Aspecte privind ascultarea copilului ĂŽn lumina Deciziei CCR nr. 15/2019
Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici gÄsiČi informaĹŁiile necesare desfÄĹurÄrii activitÄĹŁii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziČia profesioniČtilor lumii juridice un preČios instrument de pregÄtire profesionalÄ. Oferim un volum vast de conČinut: articole, editoriale, opinii, jurisprudenČÄ Či legislaČie comentatÄ, acoperind toate domeniile Či materiile de drept. Clar, concis, abordÄm eficient problematicile actuale, rÄspunzând scenariilor de activitate din lumea realÄ, ĂŽn care practicienii activeazÄ.
TesteazÄ ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
Introducere
Prin Decizia CurČii ConstituČionale a României nr. 15/2019[1] (ĂŽn continuare brevitatis causa âDecizia CCR nr. 15/2019â), s-au supus analizei constituČionalitÄČii prevederile art. 264 alin. (1) C. civ.[2]. Ăn susČinerea excepČiei, s-a arÄtat cÄ aceastÄ reglementare instituie o obligaČie, de a fi ascultat, ĂŽn sarcina copilului, care este susceptibilÄ de a da naČtere unor abuzuri, prin constrângerea minorului de a o aduce la ĂŽndeplinire, ĂŽn mod repetat, ĂŽmpotriva voinČei sale.
AceastÄ excepČie de neconstituČionalitate a fost ridicatÄ ĂŽn cursul rejudecÄrii unei cereri ĂŽn procedura ordonanČei preČedinČiale ĂŽn faČa instanČelor naČionale, având ca obiect suspendarea dreptului pÄrintelui de a avea legÄturi personale cu minorul. Ăn speČÄ, s-a criticat supunerea minorei la audieri repetate pe parcursul procesului.
DupÄ cum putem observa din natura problemei, dar Či din analiza CurČii ConstituČionale, critica adusÄ textului naČional ĂŽČi gÄseČte suport ĂŽn dreptul convenČional, dar Či ĂŽn dreptul unional. Norma instituitÄ de art. 264 alin. (1) C. civ. pare cÄ se inspirÄ din dreptul copilului la liberÄ exprimare, astfel cum este prevÄzut ĂŽn ConvenČia cu privire la drepturile copilului[3] (ĂŽn continuare, brevitatis causa âConvenČiaâ), la art. 12 alin. (1)[4]. Mai mult, aceastÄ normÄ reprezintÄ o expresie a principiului interesului superior al copilului reglementat de art. 3 alin. (1)[5] al aceluiaČi act normativ, având drept scop asigurarea unui mecanism de protecČie pentru copil aplicabil ĂŽn cadrul procedurilor care ĂŽl privesc, indiferent de natura acestora. De asemenea, regÄsim similitudini ĂŽn ceea ce priveČte scopul reglementÄrii Či ĂŽn dispoziČiile Cartei drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene[6] de la art. 24 alin. (1)[7]. ProtecČia conferitÄ dreptului copilului de a fi ascultat prin intermediul Cartei trebuie ĂŽnČeleasÄ atât prin raportare la art. 7[8] care prevede dreptul la respectarea vieČii private, cât Či prin prisma art. 24 alin. (2)[9], care instituie obligativitatea statelor de a avea ĂŽn vedere interesul superior al copilului. Relevant ĂŽn aceastÄ materie este Či standardul impus de Curtea EuropeanÄ a Drepturilor Omului, (ĂŽn continuare, brevitatis causa, CtEDO) prin jurisprudenČa sa, Carta fÄcând trimitere, prin dispoziČiile art. 52 alin. (3)[10], la necesitatea de a asigura un nivel de ocrotire a drepturilor fundamentale garantate prin ConvenČia EuropeanÄ pentru apÄrarea drepturilor omului Či a libertÄČilor fundamentale (ĂŽn continuare, brevitatis causa, CEDO) cel puČin egal cu cel conferit prin aceasta din urmÄ.
Ăn acest context, ne ĂŽntrebÄm dacÄ legiuitorul român se face ĂŽntr-adevÄr vinovat de o defectuoasÄ reglementare, prin instituirea obligativitÄČii de a fi ascultat pentru copilul având ĂŽmplinitÄ vârsta de 10 ani.
Pentru o analizÄ cât mai clarÄ a problemei ridicate prin intermediul excepČiei, vom structura prezentarea astfel ĂŽncât sÄ surprindem, ĂŽntr-o primÄ etapÄ, expunerea unor aspecte generale relevante ĂŽn soluČionarea excepČiei (I), urmatÄ de identificarea standardului impus de jurisprudenČa CtEDO ĂŽn materie (II), ĂŽn final concentrându-ne atenČia pe substanČa soluČiei oferitÄ de Curte (II).
