Codul de procedură fiscală – modificări (O.G. nr. 17/2015)

23 iul. 2015
Vizualizari: 5644

Despre

  • M. Of. nr. 540 din 20 iulie 2015
  • O.G. nr. 17/2015
  • Modificările Codului de procedură fiscală

Art. 1481 („Suspendarea executării silite în cazul depunerii unei scrisori de garanție/polițe de asigurare de garanție”) Cod procedură fiscală (modificat prin O.G. nr. 17/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1481 avea denumirea marginală „Suspendarea executării silite în cazul depunerii unei scrisori de garanție bancară” și prevedea la primul alineat faptul că în cazul contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creanțe fiscale, executarea silită se suspendă sau nu începe pentru obligațiile fiscale contestate dacă contribuabilul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garanție bancară la nivelul obligațiilor fiscale contestate. Valabilitatea scrisorii de garanție bancară trebuie să fie de minimum 6 luni de la data emiterii.

De asemenea, la cel de-al doilea alineat stabilea faptul că în situația în care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garanție bancară contestația este respinsă, în totalitate sau în parte, organul fiscal execută garanția în ultima zi de valabilitate a acesteia dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) contribuabilul nu plătește obligațiile fiscale pentru care s-a respins contestația;

b) contribuabilul nu depune o nouă scrisoare de garanție bancară;

c) instanța judecătorească nu dispune, prin hotărâre executorie, suspendarea executării actului administrativ fiscal potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

În continuare, dispunea faptul că scrisoarea de garanție bancară rămânea fără obiect în următoarele situații:

a) contestația a fost admisă, în totalitate;

b) instanța judecătorească admisese, prin hotărâre executorie, cererea contribuabilului de suspendare a executării actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

În sfârșit, la ultimul alineat prevedea faptul că pe toată perioada suspendării executării silite potrivit respectivului articol, creanțele fiscale ce fac obiectul suspendării nu se sting, cu excepția situației în care contribuabilul optează pentru stingerea acestora potrivit art. 115 alin. (32).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1481 are denumirea marginală („Suspendarea executării silite în cazul depunerii unei scrisori de garanție/polițe de asigurare de garanție”) și prevede: „(1) În cazul contestațiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale prin care se stabilesc creanțe fiscale, potrivit prezentului cod, inclusiv pe timpul soluționării acțiunii în contencios administrativ, executarea silită se suspendă sau nu începe pentru obligațiile fiscale contestate dacă debitorul depune la organul fiscal competent o scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție la nivelul obligațiilor fiscale contestate și neachitate la data depunerii garanției. Valabilitatea scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție trebuie să fie de minimum 5 luni de la data emiterii.

(2) În situația în care pe perioada de valabilitate a scrisorii de garanție/poliței de asigurare de garanție contestația ori acțiunea în contencios administrativ este respinsă, în totalitate sau în parte, organul fiscal execută garanția în ultima zi de valabilitate a acesteia dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții:

a) debitorul nu plătește obligațiile fiscale pentru care s-a respins contestația sau acțiunea în contencios administrativ;

b) debitorul nu depune o nouă scrisoare de garanție/poliță de asigurare de garanție;

c) instanța judecătorească nu a dispus, prin hotărâre executorie, suspendarea executării actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Scrisoarea de garanție/Polița de asigurare de garanție rămâne fără obiect în următoarele situații:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

a) contestația a fost admisă, în totalitate, de organul de soluționare a contestației;

b) actul administrativ fiscal contestat a fost desființat, în totalitate, de către organul de soluționare a contestației;

c) acțiunea în contencios administrativ a fost admisă în totalitate;

d) instanța judecătorească admite, prin hotărâre executorie, cererea contribuabilului/plătitorului de suspendare a executării actului administrativ fiscal potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare;

e) dacă pe perioada soluționării contestației, în procedura administrativă sau în procedura de contencios administrativ, debitorul achită în totalitate obligațiile fiscale contestate.

(4) În situația în care debitorul achită parțial obligațiile fiscale contestate, acesta poate redimensiona garanția în mod corespunzător.

