Aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiţii necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice” (OMADR nr. 877/2016)

10 aug. 2016
Vizualizari: 977

Despre

  • M. Of. nr. 596 din 5 august 2016
  • OMADR nr. 877/2016

 

Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
OMADR nr. 877/2016
(M. Of. nr. 596 din 5 august 2016)
Cap. I („Dispoziții generale”)
Cap. II („Beneficiari și criterii de eligibilitate”)
Cap. III („Costurile eligibile, costurile neeligibile, intensitatea ajutorului și valoarea maximă a ajutorului”)
Cap. IV („Modul de derulare a schemei”)
Cap. V („Durata schemei și bugetul aferent acesteia”)
Cap. VI („Respectarea regulii privind cumulul ajutoarelor”)
Cap. VII („Publicarea și raportarea beneficiarilor de ajutor de stat”)

 

În M. Of. nr. 596 din 5 august 2016, a fost publicat Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale (OMADR) nr. 877/2016 privind aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiții necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice”.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.

Art. 1 din OMADR nr. 877/2016

Art. 1 prevede faptul că începând cu data intrării în vigoare a respectivului ordin se instituie schema de ajutor de stat, aferentă sub-măsurii 4.3 din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, intitulată „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiții necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice”, denumită în continuare schemă, prevăzută în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.

De asemenea, mai este stabilit și faptul că schema este exceptată de la obligația notificării prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, conform Regulamentului (UE) nr. 702/2014 al Comisiei din 25 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale ca fiind compatibile cu piața internă, în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 193 din 1 iulie 2014.

În continuare, vom prezenta structura Schemei de ajutor de stat „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiții necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice”.

Cap. I („Dispoziții generale”)

Cap. II („Beneficiari și criterii de eligibilitate”)

Cap. III („Costurile eligibile, costurile neeligibile, intensitatea ajutorului și valoarea maximă a ajutorului”)

Cap. IV („Modul de derulare a schemei”)

Cap. V („Durata schemei și bugetul aferent acesteia”)

Cap. VI („Respectarea regulii privind cumulul ajutoarelor”)

Cap. VII („Publicarea și raportarea beneficiarilor de ajutor de stat”)

 

Vom prezenta, în continuare, câteva dintre dispozițiile respectivei scheme.

Cap. I („Dispoziții generale”)

Cap. I stabilește faptul că respectivul ordin instituie o schemă de ajutor de stat, cu titlul „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiții necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice”.

Respectiva schemă este derulată de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) prin Direcția generală dezvoltare rurală – Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală (AM PNDR) și Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR).

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Respectiva schemă se aplică pe întreg teritoriul României.

Scopul respectivei scheme îl reprezintă creșterea gradului de accesibilizare a pădurilor prin înființarea, extinderea și/sau modernizarea căilor de acces din cadrul fondului forestier.

De asemenea, obiectivul respectivei scheme vizează accesul la terenurile forestiere prin investiții în drumuri forestiere, deschise publicului în mod gratuit și care servesc aspectele multifuncționale ale pădurii.

Cap. II („Beneficiari și criterii de eligibilitate”)

Cap. II dispune faptul că în conformitate cu art. 40 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 702/2014, ajutoarele pentru investiții în infrastructură care au legătură cu dezvoltarea, modernizarea sau adaptarea sectorului forestier sunt identice cu măsura de dezvoltare rurală care stă la baza acestora, prevăzută în programul de dezvoltare rurală.

Beneficiarii respectivei scheme sunt cei prevăzuți în fișa submăsurii 4.3 – Sprijin pentru investiții în infrastructură legate de dezvoltarea, modernizarea și adaptarea sectorului agricol și forestier din PNDR 2014-2020, respectiv:

a) persoane juridice de drept privat/alte forme de organizare proprietari de pădure și/sau asociațiile acestora conform legislației în vigoare;

b) unități administrativ-teritoriale și/sau asociații ale acestora proprietari de pădure, conform legislației în vigoare;

c) administratorul fondului forestier proprietate publică a statului, conform legislației în vigoare.

