Avocaţii în e-voluţie: care este modalitatea în care transformările digitale pot să consolideze relaţia dintre justițiabil şi avocat

Lumea în care trăim este din ce în ce mai interdependentă, fapt care se datorează, într-o măsură foarte mare, evoluţiei mijloacelor de comunicaţii şi tehnologiei informaţiei. Deşi această interdependenţă vine cu numeroase beneficii şi pentru profesia de avocat, adaptarea la aceste beneficii nu este întotdeauna una uşoară şi nici simplu de pus în practică.

Transformările tehnologice digitale continuă să modifice fundamental modalitatea în care utilizăm informaţiile folosite în profesia noastră şi, totodată, instrumentele pe care le folosim în acest sens. Apariţia platformelor gratuite de comunicare online afectează societatea umană în ansamblul ei, iar domeniul juridic nu avea cum să fie ocolit de aceste transformări.

La momentul apariţiei noilor reglementari, autorii lor au venit în întâmpinarea parti­ci­panţilor la actul de justiţie, fie ei avocaţi, justitiabili sau judecători, cu soluţii adaptate noii realităţi cotidiene. Înregistrarea şedinţelor în format electronic, posibilitatea eliberării acestor înregistrări pe un suport în format electronic, posibilitatea depunerii cererilor de chemare în judecată precum şi a altor înscrisuri la dosar în formă electronică, comu­ni­carea citaţiilor şi a altor acte procedurale inclusiv prin intermediul poştei electronice, sunt doar câteva dintre noutăţile aduse de noile reglementări şi sunt măsuri menite a facilita actul de justiţie în ansamblul său.

Într-o proporţie tot mai mare, comunicarea avocaţilor cu colegii lor sau cu clienţii acestora se realizează prin intermediul unor tehnologii securizate, folosind accesul la internet. Dacă până în urmă cu câţiva ani avocaţii puteau fi întâlniţi la biroul lor sau în sălile de judecată, iar modalităţile prin care clientii lor îi puteau contacta erau limitate, azi accesul justiţiabilului la serviciile oferite de avocaţi se realizează mult mai facil, folosind platformele de socializare, propriile domenii de internet deţinute de către avocaţi şi alte mijloace moderne de comunicare. Unele Barouri din ţară, printre care se numără şi Baroul Timiş, pun deja la dispoziţia justiţiabililor, pe website-ul instituţiei, un profil general al avocaţilor, prin intermediul căruia clienţii pot alege între mai multe modalităţi de a contacta avocatul dorit.

O altă măsură care a vizat îmbunătăţirea relaţiei dintre avocaţi şi justitiabili a fost luată de către Baroul Timiş, prin încheierea unui protocol cu Curtea de Apel Timişoara, prin care a fost demarată activitatea de implementare a programelor informatice de scanare a documentelor depuse la registraturile instanţelor de judecată. Această măsură permite trimiterea de documente online la instanţa precum şi studierea celor existente în dosar, fără a mai fi necesară deplasarea la arhivă în acest sens. Deşi momentan acest protocol este implementat doar la nivelul Curţii de Apel Timişoara şi Curţii de Apel Cluj, utilitatea acestuia şi succesul de care s-a bucurat îl recomandă drept o soluţie care, sperăm, că va ajunge să fie implementată la nivel naţional. Este posibil ca, în viitor, locul arhivelor cu dulapuri continand dosare voluminoase, să fie luat de o arhivă electronică, accesibilă online şi care să asigure o modalitate eficientă şi rapidă de gestiune şi studiu al dosarelor.

Niciun articol care tratează subiectul nostru nu poate face abstracţie de proiectul „portal.just.ro”, un domeniu accesibil prin intermediul internetului şi care, cel puţin în ceea ce priveşte accesul la informaţii referitoare la identitatea părţilor, stadiul procesual, declanşarea căilor de atac şi soluţiile pronunţate în dosarele instanţelor, poate fi asimilat unei veritabile „instanţe virtuale”. S-au mai remarcat numeroase alte pagini online care permit accesarea cu rapiditate a jurisprudenţei instanţelor de judecată, pagină de internet „ROLII.RO” fiind, de exemplu, un instrument extrem de util şi necesar, atât avocaţilor, cât şi justiţiabililor. Prin menirea sa, acesta susţine dezvoltarea şi promovarea liberului acces la informaţia juridică publică, creând un cadru adecvat şi totodată necesar pentru ca la aceasta să aiba acces, în format electronic, prin intermediul internetului, orice persoană.

