Aprobarea normelor privind avizarea și autorizarea soluțiilor informatice din cadrul instanțelor judecătorești (OMJ nr. 1554/C/2024)

6 aug. 2024
Vizualizari: 104
Actul publicat în Monitorul OficialPreambulSumar
Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 1544/C/2024 pentru aprobarea Normelor privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești

(M. Of. nr. 764 din 5 august 2024)

În acord cu:

– art. 131 alin. (5) din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciară.

Având în vedere:
– Nota internă nr. 8/52.834/2023;
– Referatul de aprobare nr. 12/52.834/2023.
În temeiul:
– art. 6 pct. VIII subpct. 8 și ale art. 13 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției.
Se aprobă Normele privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești.

În M. Of. nr. 764 din 5 august 2024 s-a publicat Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 1544/C/2024 pentru aprobarea Normelor privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești.

Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ:

Art. 1

Se aprobă Normele privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

ANEXĂ:Normele privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești

1. Introducere

Luând seama de proiectele de investiții derulate în scopul dezvoltării și optimizării infrastructurii de date a sectorului judiciar, de exemplu J-DCs, ECRIS V etc., în contextul alinierii paradigmei operaționale cross-sector la standardele specifice domeniului IT și a comunicațiilor de date, Ministerul Justiției, prin Direcția tehnologia informației, cu consultarea Consiliului Superior al Magistraturi, prin compartimentul de specialitate informatică din cadrul acestuia, și a specialiștilor IT-șef din cadrul compartimentelor de specialitate ale curților de apel, a elaborat prezentele norme privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a aplicațiilor/soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești.

(…)

3. Scop

În scopul constituirii unui sistem informatic judiciar unitar și al protecției infrastructurilor IT și de comunicații de date-suport, prezentele norme stabilesc procedura privind avizarea și autorizarea, sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, a soluțiilor informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești.

Instrumentul astfel creat promovează un cadru de lucru colaborativ pentru implementarea proiectelor informatice dezvoltate de către specialiștii IT din instanțele judecătorești, exploatarea în sistemul judiciar a unor soluții informatice calitative și sigure din punct de vedere tehnic, care să corespundă nevoilor funcționale și operaționale identificate în instanțele de judecată, respectiv unificarea celor cu funcții similare.

4. Criterii tehnice și de securitate

În scopul avizării/autorizării, aplicațiile/soluțiile informatice dezvoltate de specialiști IT din cadrul instanțelor judecătorești, care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operațional la nivel național, trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii tehnice și de securitate:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(…)

5. Procedura de avizare

5.1.Comisia de evaluare a soluțiilor/aplicațiilor informatice (CESI)

Componența nominală și mandatul CESI se aprobă prin ordin/decizie comună al/a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), Ministerului Justiției (MJ) și Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).

CESI este compusă din specialiștii IT-șef din cadrul curților de apel, specialistul IT-șef al ÎCCJ, șeful Serviciului informatică și statistică judiciară din cadrul CSM, reprezentanți ai funcțiilor de business (i.e. judecători, cu funcții de conducere, grefieri-șefi/prim-grefieri/grefieri) desemnați de ÎCCJ și, respectiv, CSM, precum și un specialist IT din cadrul Direcției tehnologia informației (DTI) a Ministerului Justiției.

La prima ședință de lucru membrii CESI:

– vor alege, din rândul lor, un coordonator al comisiei;

– vor desemna, din rândul lor, secretariatul comisiei.

CESI va adopta proceduri de lucru interne, în raport cu prezentele norme și, respectiv, în limita mandatului cu care a fost învestită.

Procedurile de lucru interne vor cuprinde, în mod obligatoriu:

– criteriile referitoare la constituirea cvorumului, care nu poate fi stabilit sub valoarea de 50% + 1 din numărul total de membri;

– criteriile de selecție și mecanismul de participare la lucrările comisiei, respectiv la evaluarea proiectelor, a altor specialiști IT sau experți din sistemul judiciar sau din afara lui;

– compartimentalizarea rolurilor și partajarea responsabilităților între acestea, după caz, pe parcursul evaluării aplicațiilor/soluțiilor informatice, de exemplu, business analist, code reviewer, responsabil pentru alinierea la prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 etc.

5.2.Evaluarea proiectului

(1) 5.2.1. Depunerea proiectului

Proiectul prevăzut în anexa A, semnată olograf sau electronic de specialistul IT, desemnat persoană de contact și, respectiv, de conducerea instanței din care acesta face parte, se transmite pe adresa de corespondență electronică funcțională secretariat.cesi@just.ro și se încarcă în platforma online descrisă la pct. 8.

