ASF. Proiect: Normă pentru modificarea Normei ASF nr. 18/2018 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii facultative
Autoritatea de Supraveghere Financiară a supus dezbaterii publice Proiectul de normă pentru modificarea și completarea NNormei ASF nr. 18/2018 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii facultative.
Proiectul se află în consultare publică pentru o perioadă de 10 zile de la data publicării (05 noiembrie 2024).
Redăm în continuare principalele modificări aduse de proiect:
Art. I. – Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 18/2018 privind aderarea și evidența participanților la fondurile de pensii facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 969 din 15 noiembrie 2018, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 2 alineatul (2), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins:
„a^1) documentul de identitate reprezintă: actul de identitate, pașaportul emis de către autoritățile române, certificatul de înregistrare emis de către autoritățile române, în cazul cetățenilor Uniunii Europene și permisul de ședere emis de către autoritățile române, în cazul cetățenilor străini din state terțe, după caz;”
2. La articolul 2 alineatul (2), literele b) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„b) elementele de identificare reprezintă numele și prenumele, codul numeric personal, seria și numărul documentului de identitate;
(…)
g) datele cu caracter personal reprezintă numele și prenumele, codul numeric personal, seria și numărul documentului de identitate, adresa de domiciliu, adresa de corespondență, numărul de Pagina 1 din 7 telefon, adresa de e-mail, imaginea documentului de identitate și datele aferente acestuia, datele din actele de stare civilă, semnătura olografă, datele despre angajator, datele din actul de aderare, datele privind contul bancar, istoricul contribuțiilor și operațiuni, identificatorii online, istoricul petițiilor, datele biometrice, datele din hotărârile judecătorești/certificatele de încadrare în gradul de handicap/deciziile administrative privind acordarea pensiei de invaliditate/deciziile medicale privind capacitatea de muncă.”
3. La articolul 6, alineatele (4) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(4) Administratorii au obligația de a înregistra actele individuale de aderare în Registrul participanților numai după verificarea informațiilor înscrise în actele individuale de aderare cu datele înscrise în copia documentului de identitate, precum și după verificarea corectitudinii întocmirii actului individual de aderare.
(…)
(6) Administratorii au obligația de a scana toate actele individuale de aderare și toate documentele de identitate ale persoanelor care au fost înregistrate în Registrul participanților și de a le arhiva în format electronic.”
4. La articolul 10, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 10. – (1) Persoana eligibilă datorează fondului de pensii facultative la care a aderat contribuția, de la data înscrisă în actul individual de aderare, ca fiind data primei contribuții și în cuantumul minim prevăzut în acesta.”
5. La articolul 10, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
„(2^1) Persoana eligibilă poate solicita administratorului anularea actului individual de aderare, în orice moment până la împlinirea termenului prevăzut la art. 10 alin. (2), în cazul în care nu a fost virată nicio contribuție către fondul de pensii facultative.”
6. La articolul 19 alineatul (4), literele a)-c) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„a) să solicite o copie a documentului de identitate valabil;
b) să verifice conformitatea datelor din documentul de identitate original cu fotocopia acestuia, precum și cu datele înscrise în actul individual de aderare;
c) să prezinte prospectul în vigoare la data semnării și să pună gratuit la dispoziție un exemplar al documentului privind informații-cheie destinate participanților sau, la cerere, un exemplar al prospectului schemei de pensii facultative persoanei care aderă, în conformitate cu reglementările în vigoare;”
7. La articolul 22, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Administratorul operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidențele proprii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor.”
8. La articolul 2^2, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Administratorul informează participantul cel puțin cu privire la data efectuării modificării prevăzute la alin. (3) și numărul total al unităților de fond deținute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operațiunilor.”
9. La articolul 2^3, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(1) Participantul transmite angajatorului și administratorului o copie de pe noul document de identitate, inclusiv prin mijloace de comunicare electronice, în orice situație care a determinat modificarea datelor din documentul de identitate, în termen de 30 de zile de la eliberarea noului document.
(…)
(3) Administratorul operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidențele proprii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea documentelor.”
10. La articolul 2^3, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Administratorul informează participantul cel puțin cu privire la data efectuării modificării prevăzute la alin. (3) și numărul total al unităților de fond deținute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operațiunilor.”
11. Anexa se modifică și va avea următorul cuprins:
(…)
Art. II. – Prezenta normă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
Textul integral al Proiectului de Normă, Nota de prezentare a proiectului și modalitatea de transmitere a propunerilor și sugestiilor pot fi consultate accesând sursa informației.