Beneficiarii prevăzuți la alin. (2) lit. b) și c), pentru investițiile care vizează fondul forestier deținut în proprietate publică, nu cad sub incidența reglementărilor specifice ajutoarelor de stat.

Respectiva schemă nu se aplică beneficiarilor prevăzuți la alin. (2) lit. a) dacă se află în cel puțin una dintre următoarele situații:

a) sunt considerați persoane aflate în dificultate financiară, conform definiției de la art. 4 pct. 3;

b) sunt persoane împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare definitivă a unui ajutor de stat, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată.

Cap. III („Costurile eligibile, costurile neeligibile, intensitatea ajutorului și valoarea maximă a ajutorului”)

Cap. III dispune faptul că respectiva schemă vizează accesul beneficiarilor prevăzuți la art. 5 alin. (2) la terenurile forestiere prin realizarea de investiții legate de înființarea, extinderea și/sau modernizarea drumurilor forestiere, deschise publicului în mod gratuit.

Sunt eligibile în cadrul respectivei scheme următoarele costuri:

a) construcția, extinderea și/sau modernizarea drumurilor forestiere;

b) achiziționarea sau dezvoltarea de software și achiziționarea de brevete, licențe, drepturi de autor și mărci;

c) costurile generale ale proiectului, legate de cheltuielile menționate la lit. a) și b), cum ar fi onorariile pentru arhitecți, ingineri și consultanți, onorariile pentru consiliere în domeniul durabilității mediului și al sustenabilității economice, inclusiv studiile de fezabilitate.

De asemenea, costurile generale ale proiectului prevăzute la alin. (2) lit. b) și c) vor fi realizate în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcții-montaj și în limita a 5% pentru proiectele care prevăd simplă achiziție, fără a se depăși intensitatea maximă a sprijinului admisă prin respectiva schemă.

Cap. IV („Modul de derulare a schemei”)

Cap. IV stabilește faptul că beneficiarii menționați la art. 5 alin. (2) care îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 6 depun cereri de finanțare, cereri care se evaluează în conformitate cu Regulamentul de organizare și funcționare al procesului de selecție și al procesului de verificare a contestațiilor pentru proiectele aferente măsurilor din PNDR 2014-2020, aprobat prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, în vigoare la data evaluării.

Cererea de finanțare este însoțită și de următoarele documente justificative, respectiv:

a) declarația pe propria răspundere că beneficiarii prevăzuți la art. 5 alin. (2) lit. a) nu se încadrează în definiția prevăzută la art. 4 pct. 3 – conform modelului anexă la Ghidul solicitantului;

b) declarație pe propria răspundere cu privire la respectarea regulii privind cumulul ajutoarelor, în baza celor enunțate la art. 12 – conform modelului anexă la Ghidul solicitantului;

c) situațiile financiare aferente ultimului exercițiu financiar încheiat depuse la organele financiare competente, cu excepția întreprinderilor încadrate în categoria start-up, ale beneficiarilor prevăzuți la art. 5 alin. (2) lit. a);

d) extrasul de informații de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, emis la data cererii de finanțare, și, dacă este cazul, declarația-tip pe propria răspundere depusă la registrul comerțului referitoare la demararea operațiunilor a beneficiarilor prevăzuți la art. 5 alin. (2) lit. a);

e) certificatul de atestare fiscală la data acordării finanțării, completat, în cazul întreprinderilor care au obligații fiscale restante/exigibile, la secțiunea D pct. III „Mențiuni relevante pentru situația fiscală a contribuabilului” cu informații solicitate de întreprindere prin cerere referitoare la starea obligațiilor fiscale, cum ar fi: aflate în executare silită, suspendate la executare silită; în cazurile în care certificatul de atestare fiscală cuprinde informații fiscale restante, dar starea acestora nu este detaliată la secțiunea D pct. III din certificat, ci în adrese ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), eligibilitatea se stabilește luând în considerare și aceste adrese, ale beneficiarilor prevăzuți la art. 5 alin. (2) lit. a);

f) alte documente și declarații, la cererea AFIR, a căror listă va fi detaliată în Ghidul solicitantului, care va fi publicat înainte de anunțarea fiecărei sesiuni de depunere a proiectelor, pe site-ul oficial al AFIR.

