Certificatele digitale verzi (CDV): posibile scenarii de evoluție pentru viitorul drepturilor omului

6 apr. 2021
Articol UJ Premium
Vizualizari: 642
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dezvoltarea unui vaccin împotriva infectării cu virusul SARS-CoV-2 a adus în atenția comunității internaționale un element suplimentar dilemelor referitoare la siguranța și oportunitatea vaccinării: respectiv posibilitatea declarării, de către forumurile internaționale, a obligativității vaccinării în condițiile urmăririi obiectivului superior al combaterii pandemiei COVID-19 și a revenirii la dezideratele libertății de circulație.

La nivelul comunității internaționale, demersurile întreprinse în scopul accelerării combaterii pandemiei prin vaccinarea populației, au fost întemeiate pe filosofii diferite: (1) reprezentanții Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) au adoptat poziția clară a responsabilizării populației în sensul demonstrării avantajelor vaccinării astfel încât actul final al opțiunii să se întemeieze pe o documentare prealabilă temeinică; obligativitatea vaccinării este o variantă respinsă (2) reprezentanții Uniunii Europene au elaborat, la mijlocul lunii martie 2021, o propunere legislativă (având ca obiect popularizarea Certificatelor Digitale Verzi) menită să realizeze o corelație directă între vaccinarea împotriva infectării cu virusul SARS-CoV-2 și atingerea libertății de circulație în contextul manifestării pandemiei COVID-19.

Prima filozofie – cea elaborată sub auspiciile OMS – este auto-explicativă, lăsând o marjă minimală hermeneuticilor personale. Din rațiuni de claritate a expunerii noastre, o vom reda, în sinteză, în rândurile de mai jos: (…) În prezent, OMS opinează că autoritățile naționale și operatorii de transport nu ar trebui să introducă exigențe obligatorii privind dovada vaccinării COVID-19 pentru efectuarea călătoriilor internaționale, având în vedere că există încă necunoscute cu privire la eficacitatea vaccinării în reducerea transmisiei virusului SARS-CoV-2. În plus, luând în considerare că există o disponibilitate limitată a vaccinurilor, vaccinarea preferențială a călătorilor ar putea duce la furnizarea inadecvată de vaccinuri pentru populațiile prioritare considerate având risc crescut de infectare cu virusul SARS-CoV-2. OMS recomandă, de asemenea, ca persoanele vaccinate să nu fie exonerate de respectarea altor măsuri aferente restricțiilor de călătorie impuse de autorități în perioada pandemie COVID-19[1].

Orientarea Uniunii Europene este evidențiată pe coordonate mai flexibile, urmărind să indice avantajele vaccinării împotriva infectării cu virusul SARS-CoV-2 în contextul facilitării ridicării restricțiilor de circulație și a asigurării premiselor libertății de circulație în forma anterioară pandemiei, fără a impune însă obligativitatea vaccinării.

În acest context, la data de 17 martie 2021 Comisia a elaborat o propunere legislativă având ca obiect instituirea Certificatului Digital Verde (Digital Green Certificate)[2] al cărui obiectiv rezidă în garantarea siguranței exercitării libertății de circulație în cadrul Uniunii Europene în condiții manifestării pandemiei COVID-19. Conform oficialilor europeni, Certificatul Digital Verde reprezintă un instrument care dovedește următoarele circumstanțe: vaccinarea titularului său împotriva COVID-19; obținerea, de către titularul certificatului, a unui rezultat negativ la testul COVID-19; vindecarea titularului urmare a infectării cu virusul SARS-CoV-2. În materia drepturilor omului, certificatul verde va contribui la facilitarea libertății de circulație în condiții de siguranță în perioada pandemiei, atenuând actualele restricții instituite ulterior declarării, de către OMS, a urgenței sanitare internaționale[3].

Eventualitatea concretizării propunerii legislative formulate de Comisie lasă să transpară în domeniul drepturilor omului problematici complexe precum aplicarea garanțiilor egalității și nediscriminării, utilizarea responsabilă a mijloacelor tehnice și tehnologice complexe aferente inteligenței artificiale sau protecția datelor cu caracter personal. În aceste condiții, ne propunem, în prezentul editorial, să întreprindem o analiză succintă a avantajelor și limitelor/disfuncțiilor inițiativei referitoare la Certificatele Digitale Verzi, identificând posibile direcții de acțiune în domeniul drepturilor omului.

Propunerea referitoare la Certificatele Digitale Verzi (CDV) a fost susținută de oficialii europeni, fiind prezentată ca un facilitator al libertății de circulație și ca un „agregat” de garanții în materia promovării și protejării drepturilor omului. Certificatele Digitale Verzi vor asigura implementarea libertății de circulație în condiții nediscriminatorii, fiind stabilite atât în favoarea persoanelor vaccinate (indiferent de tipul vaccinului administrat) și nevaccinate. Caracterul interoperabil al sistemului CDV implică aplicarea paralelă a acestuia cu certificatele care atestă efectuarea testării COVID-19 cât și cu certificatele acordate persoanelor care s-au recuperat în urma infectării cu virusul SARS-CoV-2.

CDV vor produce efecte potrivit raționamentului aplicării prin analogie a normelor de protecție împotriva infectării cu virusul SARS-CoV-2 astfel încât, dacă statele membre acceptă dovada vaccinării pentru a renunța la anumite restricții de sănătate publică, cum ar fi testarea sau carantina/izolarea, acestea ar trebui să accepte, mutatis mutandis, certificatele de vaccinare emise în cadrul sistemului CDV. Pe cale de consecință, dacă autoritățile naționale decid să mențină în vigoare anumite restricții de circulație precum carantina/izolarea sau testarea COVID-19 în relația cu deținătorii CDV, o atare decizie se impune a fi comunicată și motivată în fața Comisiei Europene- care, în tot cazul, poate solicita explicații suplimentare.

De asemenea, adresabilitatea sistemului CDV este extinsă la cetățenii statelor membre ale UE cât și la naționalii aparținând statelor terțe care rezidă sau domiciliază pe teritoriul unui Stat Membru al Uniunii Europene. CDV va fi valabil în toate statele membre ale UE precum și în Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția. Sistemul CDV este proiectat în favoarea cetățenilor UE și membrilor familiei acestora, indiferent de naționalitatea lor precum și cetățenilor non-UE care au reședința în UE și vizitatorilor care au dreptul de a călători în alte state membre[4].

Comisia a formulat două propuneri diferite de Regulamente:

(1) Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului privind un cadru pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile privind vaccinarea, testarea și recuperarea resortisanților țărilor terțe care au drept de ședere legală sau care au reședință legală pe teritoriile statelor membre în timpul pandemiei COVID-19[5].

Obiectivul său constă în realizarea politicii de punere în aplicare a Acordului Schengen potrivit căruia resortisanții țărilor terțe care au reședința legală sau drept de ședere legală într-un stat membru pot călători liber pe teritoriile celorlalte state membre, sub rezerva îndeplinirii anumitor condiții.

(2) Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului privind un cadru pentru eliberarea, verificarea și acceptarea certificatelor interoperabile privind vaccinarea, testarea și recuperarea pentru a facilita libera circulație în timpul pandemiei COVID-19[6].

Propunerea de Regulament are vocația de a completa cadrul normativ al Uniunii Europene în domeniul asigurării libertății de circulație adoptat de Consiliu în vederea stabilirii unei abordări comune a statelor membre ale Uniunii Europene cu privire la restricțiile instituite pentru combaterea pandemiei.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În consecință, Propunerea de Regulament este consonantă cu Recomandarea Consiliului (UE) 2020/1475 privind o abordare coordonată a restricționării liberei circulații ca răspuns la pandemia COVID-19 adoptată de Consiliu la data de 13 octombrie 2020. Conform expunerii de motive a Propunerii de Regulament, Recomandarea Consiliului a stabilit o abordare coordonată cu privire la următoarele puncte cheie: aplicarea unor criterii și praguri comune atunci când se decide dacă se introduc restricții la libera circulație, o cartografiere a riscului de transmitere a COVID-19, publicată de Centrul European pentru Prevenirea Bolilor și Control (ECDC), pe baza unui cod de culoare agreat, și a unei abordări coordonate cu privire la măsurile, dacă există, care pot fi aplicate în mod corespunzător persoanelor care se deplasează între zone, în funcție de nivelul de risc de transmitere în aceste zone. Sistemul CDV urmărește să asigure un cadru unitar, comun pentru documentele care asigură dovada îndeplinirii cerințelor medicale care permit libertatea de circulație.

