Atribuţiile de detaliu şi metodologia de lucru în activitatea de inspecţie desfăşurată în baza prevederilor O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv – aprobare (OMFP nr. 624/2020)

19 feb. 2020
Vizualizari: 464

În M. Of. nr. 121 din data de 17 februarie 2020 a fost publicat OMFP nr. 624/2020 prin care se aprobă atribuțiile de detaliu, fluxul informațional și metodologia de lucru în activitatea de inspecție desfășurată în baza prevederilor art. 22 din O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv.

În continuare, ne vom axa asupra prezentării generale a dispozițiilor de interes din conțintul acestui act normativ.

 

Astfel, potrivit art. 1,(1) Activitatea de inspecție se exercită de către aparatul de inspecție economico-financiară, așa cum este prevăzut de art. 3 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 101/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare.

(2) La nivel central, activitatea de inspecție se exercită de către Ministerul Finanțelor Publice prin Direcția generală de inspecție economico-financiară.

(3) La nivel teritorial, activitatea de inspecție se exercită de către structurile teritoriale de inspecție economico-financiară din serviciile, birourile și compartimentele de inspecție economico-financiară din cadrul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili.

(4) Direcția generală de inspecție economico-financiară coordonează metodologic structurile teritoriale de inspecție economico-financiară.

 

Cu privire la frecvența inspecției, se precizează faptul că:

Inspecția se efectuează la instituții publice:

a) ori de câte ori există indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate în efectuarea de operațiuni, care rezultă din solicitări de acțiuni de control/sesizări ale unor autorități/instituții publice, inclusiv ale structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, alte acțiuni de control efectuate de aparatul de inspecție economico-financiară și/sau petiții;

b) ori de câte ori organul de inspecție este sesizat sau există indicii în legătură cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

c) în toate cazurile în care organul de inspecție este sesizat în legătură cu efectuarea de operațiuni pe propria răspundere a ordonatorului de credite fără viză de control financiar preventiv.

 

Totdată, organele de inspecție întocmesc o serie de acte, dintre care amintim:

a) proces-verbal de inspecție;

b) notă unilaterală;

c) proces-verbal;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

d) proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, care constituie anexă la procesul-verbal de inspecție.

 

Privitor la îndreptarea erorilor materiale, este necesară menționarea următoarelor aspecte:

(1) Erorile materiale din cuprinsul procesului-verbal de inspecție pot fi îndreptate de organul de inspecție, din oficiu sau la cererea instituției publice verificate.

(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situația în care s-au exercitat căile de atac prevăzute de lege.

(3) Prin erori materiale se înțeleg orice mențiuni greșite sau omisiuni, erori de calcul, inversări de cifre sau preluări eronate ale unor sume în procesul-verbal de inspecție, cu excepția acelora care privesc fondul procesului-verbal de inspecție.

 

Mai mult decât atât, împotriva procesului-verbal de inspecție se poate formula contestație în condițiile și în termenele prevăzute la art. 7 din Legea contenciosului administrativ, în concret:

(1) Contestația se formulează în scris și va cuprinde:

a) datele de identificare a contestatorului;

b) obiectul contestației;

c) motivele de fapt și de drept;

d) dovezile pe care se întemeiază;

e) semnătura contestatorului, reprezentantului legal sau a împuternicitului instituției publice.

(2) Partea vătămată poate depune în dovedirea contestației formulate orice acte pe care le consideră necesare în susținerea cauzei.

(3) Obiectul contestației îl constituie numai creanțele bugetare și măsurile stabilite și înscrise de organul de inspecție în procesul-verbal de inspecție atacat.

 

 

Atribuțiile de detaliu și metodologia de lucru în activitatea de inspecție desfășurată în baza prevederilor O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv – aprobare (OMFP nr. 624/2020) was last modified: februarie 19th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.