Atunci când vorbim despre mijloacele moderne de comunicare între avocaţi sau între avocaţi şi clienţii lor, un subiect care trebuie analizat prin prisma lor este secretul profesional şi cum este el protejat de către aceste noi tehnologii.

Este de esenţa profesiei de avocat că acestuia i se comunică, de către client, informaţii pe baza de confidenţialitate iar, fără această confidenţialitate nu poate exista deplina încredere între cele două părţi, respectarea acesteia fiind un drept al clientului, dar şi o obli­gaţie pentru avocat. În practică, aceasta se traduce prin interdicţia de a folosi, împo­triva acestuia, informaţiile comunicate avocatului de către clientul său (Comentariul la Carta CCBE).

Cu siguranţă că fiecare dintre noi ne-am confruntat în practică cu situaţia în care clien­tului i-a fost teamă să prezinte starea de fapt reală, manifestând o reticenţă în a furniza informaţii care s-ar fi putut însă dovedi cruciale pentru soluţionarea favorabilă a problemei sale. Motivul pentru care alege să procedeze astfel este unul simplu: fie nu cunoaşte faptul că între el şi avocatul său trebuie să existe o relaţie bazată pe confi­den­ţia­litate, fie nu are încredere în aceasta relaţie. Indiferent de tipul de suport pe care se regăsesc, inclusiv cel electronic, comunicaţiilor dintre avocat şi client precum şi informaţiilor furnizate de acesta din urmă nu le poate fi niciodată încălcat caracterul confidenţial, secretul profesional acoperind informaţiile şi datele de orice fel. Tot de această protecţie se bucură şi documentele redactate de avocat pe baza informaţiilor sau datelor obţinute de la client, de foarte multe ori, prin mijloace de comunicare din mediul electronic.

Aceste evoluţii în domeniul comunicaţiilor şi abundenţa informaţiei pe internet pre­zintă însă şi un mare dezavantaj, respectiv acela ca, la fel ca şi în alte domenii, şi în cel juridic, devine din ce în ce mai greu pentru justiţiabil să discearnă între veridicitatea şi corectitudinea informaţiei juridice pe care o găseşte online şi cea pe care o primeşte de la avocat. Foarte mulţi cad în capcana unor aşa-zise forumuri de discuţii juridice, unde adresează problema lor sperând într-un răspuns rapid, eficient si, de ce nu, scutit de costurile pe care le-ar presupune efectuarea acestui demers la cabinetul unui avocat. Procedând astfel, de cele mai multe ori, însă, problema lor rămâne nerezolvată, iar cand, în cele din urmă, optează pentru serviciile unui avocat, bagajul lor de „cunostiinţe” devine un obstacol extrem de greu de depăsit de către avocat. Oportunitatea accesării unor pagini de internet conţinând sfaturi juridice rămâne discutabilă în aceste situaţii, deoarece mediul online permite exprimarea opiniei unor persoane neavizate, iar urmările acestor demersuri sunt, de cele mai multe ori, prejudiciabile.

Toate aceste evoluţii de ordin tehnic şi libertatea neîngrădită de acces la ele, tind să constituie un prilej de reflexie cu privire la utilitatea şi, mai ales, viitorul acestei profesii care ar putea fi considerat incert. Cred însă că rolul avocatului în societate şi, mai ales, în, din ce în ce mai complicata lume a justiţiei, este unul necesar, acum ca şi în viitor.

Ceea ce trebuie însă să se schimbe este modalitatea tradiţională de practicare a acestei profesii. Vom asista, inevitabil, la dispariţia acesteia, dar şi la tranziţia către viitorul avocaturii moderne. Societatea în care trăim se schimbă, este una dinamică şi mereu în diversificare, iar profesia de avocat va fi nevoită să răspundă adecvat şi rapid acestor provocări.


Este extras din broșura „Baroul Timiș. Avocații în e-voluție. În ce fel poate transformarea digitală să îmbunătățească relația dintre cetățean și avocat”.