I. ConsideraČii generale
Dreptul copilului de a-Či exprima liber opinia, astfel cum a fost consacrat pentru prima datÄ ĂŽn ConvenČie la art. 12 alin. (1), are natura juridicÄ a unui act unilateral intuitu personae, ĂŽntrucât acesta reflectÄ manifestarea unilateralÄ de voinČÄ a minorului, exprimatÄ Či apreciatÄ ĂŽn conformitate cu gradul sÄu de dezvoltare fizicÄ si psihicÄ. Fiind o consecinČÄ directÄ a interesului superior al copilului, aceasta apare ca fiind relevantÄ ĂŽn orice procedurÄ privitoare la persoana copilului Či la interesele sale, indiferent de natura acesteia. ConvenČia a avut ca principal scop crearea unui cadru unitar pentru ĂŽntregul ansamblu de drepturi fundamentale ale omului, cu particularitatea cÄ acestea sunt adaptate specificului protecČiei copilului. Mai mult, prin reglementarea interesului superior al copilului ĂŽn cadrul art. 3 alin. (1)[11] s-a recunoscut implicit Či calitatea sa de subiect de drept distinct[12], ĂŽntrucât nu putem vorbi despre un interes personal care sÄ devinÄ un element de apreciere ĂŽn ceea ce ĂŽl priveČte, dacÄ nu se considerÄ cÄ ĂŽnsuČi minorul este unicul titular al drepturilor sale. PoziČia specialÄ asiguratÄ este ĂŽntÄritÄ de modul de reglementare, ĂŽntrucât, din economia dispoziČiilor ConvenČiei, putem observa cÄ se ĂŽncurajeazÄ rolul activ al copilului ĂŽn exercitarea tuturor drepturilor sale, prin cultivarea propriilor sale nevoi de liberÄ exprimare, informare Či promovarea propriului set de valori, dar ĂŽn acelaČi timp se oferÄ Či un standard ridicat de care trebuie sÄ se ČinÄ cont pentru a-i asigura o protecČie efectivÄ a vieČii sale private.
Ăn vederea asigurÄrii unei ocrotiri nemijlocite a drepturilor copilului, a fost nevoie de instituirea unei obligaČii pozitive[13] În sarcina legiuitorului naČional ĂŽn sensul oferirii unui cadru procedural concret care sÄ permitÄ exercitarea acestor drepturi Či mai ales a posibilitÄČii de a fi ascultat ori de câte ori minorul va considera cÄ este necesar.
Reglementarea convenČionalÄ a servit drept inspiraČie la nivel unional, ĂŽn cadrul art. 24 alin. (1) din CartÄ, a dreptului fundamental la liberÄ exprimare al copilului, ĂŽnsÄ nu a fost reglementatÄ expres o obligaČie ĂŽn sarcina statelor membre ale Uniunii Europene. Cu toate acestea, la nivelul acestui instrument se reafirmÄ primordialitatea interesului superior al copilului âĂŽn toate acČiunile referitoare la copilâ, fapt ce reprezintÄ un puternic indiciu cÄtre existenČa unei obligaČii implicite a autoritÄČilor de a asigura efectivitatea exercitÄrii acestui drept. Vorbim despre un standard minim de protecČie pe care statele membre trebuie sÄ ĂŽl asigure, ĂŽn vederea exprimÄrii libere a copilului, ĂŽn aplicarea dreptului UE. DeČi ĂŽn situaČia de fapt din dosarul ĂŽn care a fost ridicatÄ excepČia nu este aplicabilÄ Carta, Curtea ConstituČionalÄ a analizat compatibilitatea prevederilor naČionale sub aspectul rigorilor impuse de art. 7 Či art. 24 alin. (1) din acest instrument de drept unional. IncidenČa acesteia ar fi neĂŽndoielnicÄ, ĂŽn temeiul art. 51 alin. (1), ĂŽn mÄsura ĂŽn care statul român ar fi chemat sÄ punÄ ĂŽn aplicare dreptul Uniunii.
Ca o concluzie preliminarÄ, ĂŽn urma analizei dispoziČiilor de drept unional Či convenČional ĂŽn materie, putem afirma fÄrÄ dubiu cÄ ascultarea copilului este, ĂŽn realitate, un veritabil drept al cÄrui titular nemijlocit este copilul, prin recunoaČterea cÄruia este ĂŽncurajat rolul activ al acestuia ĂŽn exerciČiul drepturilor sale fundamentale[14], astfel cum sunt recunoscute de ConvenČie. Exercitarea acestui drept trebuie amenajatÄ de cÄtre statele pÄrČi prin intermediul normelor de drept naČional, astfel ĂŽncât orice copil sÄ poatÄ fi ascultat ori de câte ori va considera oportun ĂŽn cadrul procedurilor care ĂŽl privesc, condiČie sine qua non pentru respectarea interesului superior al copilului.
