Avantajele şi dezavantajele programului integrat de gestionare a dosarelor

24 ian. 2025
Articol UJ Premium
Vizualizari: 150
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Utilizarea sistemelor electronice a simplificat considerabil lucrul instanțelor de judecată, economisind timpul angajaților judecătoriilor a redus riscul de a comite erori și a îmbunătățit transparența justiției. Soluția electronică, utilizată în prezent în instanțele din Republica Moldova poartă denumirea de Program Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD). Acesta reprezintă un mijloc electronic de uz intern de gestionare a dosarelor de judecată.

Pentru asigurarea bunei funcționări a sistemului judiciar, precum și pentru menținerea transparenței activității judecătorilor din cadrul acestei instituții a fost creată cea mai eficace aplicație denumită PIGD.

Anual peste 250 mii de dosare sunt procesate și administrate prin intermediul PIGD, iar aproximativ 1500 de angajați ai instanțelor judecătorești îl utilizează cu succes, asigurându‑se astfel o justiție mai eficientă și mai transparentă, pentru că într‑un stat de drept trebuie să fie garantat accesul liber la justiție, iar justiția să fie mai aproape de cetățean.

În scopul stabilirii independenței judecătorești, asigurării transparenței în activitatea instanțelor de judecată și creșterii calității actului de justiție, s‑a dispus automatizarea instanțelor judecătorești, prin implementarea pe larg a Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD), ce reprezintă o parte componentă a efortului de consolidare a sistemului judiciar în Republica Moldova și de prevenire și combatere a fenomenului de corupție în sistem.

Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD) – reprezintă o aplicație unică de documentare automatizată, evidență și control a activității de gestionare electronică a dosarelor și altor materiale procesuale emise de instanțele judecătorești sau prezentate spre examinare în cadrul acestora[1].

PIGD îi ajută pe angajații instanței să‑și organizeze mai eficient activitatea. Sistemul electronic permite judecătorilor, asistenților judecătorilor și grefierilor să acceseze online toate actele dosarelor fără a le remite de la o instanță la alta pe suport de hârtie. Totodată, judecătorii pot semna hotărârile, utilizând semnătura electronică, iar toate acțiunile efectuate în cadrul sistemului se memorizează, astfel fiind asigurată o activitate transparentă a instanței.

PIGD distribuie aleatoriu, adică la întâmplare, dosarele de judecată, sporind gradul de obiectivitate al instanțelor, excluzând repartizarea dosarelor, reieșind din interesele personale. Sistemul electronic a contribuit și la îmbunătățirea modului în care, justițiabilii interacționează cu justiția. Grație faptului că PIGD interacționează cu Serviciul E‑dosar judiciar și Portalul instanțelor de judecată, astfel poliția, avocații și cetățenii pot să acceseze online dosarele, pot obține informații privind progresul cauzelor online și pot afla timpul și locul desfășurării ședințelor de judecată. Totodată, poate fi achitată online taxa de stat pentru examinarea dosarelor.

Principalele scopuri ale Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor fundamentează:

– îmbunătățirea eficienței administrative în instanțele judecătorești;
– transparența și accesul cetățenilor la justiție;
– proiectarea și implementarea în instanțele judecătorești a unui sistem integrat, automat pentru managementul cazurilor judecătorești;
– stabilirea unui sistem electronic de raportare privind funcționarea instanțelor.

Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor pune accentul pe următoarele funcții:

1. îmbunătățirea administrării juridice, sporirea transparenței și accesului public la justiție;
2. automatizarea lucrărilor manuale curente în instanțele judecătorești;
3. lichidarea dublărilor de date și diminuarea eforturilor angajaților instanțelor de judecată;
4. elaborarea și implementarea unui sistem de gestionare a dosarelor integrat și automatizat;
5. crearea unui sistem eficient de raportare statistică judiciară;
6. asigurarea unei evidențe electronice a datelor în instanțele judecătorești;
7. asigurarea calității datelor și a gestionării dosarelor în instanțe;
8. menținerea schimbului de date între diferite instituții ale sistemului judiciar;
9. evoluția lucrărilor de secretariat în instanțele de judecată în vederea automatizării acestora.