De asemenea, oficialii europeni au prezentat garanții suplimentare pe care Certificatele Digitale Verzi le aduc standardelor drepturilor omului: (1) caracterul flexibil de emitere a Certificatelor Digitale Verzi (în format digital și pe suport de hârtie); (2) protecția datelor personale/medicale împotriva falsificării prin încorporarea codului QR; (3) eliberarea gratuită; (4) elaborarea certificatului în format bilingv: în limba națională și în limba engleză; (5) caracterul temporar al CDV decurgând din conexiunea strânsă cu prevenirea și combaterea pandemiei COVID-19[7].

În ședința plenară a Parlamentului European desfășurată la data de 24 martie 2021, majoritatea și-a exprimat opinia în sensul susținerii proiectului CDV însă subliniază că eforturile de recuperare întreprinse de statele membre vor fi nule în cazul în care campania de vaccinare nu va fi precipitată.

Analizând propunerea Comisiei privitoare la introducerea unui sistem stabilind o abordare coordonată în materia documentelor care atestă îndeplinirea cerințelor pentru asigurarea libertății de circulație în condițiile pandemiei COVID-19, s-a concluzionat că CDV poate fi un instrument care să contribuie la garantarea liberei circulații în Uniune și poate determina recuperarea atât de necesară sectorului turismului; cu toate acestea, oficialii europeni și-au exprimat îngrijorarea referitoare la potențialul discriminatoriu vizavi de persoanele care nu au fost vaccinate dar și la asigurarea celor mai înalte standarde de protecție a datelor cu caracter personal[8].

Noutatea absolută a sistemului bazat pe Certificatele Digitale Verzi a determinat, inclusiv la nivelul oficialilor europeni, „o disonanță a opiniilor privitoare la impactul produs asupra drepturilor omului”, neexistând o variantă unică (pozitivă sau negativă) de conceptualizare a efectelor ce pot fi produse asupra indivizilor ulterior implementării acestei propuneri.

Pe de o parte, asigurarea libertății de circulație pe coordonate depline reprezintă, în mod evident, un avantaj manifestat pe plan social, economic, tehnic, cultural însă acesta se impune a fi echilibrat cu o contrapondere negativă care poate viza garanțiile egalității și nediscriminării, dreptul la viață privată și de familie precum și protecția datelor cu caracter personal. În consecință, singura certitudine referitoare la evoluția sistemului bazat pe Certificatele Digitale Verzi este bivalența.

Organismele independente în domeniul drepturilor omului[9] au analizat în mod obiectiv avantajele și inconvenientele propunerilor legislative formulate de Comisie având ca referențial impactul acestora asupra drepturilor omului.

Astfel, poziționându-ne în scenariul pozitiv în cadrul căruia avem în vedere avantajele sistemului bazat pe CDV, Uniunea Libertăților Civile pentru Europa evidențiază 6 recomandări care se impun a fi concretizate de Uniunea Europeană și de statele membre pentru asigurarea libertății de circulație în spațiul european: (1) orientarea investițiilor europene către mijloacele/instrumentele științifice care pot contribui efectiv la stoparea pandemiei; (2) îmbunătățirea resurselor statelor membre pentru a face vaccinarea accesibilă tuturor oamenilor, în mod nediscriminatoriu; (3) dacă celor deja vaccinați li se oferă un acces mai ușor la călătoriile transfrontaliere, ar trebui să existe, de asemenea, oportunități ample și ieftine pentru obținerea rapidă a rezultatelor testelor pentru cei care nu sunt încă vaccinați sau nu pot fi vaccinați; (4) statele membre sunt ținute să ofere oamenilor, pe termen lung, teste accesibile, rapide și gratuite; (5) diseminarea mijloacelor tehnologice necesare pentru a asigura accesul universal la tehnica de susținere a sistemului CDV; (6) se recomandă statelor membre să efectueze o evaluare a impactului produs de CDV asupra protecției datelor cu caracter personal prin realizarea unor studii de impact la nivel național prin cooperarea cu autoritățile lor naționale de protecție a datelor și în consultare cu părțile interesate relevante, inclusiv cu organizațiile societății civile; orice potențial risc de confidențialitate se impune a fi abordat în mod atent și proactiv[10].

