Aprobarea Normelor de aplicare în cadrul MAI a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea şi evidenţa proprie a MApN, MAI şi MJ – ANP şi unităţile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflaţi sub autoritatea ME (H.G. nr. 836/2017)

27 nov. 2017
Vizualizari: 3520
Actul normativ publicat în Monitorul OficialSumar
H.G. nr. 836/2017
(M. Of. nr. 926 din 24 noiembrie 2017)
Se aprobă Normele de aplicare în cadrul Ministerului Afacerilor Interne a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, prevăzute în anexa care face parte integrantă din respectiva hotărâre.

În M. Of. nr. 926 din 24 noiembrie 2017, a fost publicată H.G. nr. 836/2017 privind aprobarea Normelor de aplicare în cadrul Ministerului Afacerilor Interne a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei.

În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivei hotărâri.

Potrivit articolului unic din H.G. nr. 836/2017, se aprobă Normele de aplicare în cadrul Ministerului Afacerilor Interne a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, prevăzute în anexa care face parte integrantă din respectiva hotărâre.

Anexa la H.G. nr. 836/2017 conține Normele de aplicare în cadrul Ministerului Afacerilor Interne a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, care prevăd următoarele:

Cap. I („Dispoziții generale”)

Art. 1 din Normele de aplicare

Potrivit art. 1, transmiterea bunurilor mobile, proprietate privată a statului, care îndeplinesc cel puțin una dintre condițiile prevăzute la art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției – Administrația Națională a Penitenciarelor și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2010, cu modificările și completările ulterioare, precum și transmiterea deșeurilor metalice rezultate în urma casării armamentului și muniției, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 1 alin. (3) din O.U.G. nr. 38/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2010, cu modificările și completările ulterioare, din administrarea și evidența proprie a Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, denumiți în continuare operatori economici, aflați sub autoritatea Ministerului Economiei, denumit în continuare ME, prevăzuți în anexa la O.U.G. nr. 38/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2010, cu modificările și completările ulterioare, se realizează potrivit prevederilor respectivelor norme.

Art. 2 din Normele de aplicare

Art. 2 prevede că în înțelesul respectivelor norme, prin unitate MAI se înțelege structura din cadrul MAI în a cărei evidență se află bunurile care fac obiectul predării și al cărei conducător are calitatea de ordonator de credite.

Art. 3 din Normele de aplicare

Art. 3 dispune faptul că bunurile se predau în starea în care se află, conform inventarului de complet, împreună cu ambalajele aferente, inclusiv cele incomplete.

Bunurile prevăzute anterior de pe care au fost demontate armamentul, piesele de schimb, ansamblurile și subansamblurile se predau conform inventarului de complet actualizat în mod corespunzător.

Art. 4 din Normele de aplicare

Art. 4 stabilește faptul că se interzice executarea operațiunilor de delaborare, dezmembrare și valorificare a bunurilor materiale care fac obiectul protocoalelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din O.U.G. nr. 38/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2010, cu modificările și completările ulterioare, denumite în continuare protocoale, de către operatorii economici, în incinta unităților MAI.

Prin excepție de la prevederile alin. (1), în cazul în care bunurile care fac obiectul transmiterii nu pot fi transportate în starea în care se află, operatorii economici, cu resurse materiale și umane proprii, pot efectua operațiuni de dezmembrare parțială a bunurilor în elemente componente, în incinta unităților MAI, în spații stabilite de conducătorii acestora, după finalizarea activităților de predare-preluare.

Solicitarea efectuării operațiunilor de dezmembrare parțială se face de operatorul economic odată cu solicitarea accesului în unitățile MAI.

Art. 5 din Normele de aplicare

În art. 5 se dispune faptul că accesul personalului și tehnicii operatorilor economici la locurile de încărcare-descărcare din unitățile MAI, inclusiv pentru evaluarea nevoilor tehnologice, se realizează conform reglementărilor în vigoare.

