Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 367/2015). Titlul VII („Accize şi alte taxe speciale”)

4 iun. 2015
Vizualizari: 8512
Pct. 77 alin. (9) și (12) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 77 alin. (9) prevedea faptul că pentru țuica și rachiurile de fructe destinate consumului propriu al unei gospodării individuale, în limita unei cantități echivalente de cel mult 50 de litri de produs/an cu concentrația alcoolică de 100% în volum, nivelul accizei datorate reprezenta 50% din cota standard a accizei aplicate alcoolului etilic, respectiv 500 euro/hl alcool pur.

De asemenea, pct. 77 alin. (12) dispunea faptul că pentru țuica și rachiurile destinate consumului propriu al gospodăriei individuale realizate în sistem de prestări de servicii într-un antrepozit fiscal de producție, acciza datorată bugetului de stat devenea exigibilă la momentul preluării produselor din antrepozitul fiscal de producție. Beneficiarul prestației plătea acciza aferentă cantităților de țuică și rachiuri preluate. Pentru cantitatea de 50 de litri de produs destinată consumului propriu al unei gospodării individuale, nivelul accizei datorate reprezenta 50% din cota standard a accizei aplicate alcoolului etilic, respectiv 500 euro/hl alcool pur. Pentru cantitatea de produs preluată de gospodăria individuală care depășea această limită, inclusiv pentru consumul propriu al acesteia, nivelul accizei datorate era nivelul standard al accizei pentru alcoolul etilic, respectiv 1.000 euro/hl alcool pur.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 77 alin. (9) prevede: „Pentru țuica și rachiurile de fructe destinate consumului propriu al unei gospodării individuale, în limita unei cantități echivalente de cel mult 50 de litri de produs/an cu concentrația alcoolică de 100% în volum, nivelul accizei datorate reprezintă 50% din nivelul standard al accizei aplicat alcoolului etilic, prevăzut la nr. crt. 5 din anexa nr. 1 de la titlul VII din Codul fiscal”.

De asemenea, pct. 77 alin. (12) dispune: „Pentru țuica și rachiurile destinate consumului propriu al gospodăriei individuale realizate în sistem de prestări de servicii într-un antrepozit fiscal de producție, acciza datorată bugetului de stat devine exigibilă la momentul preluării produselor din antrepozitul fiscal de producție. Beneficiarul prestației plătește acciza aferentă cantităților de țuică și rachiuri preluate. Pentru cantitatea de 50 de litri de produs/an cu concentrația alcoolică de 100% în volum destinată consumului propriu al unei gospodării individuale, nivelul accizei datorate reprezintă 50% din nivelul standard al accizei aplicate alcoolului etilic. Pentru cantitatea de produs preluată de gospodăria individuală care depășește această limită, inclusiv pentru consumul propriu al acesteia, nivelul accizei datorate este nivelul standard al accizei pentru alcoolul etilic”.

 

Pct. 80 alin. (3) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)
Noua reglementare

La pct. 80, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3).

Potrivit noii reglementări, pct. 20 alin. (3) stabilește: „În cazul operatorilor economici care produc și/sau efectuează achiziții intracomunitare ori care importă cărbune, cocs sau lignit și utilizează aceste produse, acciza devine exigibilă la momentul utilizării”.

 

Pct. 85 alin. (15) lit. g) și l) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 85 alin. (15) lit. g) și l) aveau următorul conținut: g) tutun prelucrat – o cantitate a cărei valoare la prețul de vânzare cu amănuntul în cazul țigaretelor, respectiv la prețul de livrare în celelalte cazuri să nu fie mai mică de 2.500.000 euro;

(…)

l) antrepozitele fiscale autorizate în exclusivitate pentru a efectua operațiuni de distribuție a băuturilor alcoolice și de tutunuri prelucrate destinate consumului sau vânzării la bordul navelor și aeronavelor – o cantitate a cărei valoare la prețul de livrare să nu fie mai mică de 100.000 euro.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 85 alin. (15) lit. g) și l) aveau următorul conținut: „g) tutun prelucrat – o cantitate a cărei valoare la prețul de vânzare cu amănuntul în cazul țigaretelor, respectiv la prețul de livrare în celelalte cazuri să nu fie mai mică de 11.845.034 lei;