Cap. V („Durata schemei și bugetul aferent acesteia”)

Cap. V prevede faptul că respectiva schemă se aplică de la data primirii numărului de exceptare de la Comisia Europeană și publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2020, cu posibilitatea prelungirii, potrivit reglementărilor europene aferente postperioadei 2014-2020.

Bugetul maxim estimat al prezentei scheme este de 100.000.000 euro, din care 85% contribuția comunitară prin FEADR și 15% contribuția națională de la bugetul de stat.

Cap. VI („Respectarea regulii privind cumulul ajutoarelor”)

Cap. VI stabilește faptul că ajutorul acordat se cumulează cu plățile menționate la art. 81 alin. (2) și la art. 82 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013, în ceea ce privește aceleași costuri eligibile, în cazul în care un astfel de cumul ar avea ca rezultat o valoare a ajutorului care depășește cele menționate la art. 9 alin. (2).

Ajutorul acordat se cumulează cu orice ajutor de minimis în privința acelorași costuri eligibile în cazul în care un astfel de cumul ar avea ca rezultat o valoare a ajutorului care depășește cele menționate la art. 9 alin. (2).

Cap. VII („Publicarea și raportarea beneficiarilor de ajutor de stat”)

Cap. VII dispune faptul că publicarea beneficiarilor respectivei scheme care depășesc 500.000 euro/proiect se realizează în conformitate cu prevederile art. 111, 112 și 113 din Regulamentul UE nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind funcționarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului.

Informațiile menționate la alin (1) se publică pe pagina web a AFIR, la adresa www.afir.info.

De asemenea, MADR, prin Direcția generală afaceri europene și relații internaționale (DGAERI), pe baza informațiilor primite din partea AM PNDR – AFIR, transmite Comisiei, în format electronic, un raport anual, conform celor menționate în cap. III din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.

AM PNDR și AFIR țin evidențe detaliate privind informațiile și documentele justificative necesare pentru a se demonstra că sunt îndeplinite toate condițiile prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 702/2014 aplicabile prezentei scheme.

De monitorizarea ajutoarelor de stat acordate prin prezenta schemă se ocupă AM PNDR și AFIR. Acestea pot să realizeze, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, controale la fața locului și sunt obligate să verifice respectarea condițiilor de acordare a ajutoarelor și să dispună măsurile ce se impun în situația în care aceste condiții nu au fost respectate.

Beneficiarii prevăzuți la art. 5 alin. (1) au obligația să transmită AM PNDR și AFIR, după caz, raportări periodice și alte informații cu privire la ajutorul primit.

În aplicarea prevederilor alin. (3), AM PNDR și AFIR, după caz, emit decizii prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat acordate. Aceste decizii au caracter de titlu executoriu.

Recuperarea ajutorului de stat se realizează conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.

Evidențele menționate la alin. (1) se păstrează timp de 10 ani de la data la care a fost acordat ultimul ajutor în cadrul respectivei scheme.

AM PNDR – AFIR prin DGAERI transmite Comisiei Europene, în termen de 20 de zile lucrătoare sau într-un termen mai îndelungat, care poate fi stabilit în cerere, toate informațiile și documentele justificative pe care Comisia le consideră necesare pentru a monitoriza aplicarea respectivei scheme.

 

Aprobarea schemei de ajutor de stat „Sprijin acordat întreprinderilor pentru investiții necesare dezvoltării, modernizării sau adaptării infrastructurii silvice” (OMADR nr. 877/2016) was last modified: august 9th, 2016 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.