(2) 5.2.2. Evaluarea administrativă și tehnică a proiectului

Pentru proiectele care vizează introducerea în circuitul operațional la nivel național a aplicației/soluției informatice de referință, evaluarea sub aspect tehnic și al securității tehnologiei informației, inclusiv a modului în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la pct. 4 subpct. 4.1, 4.2, 4.4 și 4.5, se realizează pe baza documentației prevăzute la pct. 4 subpct. 4.3.

Pe parcursul acestei etape CESI poate adresa întrebări de clarificare, în scris sau în cadrul unor interviuri desfășurate prin videoconferință sau, după caz, în format hibrid, și poate solicita completarea unor documente relevante în scopul evaluării.

Întrebările de clarificare și răspunsul formulat la acestea vor fi consemnate în anexele C și D. Aspectele vizate de anexele A și D sunt minime și obligatorii, CESI având mandat în ceea ce privește completarea acestora cu alte criterii de evaluare, relevante în raport cu particularitățile aplicației/soluției informatice supuse evaluării.

(3) 5.2.3. Emiterea recomandării

În raport cu rezultatele evaluării proiectului și, implicit, a aplicației/soluției informatice, CESI va înainta DTI (secretariat.cesi@just.ro) recomandarea favorabilă, după caz, însoțită de anexele A, C și D.

Totodată, în funcție de specificul, complexitatea și funcțiile aplicației/soluției informatice de referință, CESI va analiza necesitatea cedării drepturilor patrimoniale de autor către o instituție centrală.

În cazul folosirii tehnologiilor RPA (eng. Robotic Process Automation), CESI va solicita, după caz, un punct de vedere de la direcțiile juridice privind respectarea dispozițiilor legale și regulamentare incidente referitoare la etapele administrative de verificare/validare a înscrisurilor.

5.3. Avizarea și derularea proiectului

Luând act de concluziile și recomandarea CESI, dacă nu sunt formulate întrebări de clarificare sau nu se solicită completarea unor documente sau aspecte din recomandarea CESI, DTI va emite avizul tehnic și de securitate pentru aplicația/soluția informatică de referință, respectiv recomandarea privind introducerea în circuitul operațional național a acesteia.

Avizul se comunică instanțelor de judecată, împreună cu ordinul ministrului justiției privind constituirea grupului de lucru (GL) pentru dezvoltarea aplicației/soluției informatice de referință (anexa B), după caz, și/sau pentru introducerea acesteia în circuitul operațional național.

În termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, fișele de post ale specialiștilor IT nominalizați în GL vor fi actualizate cu atribuțiile stabilite prin ordin al ministrului justiției și vor fi supuse circuitului de avizare.

Avizul DTI, anexa A, în formă consolidată după etapa evaluării de către CESI, respectiv ordinul privind constituirea grupului de lucru se publică pe intranet.just.ro și platforma online descrisă la pct. 8.

6. Avizarea și derularea proiectelor privind dezvoltarea unor soluții informatice de interes local

În scopul dezvoltării aplicațiilor/soluțiilor informatice care prezintă interes pentru a fi introduse în circuitul operațional local, trebuie îndeplinite, cumulativ, următoarele condiții:

(…)

9. Dreptul de proprietate intelectuală

Pentru toate soluțiile informatice dezvoltate de specialiștii IT din cadrul instanțelor judecătorești, care au parcurs cu succes circuitul de avizare/autorizare, proprietarul drepturilor patrimoniale de autor va atașa la proiectul informatic o licență pentru utilizarea aplicației/soluției informatice de către alte entități, în acord cu modelul prevăzut în anexa A.3.

10. Anexe

Anexele A, A1, A2, A3, B, C și D fac parte integrantă din prezentele norme.

ANEXA nr. 1: ANEXA A

Proiect privind

|_| dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi

|_| introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existente

ANEXA nr. 1^1: ANEXA A.1 – Acord-cadru cu privire la drepturile patrimoniale de autor

ANEXA nr. 1^2: ANEXA A.2 – Acord-cadru de parteneriat

ANEXA 1^3: ANEXA A.3 – Licență pentru utilizarea aplicațiilor din sistemul judiciar

ANEXA nr. 2: ANEXA B – [Model-cadru de ordin al ministrului justiției pentru constituirea unui grup de lucru]

ANEXA nr. 3: ANEXA C

Evaluarea administrativă a proiectului privind

|_| dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi

|_| introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existente

ANEXA nr. 4: ANEXA D

Evaluarea tehnică a proiectului privind

|_| dezvoltarea unei aplicații/soluții informatice noi

|_| introducerea în circuitul operațional la nivel național a unei aplicații/soluții informatice existente

Aprobarea normelor privind avizarea și autorizarea soluțiilor informatice din cadrul instanțelor judecătorești (OMJ nr. 1554/C/2024) was last modified: august 6th, 2024 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.