(…)

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

l) antrepozitele fiscale autorizate în exclusivitate pentru a efectua operațiuni de distribuție a băuturilor alcoolice și de tutunuri prelucrate destinate consumului sau vânzării la bordul navelor și aeronavelor-o cantitate a cărei valoare la prețul de livrare să nu fie mai mică de 473.801 lei”.

 

Pct. 85 alin. (15) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 85 alin. (15) prevedea faptul că locurile destinate producerii de produse energetice pentru care accizele se calculau numai pe baza accizei exprimate în echivalent euro/tonă sau euro/1.000 kg, locurile destinate producerii combustibililor al căror cod tarifar se încadra la art. 20616 alin. (3) lit. g) din Codul fiscal, precum și locurile destinate îmbutelierii gazului petrolier lichefiat erau dotate cu mijloace de măsurare a masei.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 85 alin. (15) prevede: „Locurile destinate producerii de produse energetice pentru care accizele se calculează numai pe baza accizei exprimate în echivalent lei/tonă sau lei/1.000 kg, locurile destinate producerii combustibililor al căror cod tarifar se încadrează la art. 20616 alin. (3) lit. g) din Codul fiscal, precum și locurile destinate îmbutelierii gazului petrolier lichefiat vor fi dotate cu mijloace de măsurare a masei”.

 

Pct. 85 alin. (18) și (19) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Noua reglementare

La pct. 85, după alin. (17) se introduc două noi alineate, alin. (18) și (19).

Potrivit noii reglementări, pct. 85 alin. (18) și (19) au următorul conținut: „(18) Locurile aferente operatorilor economici care constituie și mențin exclusiv stocurile de urgență, conform Legii nr. 360/2013 privind constituirea și menținerea unui nivel minim de rezerve de țiței și de produse petroliere, se autorizează ca un singur antrepozit fiscal de depozitare pentru fiecare operator economic în parte, indiferent de numărul locurilor de depozitare pe care acesta le deține.

(19) Pentru obținerea autorizației, operatorii economici care constituie și mențin exclusiv stocurile de urgență depun la autoritatea fiscală centrală o cerere potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 38. Cererea este însoțită de documentul transmis operatorului economic de către Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului, din care rezultă produsele energetice și cantitățile de produse energetice care reprezintă stocurile de urgență pe care acesta are obligația să le constituie și să le mențină”.

 
Pct. 98 subpct. 98.1 alin. (5) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.1 alin. (5) prevedea faptul că autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de antrepozitarul autorizat sau de operatorul economic autorității vamale teritoriale, care în urma analizei decidea asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilea cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 98 subpct. 98.1 alin. (5) prevede: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de operatorul economic și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

 
 Pct. 98 subpct. 98.1 alin. (6) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.1 alin. (6) prevedea faptul că autoritatea vamală teritorială transmitea decizia prevăzută la alin. (5) autorității fiscale teritoriale.

Noua reglementarePct. 98 subpct. 98.1 alin. (6) – Abrogat.

 

Pct. 98 subpct. 98.2 alin. (21) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.2 alin. (21) prevedea faptul că în toate situațiile de restituire, autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de beneficiarul restituirii autorității vamale teritoriale, care în urma analizei decidea asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilea cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 98 subpct. 98.2 alin. (21) prevede: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de operatorul economic și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

 
Pct. 98 subpct. 98.2 alin. (22) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.2 alin. (22) prevede: Autoritatea vamală teritorială va transmite decizia prevăzută la alin. (21) autorității fiscale teritoriale”.

Noua reglementare

Pct. 98 subpct. 98.2 alin. (22) – Abrogat.