Beneficiile Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor (PIGD) pentru cetățeni sunt:

1. Depunerea cererii și înregistrarea dosarului

Cetățeanul depune cererea de chemare în judecată la instanța judecătorească;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Cererea se înregistrează în sistemul electronic (PIGD);

Cetățeanul primește confirmarea înregistrării cu un număr unic atribui cererii;

Folosind numărul unic, etapele procesului de judecată pot fi urmărite online, pe pagina http://instante.justice.md.

2. Distribuirea dosarelor

După înregistrare, cererile sunt distribuite către judecători, în mod aleatoriu;

Repartizarea aleatorie presupune distribuirea automată a cererilor în PIGD prin intermediul unui computer, fără implicarea personalului instanțelor.

3. Ședința de judecată

Judecătorul stabilește data și ora ședinței;

Informația despre data și ora ședinței, precum și sala de ședințe este afișată pe pagina http://instante.justice.md;

Prima interacțiune a părților participante la proces cu judecătorul sau completul de judecători are loc la prima ședință de judecată.

4. Hotărârea judecătorească

Pronunțarea hotărârii judecătorești este ultima etapă a unui proces de judecată;

Toate hotărârile și încheierile judecătorești sunt întocmite în PIGD;

Hotărârile sau încheierile care au fost pronunțate în ședințe publice sunt extrase automat din PIGD și afișate pe http://instante.justice.md.

Ședința de judecată se înregistrează integral în format audio. Înregistrarea audio se anexează la dosar. Fiecare parte participantă la proces are dreptul să ceară copia de pe înregistrarea ședinței. Discul cu înregistrarea se eliberează doar participanților la proces, contra unei taxe de 20 lei.

În carul instanțelor judecătorești dosarele sunt distribuite pentru examinare potrivit principiului aleatoriu, menținând astfel principiul transparenței, obiectivității și imparțialității acestui proces, prin intermediul Programului Integrat de Gestionare a Dosarelor.

Distribuirea aleatorie a acestor dosare se desfășoară conform prevederilor art. 61 din Legea privind organizarea judecătorească, art. 344 Cod de procedură penală și art. 168 Cod de procedură civilă, fiind obligatorii pentru toate instanțele judecătorești. Fișa de repartizare și încheierile ulterioare de redistribuire aleatorie a cauzei se anexează în mod obligatoriu la fiecare dosar.

Potrivit art. 168 CPC al RM, denumit „Primirea și repartizarea cererilor de chemare în judecată”[2]:

1). Cererea de chemare în judecată introdusă în instanță se repartizează, în termen de 24 de ore, judecătorului sau, după caz, completului de judecată în mod aleatoriu, prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor.

2). Judecătorul care a primit cererea de chemare în judecată spre examinare verifică dacă aceasta întrunește exigențele prevăzute de lege. Dacă cererea de chemare în judecată nu întrunește exigențele prevăzute de lege, urmează a fi aplicate prevederile art. 171 alin. (1).

3). Judecătorul poate încuviința printr‑o încheiere, în condițiile legii, efectuarea unor măsuri de asigurare a acțiunii și a probelor.

4). Printr‑o încheiere nesusceptibilă de recurs, judecătorul acceptă cererea de chemare în judecată în decurs de 5 zile de la repartizare, dacă legea nu prevede altfel.

Pentru a putea aplica principiul repartizării aleatorii, dosarele sunt înregistrate în PIGD de către persoana responsabilă, ce este desemnată în acest scop de către președintele instanței, din subdiviziunea pentru documentare a instanței în ordinea parvenirii dosarelor în instanță și se repartizează în aceeași ordine prin intermediul PIGD, conform categoriei de cauze civile, penale, contravenționale.