Deoarece oficialii europeni au evidențiat, în discursul public, beneficiile conexe Certificatelor Digitale Verzi considerăm validată a priori dimensiunea scenariului pozitiv, urmând ca în rândurile de mai jos, să articulăm dimensiunea impactului negativ pe care sistemul CDV îl poate avea asupra drepturilor omului.

Dacă evaluăm situația prin prisma provocărilor pe care le poate aduce drepturilor omului, sistemul bazat pe CDV poate constitui un scenariu negativ pentru Uniunea Europeană. Acest scenariu este întemeiat pe incertitudinile științifice aferente următoarelor aspecte: (1) infectării cu virusul SARS-CoV-2, (2) imunizării împotriva infecției, (3) restabilirii complete a organismului uman urmare a infectării, (4) repercusiunilor medicale pe termen lung în privința stării de sănătate a pacientului. Din acest punct de vedere, coordonarea statelor membre ale Uniunii Europene prin instituirea unui sistem bazat pe CDV este fragilă, neavând un fundament științific clar. Într-adevăr, domeniul de aplicabilitate al Certificatelor Digitale Verzi este cuprinzător, referindu-se atât la persoanele vaccinate cât și la persoanele nevaccinate (care prezintă rezultate negative la testarea COVID sau prezintă dovada vindecării).

Cu toate acestea, cele trei ipoteze nu pot fi coordonate medical dat fiind faptul că starea imunologică a acestor categorii este diferită (persoanele vaccinate vor dezvolta o imunitate specifică în timp ce persoanele care au fost infectate și s-au recuperat vor fi încadrate, din perspectivă temporală, într-un segment imunologic distinct iar cele persoanele nevaccinate care prezintă rezultate negative la testarea COVID-19 se confruntă cu un grad mai ridicat de vulnerabilitate, nedezvoltând anticorpi specifici).

Totuși, această „tranșare” a situației imunologice a persoanelor care vor deține CDV nu poate fi categorică dat fiind faptul că, înlăuntrul unei „categorii” pot exista multiple variabile. De exemplu, starea imunologică a persoanelor vaccinate nu poate fi identică: în funcție de tipul vaccinului administrat și de metodologia pe care acesta se fundamentează (metoda inoculării de fragmente ARN ale virusului sau metoda inoculării unor vectori virali) protecția oferită de vaccin va fi diferită, determinând o fereastră imunologică mai amplă sau mai restrânsă pentru pacienți. Pe de altă parte, principala variabilă pe care se cuvine să o avem în vedere se raportează la specificul fiecărui pacient: au fost raportate reacții imunologice diferite la pacienți cărora li s-a administrat aceeași tipologie de vaccin.

În contextul dat, este cvasi-imposibilă concilierea „coordonării documentelor medicale” care să asigure libera circulație la nivelul UE în condițiile pandemiei cu asigurarea egalității și nediscriminării. Dacă determinanții stării imunologice a pacienților sunt diverși iar aceștia rămân, în continuare, obscuri cercetătorilor medicali, este posibilă construirea unui sistem bazat pe documente care să asigure libera circulație în condițiile în care valabilitatea de facto a acestor documente depinde de variabile obscure? Libertatea de circulație asigurată în acest context poate fi nefavorabilă eforturilor de combatere a pandemiei deoarece necunoscând durata efectivă a stării de sănătate a persoanelor aflate în tranzit și eliminând alte cerințe de siguranță (carantina, izolarea) cazurile de infectare pot crește într-o proporție care anulează demersurile anterioare realizate de autorități pentru prevenirea și combaterea pandemiei COVID-19.