Analiza CurČii ConstituČionale a României surprinde Či o scurtÄ verificare a conformitÄČii dispoziČiilor criticate cu standardul constituČional, interpretat ĂŽn lumina CEDO Či a jurisprudenČei CurČii de la Strasbourg, astfel cÄ apreciem ca relevantÄ, ĂŽn cele ce urmeazÄ, prezentarea exigenČelor identificate.
* Articolul a fost publicat ĂŽn revista Themis nr. 2/2020 a Institutului NaČional al Magistraturii.
[1] A se vedea Curtea ConstituČionalÄ a României, Decizia nr. 15/2019 referitoare la respingerea excepČiei de neconstituČionalitate a dispoziČiilor art. 264 alin. (1) din Codul civil.[2] Articolul 264 alin. (1) C. civ. prevede: âĂn procedurile administrative sau judiciare care ĂŽl privesc, ascultarea copilului care a ĂŽmplinit vârsta de 10 ani este obligatorie. Cu toate acestea, poate fi ascultat Či copilul care nu a ĂŽmplinit vârsta de 10 ani, dacÄ autoritatea competentÄ considerÄ cÄ acest lucru este necesar pentru soluČionarea cauzeiâ.
[3] A se vedea ConvenČia cu privire la drepturile copilului, adoptatÄ de Adunarea GeneralÄ a OrganizaČiei NaČiunilor Unite la 20 noiembrie 1989, publicatÄ ĂŽn M. Of. nr. 109/28 septembrie 1990.
[4] Articolul 12 alin. (1) din ConvenČie: âStatele pÄrČi vor garanta copilului capabil de discernÄmânt dreptul de a-Či exprima liber opinia asupra oricÄrei probleme care ĂŽl priveČte, opiniile copilului urmând sÄ fie luate ĂŽn considerare Činându-se seama de vârsta sa Či de gradul sÄu de maturitateâ.
[5] Articolul 3 alin. (1) din ConvenČie: âĂn toate acČiunile care privesc copiii, ĂŽntreprinse de instituČiile de asistenČÄ socialÄ publice sau private, de instanČele judecÄtoreČti, autoritÄČile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevalaâ.
[6] A se vedea Carta drepturilor fundamentale ale Uniunii Europene, JO C 326/2012, pp. 391â407.
[7] Articolul 24 alin. (1) din CartÄ: âCopiii au dreptul la protecČia sĚŚi ĂŽngrijirile necesare pentru asigurarea bunÄstÄrii lor. Ei ĂŽsĚŚi pot exprima ĂŽn mod liber opinia. Aceasta se ia ĂŽn considerare ĂŽn problemele care ĂŽi privesc, ĂŽn funcČie de vârsta sĚŚi gradul lor de maturitateâ.
[8] Articolul 7 din CartÄ: âOrice persoanÄ are dreptul la respectarea vieČii private Či de familie, a domiciliului Či a secretului comunicaČiilorâ.
[9] Articolul 24 alin. (2) din CartÄ: âĂn toate acČiunile referitoare la copii, indiferent dacÄ sunt realizate de autoritÄČi publice sau de instituČii private, interesul superior al copilului trebuie sÄ fie considerat primordialâ.
[10] Articolul 52 alin. (3) din CartÄ: âĂn mÄsura ĂŽn care prezenta cartÄ conČine drepturi ce corespund unor drepturi garantate prin ConvenČia europeanÄ pentru apÄrarea drepturilor omului Či a libertÄČilor fundamentale, ĂŽnČelesul sĚŚi ĂŽntinderea lor sunt aceleaČi ca sĚŚi cele prevÄzute de convenČia menČionatÄ. AceastÄ dispoziČie nu ĂŽmpiedicÄ dreptul Uniunii sÄ confere o protecČie mai largÄâ.
[11] Articolul 3 alin. (1) din ConvenČie: âĂn toate acČiunile care privesc copiii, ĂŽntreprinse de instituČiile de asistenČÄ socialÄ publice sau private, de instanČele judecÄtoreČti, autoritÄČile administrative sau de organele legislative, interesele copilului vor prevalaâ.
[12] A se vedea Youf Dominique, âL’intĂŠrĂŞt de l’enfant comme norme suprĂŞme, ĂŽn Penser les droits de l’enfantâ, Presses Universitaires de France, 2002, pp. 129-134.
[13] Articolul 12 alin. (2) din ConvenČie: âĂn acest scop copilului i se va da, ĂŽn special, posibilitatea de-a fi ascultat ĂŽn orice procedurÄ judiciarÄ sau administrativÄ care ĂŽl priveČte, fie direct, fie printr-un reprezentant sau un organism competent, ĂŽn conformitate cu regulile de procedurÄ din legislaČia naČionalÄâ.
[14] A se vedea Gerison Lansdown, âLâinteĚreĚt supeĚrieur de lâenfant et le droit dâeĚtre entenduâ, Conseil de lâEurope, LâinteĚreĚt supeĚrieur de lâenfant â Un dialogue entre theĚorie et pratique, 2017, p. 35.