Termenul pentru înregistrarea dosarelor în PIGD nu trebuie să depășească 24 ore. Se interzice implicarea, inclusiv a președintelui și vicepreședintelui instanței, persoanelor neautorizate în procesul de înregistrare și distribuire aleatorie a dosarelor.

Din punctul meu de vedere consider că acest termen de 24 ore este unul acceptabil, pentru a putea cât mai rapid să soluționeze cauzele cu care se confruntă cetățenii. În acest sens menționez că va fi respectat principiul termenului rezonabil pentru ca, cauzele atât civile, penale cât și contravenționale să dețină rezultate cu răspuns pozitiv și în favoarea celor a căror drept a fost lezat.

Până a fi create condițiile pentru funcționarea judecătoriilor reorganizate într‑un sediu unic conform Legii nr. 76 din 21 aprilie 2016 cu privire la reorganizarea instanțelor judecătorești[3], persoanele împuternicite, la înregistrarea cererilor/dosarelor în PIGD, vor selecta sediul relevant, asigurând aplicarea principiului de repartizare aleatorie doar către judecătorii din sediul respectiv.

Persoana care este responsabilă pentru înregistrarea cauzelor în PIGD este împuternicită să extragă din Program confirmarea cu înregistrarea cauzei, în care este indicat numărul de înregistrare și data înregistrării. De asemenea și această înregistrare se anexează la dosarul respectiv.

La distribuirea aleatorie, Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor ia în calcul dacă pentru categoria corespunzătoare dosarelor există complete specializate, indicându‑se volumul de muncă al funcționarilor, adică a judecătorilor în baza gradelor de complexitate, care la fel sunt stabilite de PIGD pentru fiecare gen de dosar. De asemenea pentru distribuirea aleatorie a dosarelor se iei în calcul și alte criterii cum ar fi:

a). tipul dosarului (civil, penal, contravențional);
b). procedura de examinare (procedura în ordonanță, contencios administrativ, apel, recurs);
c). precum și sarcina deplină sau parțială a judecătorului (procentul redus stabilit prin Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) pentru președinții și vicepreședinții instanțelor de judecată, membrii Colegiului disciplinar, Colegiului pentru selecție și a Colegiului de evaluare).

În scopul determinării gradelor de complexitate unice naționale, Consiliul Superior al Magistraturii a întocmit Nomenclatorul tuturor categoriilor de cauze civile, penale și contravenționale, pe care l‑a expediat instanțelor de judecată din Republica Moldova în luna noiembrie 2010.

Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat ca instanțele de judecată să aprecieze gradele de complexitate a dosarelor incluse în Nomenclator pe o scală de la 1 la 10 puncte (1 reprezentând complexitatea minimă, iar 10 – complexitatea maximă).

Hotărârea CSM nr. 165/6 din 18 februarie 2014 cu privire la aprobarea Regulamentului privind stabilirea gradelor de complexitate unice naționale a cauzelor judiciare civile, penale și contravenționale prevede că: „Complexitatea inițială a cauzei – este punctajul acordat unei cauze în mod automat de către Programul Integrat de Gestionare a Dosarelor la momentul înregistrării în PIGD.

Atunci când cauza parvenită în instanță are un singur obiect, un singur volum și două părți, punctajul acordat de PIGD cauzei la momentul înregistrării va corespunde punctajului prevăzut pentru obiectul respectiv în Nomenclatorul gradelor de complexitate. După înregistrarea cauzei în PIGD, cauza se va repartiza aleatoriu judecătorului selectat de PIGD.

În situația în care cauza parvenită în instanță are mai multe obiecte, în PIGD se va înregistra mai întâi obiectul principal al cauzei, urmat de înregistrarea obiectelor secundare, după care cauza va fi repartizată aleatoriu judecătorului selectat de PIGD”[4].