În altă ordine de idei, aplicarea sistemului CDV asupra persoanelor vaccinate cât și asupra celor nevaccinate asigură standardele egalității și nediscriminării doar prima facie dat fiind faptul că testele care certifică vindecarea de infectarea cu virusul SARS-CoV-2 sau absența infectării trebuie să fie puse la dispoziție în mod gratuit, liber și accesibil de către statele membre tuturor categoriilor sociale[11]. Este evident că solicitarea accesibilității și gratuității testelor COVID-19 a fost introdusă în rândul obligațiilor Statelor Membre de la debutul pandemiei însă, în perspectiva materializării sistemului CDV statele membre trebuie să fie ținute de garanții suplimentare referitoare la faptul că această obligație va trebui executată în mod performat și responsabil.

Problema protecției vieții private și de familie și a datelor cu caracter personal rămâne deschisă. Articolele 5,6,7 din Propunerea de Regulament disting între datele cu caracter personal care se impun a fi stipulate în CDV: datele de identificare ale titularului, meta-datele certificatului, precum emitentul certificatului sau un identificator unic al certificatului, date despre vaccinul administrat, despre testul efectuat sau despre infectarea cu virusul SARS-CoV-2.

Aspectele dubitative referitoare la transparența operării acestor date rezultă ca urmare a posibilității legale a Comisiei de a adopta acte delegate pentru a adăuga, modifica sau elimina câmpuri de date din categoriile de date cu caracter personal, ori de câte ori este necesar. În aceeași ordine de idei, articolul 8 din Propunerea de Regulament abilitează Comisia pentru adoptarea actelor de punere în aplicare a responsabilităților operatorilor de date și a cadrului european de încredere în materie. Reglementările viitoare sunt așezate sub semnul incertitudinii și creează premisele lipsei de transparență în rândul cetățenilor europeni. Sunt adecvate studii de impact privitoare la tipul actelor normative, conținutul acestora și garanțiile care le pot fi atașate în domeniul drepturilor omului.

O problemă specifică mecanismului bazat pe CDV constă în modul de asigurare al implementării. Propunerea de Regulament aduce în sfera de reglementare mijloace de control având obiecte diferite: (1) controlul resurselor financiare implicate în implementarea sistemului bazat pe CDV; (2) controlul riscurilor identificate în implementarea sistemului bazat pe CDV; (3) controlul implementării sistemului bazat pe CDV din perspectiva posibilității de fraudare emergentă la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene.

Cu privire la primul subpunct, strategia de control va fi stabilită în mod corespunzător și se va concentra asupra unui număr de trei etape-cheie ale punerii în aplicare, în conformitate cu Regulamentul financiar, și anume: a. organizarea de cereri de propuneri și selectarea propunerilor care se încadrează în obiectivele de politică ale regulamentului; b. efectuarea de controale operaționale, de monitorizare și ex-ante care să acopere punerea în aplicare a proiectelor, achizițiile publice, pre-finanțarea, plățile intermediare și finale; c. efectuarea de controale ex post ale proiectelor și ale plăților.

Controlul asupra riscurilor implementării sistemului bazat pe CDV acesta are ca scop să asigure implicarea tuturor actorilor relevanți în monitorizarea implementări, o flexibilitate bugetară adecvată și controale ex-ante și ex-post coerente, putând fi diferențiate în funcție de riscuri. Pentru a se asigura faptul că fondurile disponibile sunt utilizate în mod corespunzător și în concordanță cu legislația adecvată, se aplică sistemul de control intern existent al Comisiei. În privința controlului destinat prevenirii și combaterii fraudei în procesul de implementare a sistemului CDV, conform Propunerii de Regulament, DG CONNECT[12] și-a asumat angajamentul de a lupta împotriva fraudei în toate etapele procesului de gestionare. Această direcție a elaborat și a pus în aplicare o amplă strategie antifraudă, care acoperă toate principalele activități economice și toate riscurile de fraudă identificate.

Dacă modul în care Uniunea Europeană contribuie la supravegherea implementării sistemului bazat pe CDV este prestabilit, rămâne în stare de obscuritate aportul statelor membre la controlul implementării- fapt care poate conduce, pe termen lung, la dificultăți în aplicarea Certificatelor Digitale Verzi.

Introducerea inițiativelor legislative de tipul celor propuse de Comisie în scopul salvgardării libertății de circulație – grav restricționată din considerente de sănătate publică- trebuie să fie realizată în acord cu cerințele informării și a deplinei transparențe.