(5) Pe toată perioada suspendării executării silite potrivit prezentului articol, creanțele fiscale ce fac obiectul suspendării nu se sting, cu excepția situației în care debitorul optează pentru stingerea acestora potrivit art. 115 alin. (32)”.

 

Art. 149 („Executarea silită a sumelor ce se cuvin debitorilor”) alin. (12) partea introductivă Cod procedură fiscală (modificat prin O.G. nr. 17/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 149 alin. (12) în partea introductivă prevedea faptul că în măsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizării băncii, potrivit alin. (11), sumele existente, precum și cele viitoare provenite din încasările zilnice în conturile în lei și în valută sunt indisponibilizate în limita sumei necesare pentru realizarea obligației ce se execută silit, astfel cum aceasta rezultă din adresa de înființare a popririi. Din momentul indisponibilizării, respectiv de la data și ora primirii adresei de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, băncile nu procedează la decontarea documentelor de plată primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor, și nu acceptă alte plăți din conturile acestora până la achitarea integrală a obligațiilor fiscale înscrise în adresa de înființare a popririi, cu excepția anumitor sume.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 149 alin. (12) în partea introductivă are următorul conținut: „În măsura în care este necesar, pentru achitarea sumei datorate la data sesizării băncii, potrivit alin. (11), sumele existente, precum și cele viitoare provenite din încasările zilnice în conturile în lei și în valută sunt indisponibilizate în limita sumei necesare pentru realizarea obligației ce se execută silit, astfel cum aceasta rezultă din adresa de înființare a popririi. Băncile au obligația să plătească sumele indisponibilizate în contul indicat de organul de executare silită în termen de 3 zile de la indisponibilizare. Din momentul indisponibilizării, respectiv de la data și ora primirii adresei de înființare a popririi asupra disponibilităților bănești, băncile nu procedează la decontarea documentelor de plată primite, respectiv la debitarea conturilor debitorilor și nu acceptă alte plăți din conturile acestora până la achitarea integrală a obligațiilor fiscale înscrise în adresa de înființare a popririi, cu excepția:”.

 

Art. 2291 („Scutirea de la plata taxelor extrajudiciare de timbru”) Cod procedură fiscală (modificat prin O.G. nr. 17/2015)

Noua reglementare

După art. 229 se introduce un nou articol, art. 2291.

Potrivit noii reglementări, art. 2291 prevede: „Prin derogare de la prevederile pct. 1 din anexa la Legea nr. 117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru, cu modificările ulterioare, contribuabilii care solicită eliberarea de certificate, adeverințe sau alte documente Agenției Naționale de Administrare Fiscală sunt scutiți de plata taxelor extrajudiciare de timbru”.

 

Alte prevederi ale O.G. nr. 17/2015

Potrivit art. IV, prevederile cu privire la Codul de procedură fiscală se aplică începând cu data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe, cu următoarele excepții:

a) prevederile referitoare la art. 116 alin. (9) din Codul de procedură fiscală se aplică debitorilor care intră în procedura insolvenței după data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe;

b) prevederile referitoare la art. 149 alin. (12) din Codul de procedură fiscală se aplică pentru popririle înființate după data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe.

Art. V prevede următoarele:

„(1) Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe declarații, cereri sau orice alte documente depuse la instituțiile sau autoritățile publice.

(2) Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe documente sau orice alte înscrisuri emise în relația dintre acestea.

(3) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă toate prevederile legale referitoare la obligația aplicării ștampilei de către persoanele și entitățile prevăzute la alin. (1) și (2)”.

ISTORIC
Act modificatAct modificator
Codul de procedură fiscalăO.G. nr. 47/2007 (M. Of. nr. 603 din 31 august 2007)
O.U.G. nr. 19/2008 (M. Of. nr. 163 din 3 martie 2008)
O.U.G. nr. 192/2008 (M. Of. nr. 815 din 4 decembrie 2008)
O.U.G. nr. 226/2008 (M. Of. nr. 899 din 31 decembrie 2008)
Legea nr. 52/2009 (M. Of. nr. 224 din 7 aprilie 2009)
O.U.G. nr. 34/2009 (M. Of. nr. 249 din 14 aprilie 2009)
Legea nr. 121/2009 (M. Of. nr. 293 din 5 mai 2009)
O.U.G. nr. 46/2009 (M. Of. nr. 347 din 25 mai 2009)
Legea nr. 194/2009 (M. Of. nr. 365 din 1 iunie 2009)
Legea nr. 227/2009 (M. Of. nr. 402 din 12 iunie 2009)
Legea nr. 324/2009 (M. Of. nr. 713 din 22 octombrie 2009)
O.U.G. nr. 39/2010 (M. Of. nr. 278 din 28 aprilie 2010)
O.U.G. nr. 54/2010 (M. Of. nr. 421 din 23 iunie 2010)
O.U.G. nr. 88/2010 (M. Of. nr. 669 din 30 septembrie 2010)
O.U.G. nr. 117/2010 (M. Of. nr. 891 din 30 decembrie 2010)
Legea nr. 46/2011 (M. Of. nr. 245 din 7 aprilie 2011)
O.U.G. nr. 35/2011 (M. Of. nr. 253 din 11 aprilie 2011)
Legea nr. 126/2011 (M. Of. nr. 433 din 21 iunie 2011)
D.C.C. nr. 536/2011 (M. Of. nr. 482 din 7 iulie 2011)
O.G. nr. 29/2011 (M. Of. nr. 626 din 2 septembrie 2011)
Legea nr. 188/2011 (M. Of. nr. 763 din 28 octombrie 2011)
Legea nr. 208/2011 (M. Of. nr. 819 din 21 noiembrie 2011)
O.G. nr. 2/2012 (M. Of. nr. 71 din 30 ianuarie 2012)
O.G. 24/2012 (M. Of. nr. 384 din 7 iunie 2012)
Legea nr. 126/2012 (M. Of. nr. 484 din 16 iulie 2012)
O.G. nr. 16/2012 (M. Of. nr. 618 din 28 august 2012)
O.U.G. nr. 47/2012 (M. Of. nr. 635 din 6 septembrie 2012)
Legea nr. 162/2012 (M. Of. nr. 691 din 8 octombrie 2012)
Legea nr. 202/2012 (M. Of. nr. 743 din 5 noiembrie 2012)
O.U.G. nr. 84/2012 (M. Of. nr. 845 din 13 decembrie 201)
O.G. nr. 8/2013 (M. Of. nr. 54 din 23 ianuarie 2013)
Legea nr. 100/2013 (M. Of. nr. 211 din 15 aprilie 2013)
Legea nr. 98/2013 (M. Of. nr. 213 din 15 aprilie 2013)
Legea nr. 168/2013 (M. Of. nr. 310 din 29 mai 2013)
O.U.G. nr. 50/2013 (M. Of. nr. 320 din 3 iunie 2013)
Legea nr. 255/2013 (M. Of. nr. 515 din 14 august 2013)
O.G. nr. 28/2013 (M. Of. nr. 553 din 30 august 2013)
Legea nr. 267/2013 (M. Of. nr. 634 din 14 octombrie 2013)
O.U.G. nr. 8/2014 (M. Of. nr. 151 din 28 februarie 2014)
Legea nr. 36/2014 (M. Of. nr. 255 din 8 aprilie 2014)
O.U.G. nr. 40/2014 (M. Of. nr. 455 din 23 iunie 2014)
D.C.C. nr. 270/2014 (M. Of. nr. 554 din 28 iulie 2014)
Legea nr. 175/2014 (M. Of. nr. 922 din 18 decembrie 2014)
O.U.G. nr. 94/2014 (M. Of. nr. 957 din 30 decembrie 2014)
O.G. nr. 17/2015 (M. Of. nr. 540 din 20 iulie 2015)
Codul de procedură fiscală – modificări (O.G. nr. 17/2015) was last modified: august 9th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.