Arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autorităţile străine (NCPP, L. nr. 302/2004)

7 ian. 2021
Vizualizari: 339
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

Dec. ÎCCJ (SP) nr. 450/2020

L. nr. 302/2004: art. 84 alin. (1), art. 103 alin. (6) și (10), art. 104 alin. (9); NCPP: art. 202 alin. (4) lit. b), c) 

Potrivit art. 84 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, mandatul european de arestare este o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară competentă a unui stat membru al UE solicită arestarea și predarea de către un alt stat membru a unei persoane, în scopul efectuării urmăririi penale, a judecății sau executării unei pedepse ori a unei măsuri de siguranță privative de libertate.

Potrivit art. 84 alin. (2) din aceeași lege, mandatul european de arestare se execută pe baza principiului recunoașterii și încrederii reciproce, în conformitate cu dispozițiile Deciziei – cadru a Consiliului nr. 2002/584/JAI din 13 iunie 2002, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L 190/1 din 18 iulie 2002.

În cauză, predarea și arestarea persoanei solicitate se întemeiază pe existența unui mandat european de arestare din data de 18.05.2020 emis de autoritățile judiciare din Irlanda.

Înalta Curte constată că prin sentința penală nr. 49 din data de 26 mai 2020 pronunțată de Curtea de Apel Bacău, rămasă definitivă prin decizia penală nr. 323 pronunțată în data de 09 iunie 2020 de Înalta Curte de Casație și Justiție, secția Penală, s-a dispus admiterea cererii de punere în executare a mandatului european de arestare privind persoana solicitată A..

S-a dispus predarea persoanei solicitate autorităților judiciare din Irlanda.

În temeiul art. 103 alin. (6) și (10) din Legea nr. 302/2004, s-a dispus arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autoritățile din Irlanda, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 302/2004, pentru o durată de 30 de zile, începând cu data de 27.05.2020 și până la data de 25.06.2020.

S-a constatat că persoana solicitată a fost reținută pentru 24 de ore la data de 26.05.2020 prin ordonanța de reținere nr. 3965/II/5/2020.

Prin sesizarea din data de 13.07.2020, Biroul Național Sirene-Interpol a solicitat prelungirea măsurii arestării în vederea predării persoanei solicitate A., întrucât preluarea acesteia, nu poate avea loc mai înainte de data de 27.07.2020, urmare a restricțiilor de călătorie impuse.

Potrivit art. 104 alin. (9) din Legea nr. 302/2004 modificată, instanța verifică periodic, dar nu mai târziu de 30 de zile, dacă se impune menținerea arestării în vederea predării. În acest sens, instanța se pronunță prin încheiere motivată, ținând seama de termenele prevăzute la art. 112 din Legea 302/2004.

În conformitate cu art. 104 alin. (10) teza a II a din Legea nr. 302/2004 modificată, durata inițială a arestării nu poate depăși 30 de zile, iar durata totală, până la predarea efectivă către statul membru emitent, nu poate depăși în niciun caz 180 de zile.

Înalta Curte constată că în mod corect s-a dispus prelungirea măsurii arestării preventive, atât în scopul asigurării executării mandatului european de arestare, emis de autoritățile judiciare din Irlanda, cât și pentru a se preveni un eventual risc al sustragerii persoanei solicitate de la procedurile judiciare care o vizează. În cauză nu există garanții suficiente pentru a lua față de persoana solicitată una din măsurile preventive neprivative de libertate, prevăzute de art. 202 alin. (4) lit. b), c) C. proc. pen., dată fiind natura acuzațiilor pentru care s-a emis mandatul european de arestare.

Instanța de control judiciar, în acord cu judecătorul primei instanței, constată că durata totală a detenției persoanei solicitate nu prezintă un caracter excesiv, durata detenției persoanei solicitate nefiind cauzată de lipsa de diligență a autorității de executare sau autorităților statului solicitant.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Față de natura infracțiunilor menționate în mandatul european de arestare emis pe numele persoanei solicitate de autoritățile din Irlanda, având în vedere și durata pedepsei ce ar putea fi aplicată persoanei solicitate, Înalta Curte apreciază că măsura arestării persoanei solicitate se impune pentru buna desfășurare a procedurii de executare și recunoaștere a mandatului european de arestare, ce are la bază principiului recunoașterii și încrederii reciproce.

Astfel, pentru a împiedica sustragerea persoanei solicitate de la această procedură, Înalta Curte, similar Curții de Apel Bacău, constată că în raport de circumstanțele personale ale persoanei solicitate, de gravitatea presupuselor infracțiuni săvârșite, precum și de faza în care se află cooperarea judiciară nu se impune luarea unei măsuri preventive neprivative de libertate, aceasta nefiind în măsură a oferi o garanție fermă a desfășurării în condiții optime a procesului penal.

Pentru aceste considerente, va respinge contestația formulată de persoana solicitată A. împotriva încheierii din data de 20 iulie 2020 a Curții de Apel Bacău, secția penală și pentru cauze cu minori și de familie pronunțată în dosarul nr. x/2020.

Va obliga contestatorul persoană solicitată la plata sumei de 200 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.

Sursa informației: www.scj.ro.

Arestarea persoanei solicitate în vederea predării către autoritățile străine (NCPP, L. nr. 302/2004) was last modified: ianuarie 4th, 2021 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.