 
 Pct. 98 subpct. 98.3 alin. (7) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.3 alin. (7) prevedea faptul că autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de către destinatarul înregistrat autorității vamale teritoriale, care în urma analizei decidea asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilea cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 98 subpct. 98.3 alin. (7) prevede: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de către destinatarul înregistrat și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

 
Pct. 98 subpct. 98.3 alin. (8) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 98 subpct. 98.3 alin. (8) prevedea faptul că autoritatea vamală teritorială va transmite decizia prevăzuta la alin. (7) autorității fiscale teritoriale.

Noua reglementare

Pct. 98 subpct. 98.3 alin. (8) – Abrogat.

 
Pct. 100 alin. (4) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 100 alin. (4) prevedea faptul că autoritatea fiscală teritorială transmitea cererea și documentația depuse de comerciantul expeditor autorității vamale teritoriale, care în urma analizei va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire. În cazul admiterii cererii, autoritatea vamală stabilește cuantumul accizei de restituit.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 100 alin. (4) prevede: „Autoritatea fiscală teritorială va analiza documentația depusă de comerciantul expeditor și va decide asupra dreptului de restituire a accizelor prin întocmirea unui proces-verbal în care se înscriu în mod distinct motivele de fapt și temeiul de drept pentru accizele propuse spre respingere, precum și cuantumul accizelor aprobate la restituire și prin emiterea unei decizii de admitere, în totalitate sau în parte, ori de respingere a cererii de restituire”.

 

 Pct. 100 alin. (41) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 100 alin. (41) prevedea faptul că autoritatea vamală teritorială transmitea decizia prevăzută la alin. (4) autorității fiscale teritoriale.

Noua reglementare

Pct. 100 alin. (41) – Abrogat.

 
Pct. 106 alin. (12) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 106 alin. (12) stabilea faptul că pentru celelalte tipuri de produse energetice calculul valorii accizei datorate se făcea pe baza densităților înscrise în registrul de densități în momentul întocmirii facturii pro forma, recalculate la temperatura de +15 grade C, după cum urmează:

– acciza (euro/tonă): 1.000 = acciza (euro/kg) x densitatea la +15 grade C (kg/litru) = acciza (euro/litru);

– cantitatea în kg: densitatea la +15 grade C = cantitatea în litri la +15 grade C;

– valoarea accizei = cantitatea în litri la +15 grade C x acciza (euro/litru).

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 106 alin. (12) stabilește: „Pentru celelalte tipuri de produse energetice calculul valorii accizei datorate se face pe baza densităților înscrise în registrul de densități în momentul întocmirii facturii pro forma, recalculate la temperatura de 15 grade C, după cum urmează:

– acciza (lei/tonă): 1.000 = acciza (lei/kg) x densitatea la 15 grade C (kg/litru) = acciza (lei/litru);

– cantitatea în kg: densitatea la 15 grade C = cantitatea în litri la 15 grade C;

– valoarea accizei = cantitatea în litri la 15 grade C x acciza (lei/litru)”.

 
 Pct. 108 alin. (81) și (86) Normele metodologice (modificate prin H.G. nr. 367/2015)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, pct. 108 alin. (81) prevedea: Cuantumul garanției constituite de antrepozitarii autorizați pentru producție nu putea fi mai mic decât limitele prevăzute mai jos:

a) pentru producția de bere – 100.000 euro;

b) pentru producția de bere realizată de micii producători – 50.000 euro;

c) pentru producția de bere de maximum 5.000 hl pe an realizată de micii producători – 2.000 euro;

d) pentru producția de vinuri de maximum 5.000 hl pe an – 2.500 euro;

e) pentru producția de vinuri între 5.001 hl și 10.000 hl pe an – 5.000 euro;

e1) pentru producția de vinuri peste 10.000 hl pe an – 10.000 euro;

f) pentru producția de băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, de maximum 5.000 hl pe an – 20.000 euro;

g) pentru producția de băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, peste 5.000 hl pe an – 50.000 euro;