Trebuie să atragem atenția la aceea că prin intermediul PIGD, dosarele se repartizează aleatoriu o singură dată. Însă în activitatea judecătorească există situații când, pe parcursul desfășurării procesului, apar incidente procedurale. În asemenea cazuri se aplică următoarele reguli:

a). cererile privind recuzarea sau abținerea judecătorului cât și cererile privind accelerarea examinării pricinii se vor examina imediat în aceeași zi (cu excepția cazurilor prevăzute de legislația procedurală) de către completul de judecată competent.

Președintele instanței de judecată va stabili graficul judecătorului (completului de judecată) competent de a examina cererea de recuzare, abținere de la examinare și cererea de urgentare la începutul anului (poate fi și alt termen, dar nu mai mic de 1 lună).

Codul de procedură civilă al RM prevede la art. 53 procedura de soluționare a cererii de recuzare. Alin. (2) al articolului menționat conturează următorul aspect: „Cererea de recuzare se distribuie spre soluționare în mod aleatoriu prin intermediul Programului integrat de gestionare a dosarelor și se examinează în cel mult 5 zile lucrătoare din momentul repartizării, fără a afecta continuitatea ședinței de judecată, însă până la soluționarea cererii de recuzare se amână pledoariile[5].

b). Dacă judecătorul căruia i‑a fost repartizată cauza este în imposibilitate de a continua examinarea acesteia din motiv că se află în concediu medical care depășește 60 de zile consecutive sau în urma eliberării din funcție sau decesului, persoana responsabilă, în temeiul unei încheieri motivate a președintelui instanței judecătorești, asigură, prin intermediul PIGD, redistribuirea aleatorie a dosarului altui judecător sau altui complet de judecată;

c). Dacă judecătorul căruia i‑a fost repartizată cauza este în imposibilitatea de a continua judecarea acesteia din motivul transferării la o altă instanță, promovării, suspendării, detașării sau eliberării din funcție, persoana responsabilă, în temeiul unei încheieri motivate a președintelui instanței judecătorești, asigură, prin intermediul PIGD, redistribuirea aleatorie a dosarului altui judecător, sau altui complet de judecată, cu excepția cazurilor de prelungire a împuternicirilor[6];

d). Președintele instanței poate dispune redistribuirea aleatorie a dosarului altui judecător sau altui complet de judecată și în alte cazuri justificate, cu emiterea unei încheieri motivate.

e). În cazul în care nu este posibilă redistribuirea dosarelor în sediul în care a fost înregistrată cauza, președintele instanței dispune redistribuirea aleatorie a dosarului, cu emiterea unei încheieri motivate, către judecătorii din toate sediile instanței judecătorești.


* Este extras din Volumul Conferinței internaționale „Tehnologizarea și digitalizarea procesului civil și a executării silite”, 14-16 septembrie 2023, Târgu Mureș, România.

[1] Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 658/30 din 10 octombrie 2017

[2] https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134150&lang=ro# art. 168 Codul de Procedură civilă al Republicii Moldova nr. 225 din 30.05.2003

[3] https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=93527&lang=ro Legea cu privire la reorganizarea instanțelor judecătorești nr. 76 din 21 aprilie 2016

[4] https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=78598&lang=ro Hotărârea CSM nr. 165/6 din 18 februarie 2014 cu privire la aprobarea Regulamentului privind stabilirea gradelor de complexitate unice naționale a cauzelor judiciare civile, penale și contravenționale.

[5] Alin. (2) art. 53 Codul de Procedură civilă al Republicii Moldova nr. 225 din 30.05.2003

[6] Legea cu privire la statutul judecătorului nr. 544-XIII din 20.07.1995 art. 261.

Avantajele și dezavantajele programului integrat de gestionare a dosarelor was last modified: ianuarie 24th, 2025 by Tatiana Cruglitchi

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Tatiana Cruglitchi

Este Lector superior univ. la Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi Facultatea de Drept și Știinţe Sociale.
A mai scris: