Baroul Dolj. Răspunsul Consiliului Concurenței la o solicitare a decanului cu privire la problematica onorariilor minimale

14 mai 2018
1 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 51 vot, medie: 5,00 din 5 (1 votes, average: 5,00 out of 5)
You need to be a registered member to rate this post.
1.456 views

Recomandări

 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Potrivit informațiilor publicate de Baroul Dolj, pe site-ul său oficial (www.barouldolj.ro), în data de 11 mai 2018, Consiliul Concureței a răspuns unei solicitări a domnului Lucian Bernd Săuleanu, decanul Baroului Dolj, solicitare pentru emiterea unui punct de vedere cu privire la problematica onorariilor minimale.

Astfel, potrivit Consiliului, în anul 2004, în urma demersurilor autorității de concurență, Parlamentul a eliminat din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările și completările ulterioare (în continuare Legea nr. 51/1995) prevederea potrivit căreia forul profesional al avocaților stabilea onorariile minime pentru serviciile efectuate de către membrii săi. Efectele negative ale unei astfel de practici s-au produs însă mult timp după aceea, cei din piață raportându-se la onorariile abrogate ca la niște onorarii obligatorii.

Forumul Național de Drept Bancar, ediția a II-a

Conform mențiunilor din acest punct de vedere, în cursul anului 2016, a fost promovat un proiect de lege de modificare a Legii nr. 51/1995 care, printre altele, reintroducea practica menționată mai sus. Consiliul Concurenței s-a adresat Parlamentului, implicit comisiei de raport, atrăgând atenția asupra impactului anticoncurențial al unei astfel de măsuri și recomandând, în baza prevederilor Legii concurenței, eliminarea oricărei forme de intervenție în piață, asupra prețurilor.

Poziția autorității de concurență, făcută publică, a fost că o astfel de măsură ar reprezenta un regres în ceea ce privește modul de reglementare și de exercitare a profesiei de avocat în România. Avocații nou intrați pe piață nu vor putea practica onorarii mai mici decât limita minimă stabilită, în scopul atragerii de clientelă și câștigării astfel a unei poziții în piață, iar consumatorul nu va putea beneficia de onorarii mai mici decât cele fixate, fiind astfel obligat să plătească niveluri de preț stabilite arbitrar și care nu sunt rezultatul interacțiunii dintre cerere și ofertă. În același timp, în condițiile alinierii de prețuri, la nivelul stabilit de asociație, posibilitatea consumatorului de a alege serviciul în funcție de preț, unul dintre principalii parametrii concurențiali, va fi semnificativ afectată.

Ulterior exprimării acestei poziții, prevederea potrivit căreia Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România (în continuare UNBR) adoptă onorariile minimale pentru serviciile prestate de membrii săi a fost modificată în sensul introducerii caracterului de recomandare cu privire la respectivele onorarii – mai arată Consiliul.

Prin Hotărârea nr. 272 din august 2017, revocată trei luni mai târziu, Consiliul UNBR a adoptat o listă cu onorarii, însoțită de o serie de prevederi care le confereau acestora caracter obligatoriu și nu recomandat.

Consiliul Concurenței consideră însă că orice intervenție în piață a unei asociații de întreprinderi concurente, chiar și sub forma unor recomandări, prezintă riscul afectării concurenței, atâta vreme cât acestea pot conduce la o aliniere sau coordonare a comportamentului de piață al celor cărora se adresează.

Atât Comisia Europeană, cât și alte foruri internaționale cum este OCDE, au ridicat din ce în ce mai mult, în ultimii ani, problema lipsei de justificare a unor astfel de restricționări și a proporționalității acestora cu scopul urmărit, acela de a asigura furnizarea unor servicii la standardele impuse de normele deontologice, în raport cu nevoile reale ale solicitantului. In acest sens, o parte importantă din țările caracterizate de sisteme conservatoare, tradiționale, de organizare a acestor profesii, au renunțat la astfel de reglementări anticoncurențiale, constatând, ulterior, atât o creșteree a calității, cât și o scădere a prețurilor, în beneficiul consumatorului dar și al pieței – se menționează în respectivul punct de vedere comunicat Baroului Dolj.

În fine, cu toate acestea, în condițiile în care legiuitorul a înțeles să încredințeze UNBR posibilitatea de a stabili, cu caracter de recomandare, onorarii minime pe care membrii săi să le practice în relația cu clienții, competența autorității de concurență este limitată la formularea de recomandări de modificare a respectivei legi.

Sursa informației

Baroul Dolj. Răspunsul Consiliului Concurenței la o solicitare a decanului cu privire la problematica onorariilor minimale was last modified: mai 15th, 2018 by Universul Juridic
0 Shares

Recomandări

Vă recomandăm:

Despre autor:

Universul Juridic

Universul Juridic

UniversulJuridic.ro reprezintă doar o mică parte din proiectul final ale cărui conținut și funcționalități vor fi într-o continuă dezvoltare, în funcție de necesitățile și dorințele dumneavoastră.

Abonează-te la newsletter