Autoritatea de Supraveghere a câștigat în instanță în fața Google Inc. privind o solicitare de a elimina date cu caracter personal din motorul de căutare

27 apr. 2016
Vizualizari: 1410

Despre

  • Solicitarea de a șterge datele sale cu caracter personal din motorul de căutare
  • Instanța (Curtea de Apel București) a respins cererea Google Inc.

O persoană fizică a sesizat Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal asupra faptului că sunt publicate date cu caracter personal (respectiv poze, informații false și defăimătoare) pe mai multe pagini web, de către o persoană necunoscută. Datele se refereau la presupuse acuzații ce vizau o relație între petent și o persoană de sex feminin din mediul virtual.

Aceste acuzații, susținea petentul, i-au cauzat prejudicii grave de imagine.

Ulterior, prin Raportul Comisiei de Etică a Universității al cărui cadru didactic este petentul, faptele s-au dovedit a fi nereale, nefondate și neprobate, astfel că persoana vizată s-a adresat Google Inc. din Statele Unite ale Americii cu solicitarea de a șterge datele sale cu caracter personal din motorul de căutare.

Pentru unele dintre link-uri, Google Inc. i-a răspuns petentului că se lucrează la blocarea link-urilor referitoare la numele său, însă pentru alte link-uri cererea a fost respinsă pe motivul că articolele de presă publicate în motorul de căutare au legătură cu chestiuni de interes public legate de viața personală a petentului, iar informațiile sunt de interes public.

Autoritatea de Supraveghere a analizat plângerea persoanei vizate și documentele doveditoare, a constatat faptul că aceasta este întemeiată și a solicitat Google Inc. să șteargă o serie de link-uri indicate.

Google Inc. a refuzat să dea curs solicitării Autorității de Supraveghere și a atacat în instanță actul prin care i se cerea ștergerea link-urilor, susținând că „Societatea nu a fost informată nici cu privire la conținutul concret al petițiilor soluționate, nici cu privire la considerentele avute în vedere de autoritate la emiterea adresei”.

De asemenea, Google Inc. a „considerat totuși că nu se impune eliminarea unor rezultate ale căutărilor referitoare la numele petiționarului…”, raportat la caracterul informativ, respectiv jurnalistic al rezultatelor căutării, statutul de persoană publică și implicată politic al petiționarului, precum și faptul că acesta prestează o activitate de interes public.

Instanța (Curtea de Apel București) a respins cererea Google Inc., confirmând astfel argumentele Autorității de Supraveghere potrivit cărora plângerea persoanei vizate era întemeiată.

Astfel, instanța a constatat faptul că, „strict teoretic, petentul se încadrează în categoria persoanelor ce au avut un rol în viața publică, dar la acest moment, al judecării prezentei cauze, acest rol nu este dovedit a se fi perpetuat”.

De asemenea, instanța a apreciat că pentru dezlegarea problemei, esențiale sunt două aspecte, și anume dacă datele a căror de-listare se solicită sunt exacte și actuale.

Cu privire la exactitatea datelor, instanța a reținut faptul că prin hotărârea Comisiei de Etică a Universității al cărui cadru didactic este petentul, s-a arătat că „s-au dovedit a fi nereale, nefondate și neprobate acuzațiile aduse persoanei vizate”.

Astfel, instanța a statuat faptul că „raportat la soluția la care a ajuns un for decizional al Universității (…), se impunea ca reclamanta (Google Inc. – subl. ns.) să dea curs cererii petentului de ștergere a linkurilor respective, întrucât persoana vizată s-a dovedit a fi nevinovată. Mai mult, persoana vizată a avut de suferit deja prejudicii de imagine prin faptul că mass-media, înainte de a se pronunța un for decizional asupra vinovăției sau nevinovăției acesteia, a dat publicității, în mediul virtual, unele știri care au condus deja la atingeri aduse vieții intime, familiale și private a petentului. Or, în măsura în care persoana vizată s-a dovedit că nu este vinovată de acuzațiile care i s-au adus, și chiar și mass-media a publicat informații cu privire la Raportul Comisiei de Etică al Universității (…), nu mai există niciun motiv întemeiat ca informațiile în cauză să fie expuse în mediul on-line la infinit, fără să se ia măsura ștergerii lor”.

Cu privire la caracterul actual al datelor, instanța a reținut că, „(…) dacă la momentul publicării acestor informații, petentul avea calitatea de cadru didactic universitar, precum și pe aceea de candidat la funcția de primar (…), precum și la demnitatea de senator (…), la momentul de față aceste calități nu se mai mențin (…); de la data producerii presupuselor evenimente, anul 2013, au trecut mai bine de 3 ani, astfel că necesitatea informării publicului după acest timp nu mai apare ca fiind la fel de justificată”.

De asemenea, instanța a mai reținut faptul că „aceste informații nu sunt din categoria celor făcute public manifest de persoana vizată cum sunt cele din CV-ul acesteia sau imaginea făcută publică în contextul alegerilor electorale din anul 2012, astfel că nu se mai justifică menținerea lor în sistemul de evidență a motorului de căutare. Prin publicarea pe Internet, datele personale devin accesibile unui număr nedefinit de persoane, iar în aceste condiții persoana vizată nu are cunoștință de entitățile care preiau, ulterior, informațiile cu privire la persoana sa și de modul cum le utilizează mai departe. Impactul potențial al mijlocului de comunicare utilizat are o importanță deosebită, astfel că publicarea unor știri în mediul on-line are un impact mult mai mare decât în presa scrisă, având un efect mai rapid și mai puternic în ceea ce privește difuzarea informațiilor și preluarea ulterioară a acestora de către diverse entități”.

Totodată, instanța a statuat faptul că „Interesul persoanei vizate de a obține ștergerea datelor sale personale dezvăluite pe Internet prevalează asupra interesului economic al operatorului de a publica datele, așa cum a reținut și CJUE în Cauza C‑131/12.”, astfel că „nu se aplică excepția reglementată de art. 5 (2,e) din Legea nr. 677/2001” (subl. ns. – prelucrarea datelor în vederea realizării unui interes legitim al operatorului sau al terțului căruia îi sunt dezvăluite datele, cu condiția ca acest interes să nu prejudicieze interesul sau drepturile și libertățile fundamentale ale persoanei vizate).

Sursa informației este Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (www.dataprotection.ro).

Autoritatea de Supraveghere a câștigat în instanță în fața Google Inc. privind o solicitare de a elimina date cu caracter personal din motorul de căutare was last modified: aprilie 26th, 2016 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: