Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 367/2015). Titlul VII („Accize şi alte taxe speciale”)

4 iun. 2015
Vizualizari: 8507

Pct. 109 alin. (11) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Noua reglementare

La pct. 109, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11).

Potrivit noii reglementări, pct. 109 alin. (11) stabilește: „Prevederile alin. (1) nu se aplică antrepozitarilor autorizați prevăzuți la art. 20623 alin. (3) din Codul fiscal”.

 
Pct. 110 subpct. 110.3 alin. (11) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 100 subpct. 110.3 alin. (11) dispunea faptul că autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de către importator autorității vamale teritoriale, care în urma analizei decidea asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilea cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 100 subpct. 110.3 alin. (11) dispune: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de importator și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

 

Pct. 110 subpct. 110.3 alin. (12) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 110 subpct. 110.3 alin. (12) prevedea faptul că autoritatea vamală teritorială transmitea decizia prevăzută la alin. (11) autorității fiscale teritoriale.

 

Noua reglementare

Pct. 110 subpct. 110.3 alin. (12) – Abrogat.

 
Pct. 111 alin. (3) și (4) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 111 alin. (3) prevedea faptul că în cazul alcoolului etilic destinat a fi utilizat pe teritoriul României pentru fabricarea de produse ce nu erau destinate consumului uman, substanțele admise pentru denaturarea acestuia, în concentrație la hectolitru de alcool pur, eraut cel puțin două din următoarele:

a) pentru industria cosmetică:

1.dietilftalat (nr. CAS 84-66-2) 0,1 litri (chimic pur);

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

2. ulei de mentă 0,15 litri;

3. ulei de lavandă 0,15 litri;

4. benzoat de benzii (nr. CAS 120-51-4) 5 litri (chimic pur);

5. izopropanol (nr. CAS 67-63-0) 2 litri (chimic pur);

6. 1,2 propandiol (nr. CAS 57-55-6) 2 litri (chimic pur);

7. terțbutanol (nr. CAS 75-65-0) 80 grame (chimic pur);

8. benzoat de denatoniu (nr. CAS 3734-33-6) 1 gram (chimic pur);

b) pentru alte industrii:

1. alcooli superiori 3 kg;

2. violet de metil (nr. CAS 8004-87-3; C.I. 42535) 0,1 grame (chimic pur);

3. monoetilenglicol (nr. CAS 107-21-1) 0,35 kilograme (chimic pur);

4. salicilat de etil/metil (nr. CAS 118-61-6/nr. CAS 119-36-8) 0,06 kilograme (chimic pur);

5. albastru de metilen (nr. CAS 61-73-4; C.I. 52015) 0,35 grame (chimic pur);

6. terțbutanol (nr. CAS 75-65-0) 80 grame (chimic pur);

7. etil terțbutil eter (nr. CAS 637-92-3) 2 litri (chimic pur);

8. izopropanol (nr. CAS 67-63-0) 2 litri (chimic pur).

 

De asemenea, pct. 111 alin. (4) dispunea faptul că pentru denaturarea alcoolului etilic destinat industriei cosmetice nu se puteau utiliza formula de denaturare care să cuprindă doar uleiul de lavandă și uleiul de mentă și formula de denaturare care să cuprindă doar uleiul de mentă și 1,2 propandiol, iar pentru alcoolul etilic destinat altor industrii nu se putea utiliza formula de denaturare care să cuprindă doar albastrul de metilen și violetul de metil.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 111 alin. (3) prevede: „În cazul alcoolului etilic destinat a fi utilizat pe teritoriul României pentru fabricarea de produse ce nu sunt destinate consumului uman, substanțele admise pentru denaturarea acestuia, în concentrație la hectolitru de alcool pur, sunt cel puțin două din următoarele:

a) pentru produsele cosmetice:

1. dietilftalat (nr. CAS 84-66-2) 0,1 litri (chimic pur);

2. ulei de mentă 0,15 litri;

3. ulei de lavandă 0,15 litri;

4. benzoat de benzii (nr. CAS 120-51-4) 5 litri (chimic pur);

5. izopropanol (nr. CAS 67-63-0) 2 litri (chimic pur);

6. 1,2 propandiol (nr. CAS 57-55-6) 2 litri (chimic pur);

7. terțbutanol (nr. CAS 75-65-0) 80 grame (chimic pur);

8. benzoat de denatoniu (nr. CAS 3734-33-6) 1 gram (chimic pur);

b) pentru alte produse decât cele cosmetice:

1. alcooli superiori 3 kg;

2. violet de metil (nr. CAS 8004-87-3; C.I. 42535) 0,1 grame (chimic pur);

3. monoetilenglicol (nr. CAS 107-21-1) 0,35 kilograme (chimic pur);

4. salicilat de etil/metil (nr. CAS 118-61-6/nr. CAS 119-36-8) 0,06 kilograme (chimic pur);

5. albastru de metilen (nr. CAS 61-73-4; C.l. 52015) 0,35 grame (chimic pur);

6. terțbutanol (nr. CAS 75-65-0) 80 grame (chimic pur);

7. etil terțbutil eter (nr. CAS 637-92-3) 2 litri (chimic pur);

8. izopropanol (nr. CAS 67-63-0) 2 litri (chimic pur)”.

De asemenea, pct. 111 alin. (4) dispune: „Pentru denaturarea alcoolului etilic destinat produselor cosmetice nu pot fi utilizate formula de denaturare care cuprinde doar uleiul de lavandă și uleiul de mentă și formula de denaturare care cuprinde doar uleiul de mentă și 1,2 propandiol, iar pentru alcoolul etilic destinat altor produse decât cele cosmetice nu poate fi utilizată formula de denaturare care cuprinde doar albastrul de metilen și violetul de metil”.

 Pct. 113 subpct. 113.1.1 alin. (11) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Noua reglementare

La pct. 113 subpct. 113.1.1, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11).

Potrivit noii reglementări, pct. 113 subpct. 113.1.1 alin. (11) prevede: „Scutirea de la plata accizelor prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal nu se acordă în următoarele situații:

a) în situația în care, în cadrul activităților pe care le desfășoară, operatorii economici utilizează aeronavele pe care le dețin pentru uzul gratuit al propriilor angajați, respectiv pentru prestarea de servicii de transport aerian fără titlu oneros;

b) în cazul aeronavelor închiriate sau deținute în leasing, în situația în care deținătorul, respectiv utilizatorul nu asigură el însuși în mod direct și cu titlu oneros serviciile de transport aerian”.

 

Pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (11) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Noua reglementare

La pct. 113 subpct. 113.1.2, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11).

Potrivit noii reglementări, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (11) stabilește: „Scutirea de la plata accizelor prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal nu se acordă în următoarele situații:

a) în situația în care, în cadrul activităților pe care le desfășoară, operatorii economici utilizează navele pe care le dețin pentru uzul gratuit al propriilor angajați, respectiv pentru prestarea de servicii de transport naval fără titlu oneros;

b) în cazul navelor închiriate sau deținute în leasing, în situația în care deținătorul, respectiv utilizatorul nu asigură el însuși în mod direct și cu titlu oneros serviciile de transport naval”.

 
Pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (2) lit. b) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (2) lit. b) avea următorul conținut: persoana care deținea certificat de autorizare pentru navigație. Prin certificat de autorizare pentru navigație se înțelegea orice document care atestă că nava este luată în evidența autorităților competente din România ori din statul în care aceasta este înregistrată;

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (2) lit. b) are următorul conținut: „persoana care deține certificat de autorizare pentru navigație sau persoana care deține dreptul de folosință a navei sub orice formă. Prin certificat de autorizare pentru navigație se înțelege orice document care atestă că nava este luată în evidența autorităților competente din România ori din statul în care aceasta este înregistrată”.

 

Pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (12) și (14) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (12) dispunea faptul că livrarea din antrepozitele fiscale către nave a combustibilului pentru navigație se făcea numai după depunerea la antrepozitul fiscal a următoarelor documente:

a) copia atestatului de bord/carnetului de ambarcațiune;

b) copia certificatului de autorizare pentru navigație a navei care urma a fi aprovizionată, după caz;

c) declarația pe propria răspundere a administratorului sau a reprezentantului legal cu privire la utilizarea combustibilului pentru navigație achiziționat în regim de scutire de la plata accizelor, în cazul operatorilor economici din România”.

De asemenea, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (14) stabilea faptul că livrarea combustibilului pentru navigație din antrepozitele fiscale către operatorii economici prevăzuți la alin. (2), inclusiv către antrepozite fiscale autorizate exclusiv pentru aprovizionarea navelor cu combustibil pentru navigație, se făcea numai după marcarea și colorarea acestuia potrivit prevederilor pct. 113.10.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (12) prevede: „Livrarea din antrepozitele fiscale către nave a combustibilului pentru navigație se face numai după depunerea la antrepozitul fiscal de către beneficiarul scutirii prevăzut la alin. (2) lit. b) a următoarelor documente:

a) copia de pe atestatul de bord sau, după caz, a carnetului de ambarcațiune, în cazul operatorilor economici din România;

b) copia de pe certificatul de autorizare pentru navigație a navei care urmează a fi aprovizionată sau, după caz, orice alt document care atestă că nava este luată în evidența autorităților competente din România ori din statul în care aceasta este înregistrată;

c) declarația pe propria răspundere a administratorului sau a reprezentantului legal cu privire la utilizarea combustibilului pentru navigație achiziționat în regim de scutire de la plata accizelor”.

De asemenea, pct. 113 subpct. 113.1.2 alin. (14) dispune: „Livrarea combustibilului pentru navigație din antrepozitele fiscale către operatorii economici prevăzuți la alin. (2) se face numai după marcarea și colorarea acestuia potrivit prevederilor pct. 113.10”.

 

Pct. 113.3 alin. (1) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 113.3 alin. (1) prevedea faptul că în situația prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, scutirea se acorda direct, cu condiția ca produsele să fie achiziționate direct de la operatorii economici înregistrați la autoritatea fiscală centrală în calitate de furnizori de produse energetice ori – în cazul gazului natural provenit dintr-un stat membru – direct de la un distribuitor/furnizor autorizat/licențiat de autoritatea competentă din acel stat membru.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 113.3 alin. (1) prevede: „În situația prevăzută la art. 20660 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, scutirea se acordă direct”.

 
Pct. 113 subpct. 113.4 alin. (41) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 113 subpct. 113.4 alin. (41) prevedea faptul că autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de operatorul economic autorității vamale teritoriale, care în urma analizei decidea asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilea cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 113 subpct. 113.4 alin. (41) prevede: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de operatorul economic și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 367/2015). Titlul VII („Accize și alte taxe speciale”) was last modified: iunie 5th, 2015 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.