Camera Consultanților Fiscali. Adresa CCF nr. 115/10.01.2025 transmisă Ministerului Finanțelor
Camera Consultanților Fiscali (CCF) informează cu privire la transmiterea Adresei CCF nr. 115/10.01.202 către Ministerul Finanțelor prin care a făcut o revenire la adresa CCF nr. 5389/19.12.2024 prin care s-au solicitat clarificări cu privire la aplicarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale (ICAS) și care nu au fost clarificate prin Ordinul nr. 6830/31.12.2024.
Astfel, situația de fapt constă în introducerea în Codul Fiscal a impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale (ICAS), datorat de contribuabilii care desfășoară activități în aceste sectoare și care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50.000.000 euro.
De asemenea, impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS) se calculează prin aplicarea unei cote de 0,5% din veniturile totale ale societății, la care se aplică corecții. Spre deosebire de impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), care instituie un plafon minim de impozitare pentru plătitorii de impozit pe profit de 1% asupra cifrei de afaceri, plătitorii de ICAS adaugă acest impozit la impozitul pe profit datorat.
În acest context, CCF atrage atenția că ICAS se va aplica la veniturile totale ale societăților care se desfășoară și activități coespunzătoare respectivelor coduri CAEN, indiferent de ponderea acestor venituri în totalul veniturilor obținute.
Totodată, reglementarea activităților de petrol și gaze supuse impozitării suplimentare pentru ICAS, utilizând coduri CAEN, este de natură să genereze perspectiva unei taxări suplimentare și pentru contribuabili care nu desfășoară efectiv activități în sectorul de petrol și gaze naturale.
Din analiza CCF, problematice sunt codurile CAEN 4671 și 4730 care includ, pe lângă activități de comerț cu combustibili gazoși și pe bază de petrol și alte tipuri de combustibili sau produse derivate cu combustibili gazoși și pe bază de petrol sau alte componente.
Ca atare, pot intra în sfera de aplicare a ICAS diverși retaileri (convențional sau online) care la finalul anului 2023 au avut o cifră de afaceri de peste 50 de milioane de euro și au astfel de produse în portofoliu (magazine de bricolaj, importatori și dealeri de autovehicule, piese și consumabile auto, supermarketuri etc.
CCF consideră că impactul acestei reglementări va fi multiplicat exponențial începând cu 1 ianuarie 2025, întrucât ca urmare a modificărilor aduse prin legea nr. 290/2024 și O.U.G. nr. 138/2024, plafonul de 50.000.000 euro pentru cifra de afaceri se elimină. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2025, contribuabilii care desfășoară activităț în aceste sectoare vor datora ICAS indiferent de nivelul cifrei de afaceri realizat în anul precedent, fiind afectați un număr exponențial mai mare de agenți economici, indiferent de mărimea acestora, ceea ce le poate genera atât probleme financiare majore prin creșterea substanțială a poverii fiscale, cât și o schimbare de comportament comercial prin eliminarea din gama de produse oferite spre vânzare a acelor categorii de produse eligibile pentru ICAS, ceea ce va afecta prețul sau disponibilitatea în piață a acestora.
Camera Consultanților Fiscali a făcut o revenire la solicitarea de clarificări nr. 5389/ 19.12.2024 prin adresa 115/10.01.2025.
Consultarea adreselor poate fi realizată aici: Adresa CCF nr. 5389/ 19.12.2024 și Adresa CCF nr. 115/10.01.2025.