalier de funcții și/sau riscuri și/sau de active în interiorul unui grup, dacă profiturile anuale preconizate, determinate înainte de a calcula impactul dobânzilor și a impozitelor asupra acestora (EBIT), pentru perioada de 3 ani ulterioară transferului, de către entitatea/entitățile care efectuează transferul, sunt mai mici de 50% din EBIT anuale preconizate de către această entitate/aceste entități care efectuează transferul, dacă transferul nu ar fi avut loc

Codul de procedură fiscală – modificări și completări (Legea nr. 123/2021 și Legea nr. 127/2021) was last modified: mai 11th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.