h) pentru producția de produse intermediare de maximum 5.000 hl pe an – 25.000 euro;

i) pentru producția de produse intermediare peste 5.000 hl pe an – 75.000 euro;

i1) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase de maximum 100 hl alcool pur pe an – 5.000 euro;

j) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase între 101 și 1.000 hl alcool pur pe an – 25.000 euro;

k) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase între 1.001 și 5.000 hl alcool pur pe an -100.000 euro;

l) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase peste 5.000 hl alcool pur pe an – 250.000 euro;

m) pentru producția de alcool etilic realizată de micile distilerii – 250 euro;

n) pentru producția de tutun prelucrat – 1.000.000 euro;

o) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, de maximum 10.000 tone pe an – 250.000 euro;

o1) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, între 10.001 tone și 40.000 tone – 1.000.000 euro;

o2) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, peste 40.000 tone – 2.000.000 euro;

p) pentru producția de GPL – 10.000 euro;

q) pentru producția exclusivă de biocombustibili și biocarburanți – 5.000 euro;

De asemenea, art. 108 alin. (86) dispunea: Cuantumul garanției maxime constituite de antrepozitarii autorizați se stabilea la nivelurile prevăzute mai jos:

a) pentru alcool etilic și băuturi alcoolice – 2.000.000 euro;

b) pentru tutun prelucrat – 10.000.000 euro;

c) pentru produse energetice – 15.000.000 euro.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, pct. 108 alin. (81) prevede: „Cuantumul garanției constituite de antrepozitarii autorizați pentru producție nu poate fi mai mic decât limitele prevăzute mai jos:

a) pentru producția de bere – 473.801 lei;

b) pentru producția de bere realizată de micii producători – 236.901 lei;

c) pentru producția de bere de maximum 5.000 hl pe an realizată de micii producători – 9.476 lei;

d) pentru producția de vinuri de maximum 5.000 hl pe an – 11.845 lei;

e) pentru producția de vinuri între 5.001 hl și 10.000 hl pe an – 23.690 lei;

f) pentru producția de vinuri peste 10.000 hl pe an – 47.380 lei;

g) pentru producția de băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, de maximum 5.000 hl pe an – 94.760 lei;

h) pentru producția de băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, peste 5.000 hl pe an – 236.901 lei;

i) pentru producția de produse intermediare de maximum 5.000 hl pe an – 118.450 lei;

j) pentru producția de produse intermediare peste 5.000 hl pe an – 355.351 lei;

k) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase de maximum 100 hl alcool pur pe an – 23.690 lei;

l) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase între 101 și 1.000 hl alcool pur pe an –118.450 lei;

m) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase între 1.001 și 5.000 hl alcool pur pe an – 473.801 lei;

n) pentru producția de alcool etilic și/sau băuturi spirtoase peste 5.000 hl alcool pur pe an – 1.184.503 lei;

o) pentru producția de alcool etilic realizată de micile distilerii – 1.185 lei;

p) pentru producția de tutun prelucrat – 4.738.014 lei;

q) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, de maximum 10.000 tone pe an – 1.184.503 lei;

r) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, între 10.001 tone și 40.000 tone – 4.738.014 lei;

s) pentru producția de produse energetice, exceptând producția de GPL, peste 40.000 tone – 9.476.027 lei;

ș) pentru producția de GPL – 47.380 lei;

t) pentru producția exclusivă de biocombustibili și biocarburanți – 23.690 lei”.

De asemenea, pct. 108 alin. (86) dispune: „Cuantumul garanției maxime constituite de antrepozitarii autorizați se stabilește la nivelurile prevăzute mai jos:

a) pentru alcool etilic și băuturi alcoolice – 9.476.027 lei;

b) pentru tutun prelucrat – 47.380.137 lei;

c) pentru produse energetice – 71.070.206 lei”.

Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal – modificări (H.G. nr. 367/2015). Titlul VII („Accize și alte taxe speciale”) was last modified: iunie 5th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.