Prudența va fi așezată în centrul acțiunilor oficialilor europeni pentru ca acestea să fie coerente și constante cu scopul urmărit. Informarea și transparența funcționează în ambele sensuri: pe de o parte prin colectarea de date de la sursele oficiale (experți ai Organizației Mondiale a Sănătății) și prin transmiterea nealterată a mesajului referitor la evoluția situației epidemiologice și a inovației în domeniul sanitar.

Pentru depășirea opacității legată de viitoarele căi de acțiune în prevenirea și combaterea pandemiei COVID-19 și de eliminare graduală a restricțiilor instituite asupra libertății de circulație, statele membre trebuie să se orienteze, la rândul lor, către sprijinirea demersurilor de cercetare medicală și către diseminarea rezultatelor incontestabile obținute ca urmare a cercetării.

În cazul neglijării acestor cerințe, incertitudinea actuală riscă să fie acutizată de acte normative obscure, elaborate pe bază de supoziții și incertitudini. În funcție de direcțiile de acțiune spre care se vor orienta în mod unitar statele membre, Uniunea Europeană va accede către scenariul pozitiv sau va fi subordonată premiselor scenariului negativ.


* Articol publicat și pe pagina Centrul pentru Drepturile Omului (CEDROM).

[1] Poziția Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) în legătură cu posibilitatea restricționării libertății de circulație în temeiul criteriului vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 exprimată la data de 5 februarie 2021 și accesibilă pe site-ul:

https://www.who.int/news-room/articles-detail/interim-position-paper-considerations-regarding-proof-of-covid-19-vaccination-for-international-travellers.

[2] În documentele oficiale ale Uniunii Europene, terminologia utilizată pentru a desemna în limba română expresia „digital green certificate” este „adeverințe electronice verzi”; în lucrarea de față am utilizat traducerea convențională „certificate digitale verzi” pentru a desemna același concept.

[3] Pentru detalii suplimentare, a se consulta site-ul: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1181, accesat la data de 28 martie 2021, ora 19:41 p.m.

[4] Pentru informații suplimentare, a se consulta https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_21_1187, accesat la data de 30 martie 2021, orele 9:30 a.m.

[5] Documentul integral este disponibil la adresa:

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/en_green_certif_tcn_home_reg140final.pdf.

[6] Documentul integral este disponibil la adresa:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0130.

[7] Pentru informații suplimentare, a se consulta https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1181,

accesat la data de 30 martie 2021, orele 10:07 a.m.

[8] Pentru informații suplimentare, a se consulta

https://www.europarl.europa.eu/news/en/press-room/20210323IPR00655/digital-green-certificate-is-the-right-move-but-speeding-up-vaccination-is-key, accesat la data de 30 martie 2021, orele 10:32 a.m.

[9] Pe parcursul lucrării noastre ne vom raporta la studiul realizat de Uniunea Libertăților Civile pentru Europa (Civil Liberties Union for Europe- Liberties) care proiectează posibilele inconveniente legate de instituirea sistemului CDV. Lucrarea este accesibilă la adresa:

https://dq4n3btxmr8c9.cloudfront.net/files/sWRJml/Liberties_PolicyBrief_DigitalGreenPass.pdf.

[10] Israel Butler, Linda Ravo, Orsolya Reich, Digital Green Pass: What should the EC and Member States do to make green pass safer and more inclusive, 12 March 2021, pp. 2-3.

[11] Ibidem, p. 5.

[12] Direcția Generală Rețele de Comunicații, Conținut și Tehnologie este Departamentul Comisiei responsabil pentru politica UE privind piața unică digitală, siguranța pe internet și știința și inovarea digitală.

Certificatele digitale verzi (CDV): posibile scenarii de evoluție pentru viitorul drepturilor omului was last modified: aprilie 5th, 2021 by Nicolae Voiculescu

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Nicolae Voiculescu

Nicolae Voiculescu

Este prof. univ. dr. în cadrul Facultății de Drept a Universităţii Titu Maiorescu din Bucureşti și membru supleant CA, Agenția Uniunii Europene pentru Drepturi Fundamentale (FRA).
A mai scris:
Maria-Beatrice Berna

Maria-Beatrice Berna

Este asist. univ. dr. în cadrul Universităţii Titu Maiorescu din Bucureşti.