Cap. II („Stabilirea bunurilor care fac obiectul transmiterii către operatorii economici”)

Art. 6 din Normele de aplicare

Art. 6 dispune faptul că activitatea de stabilire a bunurilor care se propun pentru transmitere către operatorii economici se desfășoară la nivelul ordonatorului de credite superior al ordonatorului în a cărui evidență se află bunurile, cu excepția bunurilor care se află în evidența ordonatorului principal de credite, a căror analiză se desfășoară la nivelul direcțiilor centrale de specialitate în funcție de resortul cărora aparțin bunurile în cauză, respectiv logistic sau IT&C.

Propunerile ordonatorilor de credite aflați în finanțarea directă a ordonatorului principal de credite se transmit direcțiilor centrale de specialitate cu atribuții în domeniile logistic sau IT&C, potrivit domeniului de competență, în vederea avizării.

Lista finală cu bunurile care se propun pentru transmitere către operatorii economici se supune aprobării:
a) ordonatorului secundar de credite, pentru bunurile aflate în evidența ordonatorului terțiar de credite care nu se află în finanțarea directă a ordonatorului principal de credite;
b) ordonatorului principal de credite, pentru bunurile aflate în evidența ordonatorului terțiar de credite care se află în finanțarea directă a ordonatorului principal de credite, pentru bunurile aflate în evidența ordonatorului secundar de credite, precum și pentru bunurile din evidența ordonatorului principal de credite.

Listele cu bunurile propuse pentru transmitere către operatorii economici, întocmite la nivelul tuturor ordonatorilor de credite, se avizează pentru legalitate și se vizează pentru control financiar preventiv propriu de către compartimentele de specialitate ale acestora.

Art. 7 din Normele de aplicare

Art. 7 prevede faptul că pentru stabilirea categoriilor și cantităților de bunuri ce urmează să fie transmise operatorilor economici se stabilește următoarea procedură de lucru:
a) MAI transmite la ME lista cu cantitățile, pe categorii, de bunuri disponibilizate și unitățile/locațiile desemnate pentru predarea acestora;
b) ME, în baza listei cu bunurile disponibilizate, stabilește și comunică către MAI categoriile și cantitățile de bunuri care fac obiectul preluării, repartizate pe operatori economici și perioadele care se propun pentru preluarea acestora de la unitățile MAI;
c) lista comunicată de ME stă la baza întocmirii de către MAI a anexei nr. 1 la protocolul cu bunurile care se predau.

Art. 8 din Normele de aplicare

Conform art. 8, în situația în care, ulterior semnării protocolului, una dintre părți solicită modificarea termenului-limită de predare- preluare a bunurilor și completarea protocolului cu eventuale situații neprevăzute la încheierea acestuia, se întocmește un act adițional la acesta, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Modelele de protocoale, în funcție de categoria de bunuri care se predau, sunt prevăzute în anexele nr. 1 și 2, care fac parte integrantă din respectivele norme.

Cap. III („Modalitatea de predare-preluare a bunurilor”)

Art. 9 din Normele de aplicare

Art. 9 prevede faptul că predarea-preluarea bunurilor se efectuează la sediul unității MAI, în conformitate cu prevederile actelor normative interne ale MAI în vigoare.

Reprezentantul legal al operatorului economic care preia bunurile prezintă la sosirea în unitatea MAI împuternicirea pentru preluarea bunurilor, document care se anexează la procesul-verbal de predare-preluare.

Pregătirea, manipularea și încărcarea mijloacelor fixe cu specific militar sau din categoria tehnicii speciale MAI pe mijloacele de transport ale operatorilor economici se execută prin grija acestora.

Art. 10 din Normele de aplicare

Art. 10 dispune faptul că predarea-preluarea bunurilor se execută pe bază de proces-verbal încheiat și semnat, la sediul unității MAI, între conducătorul unității și reprezentantul legal al operatorului economic, cu respectarea prevederilor legale în vigoare și în conformitate cu precizările din protocol.

Procesul-verbal de predare-preluare se întocmește separat, pentru fiecare categorie de bunuri materiale menționată în protocolul existent în derulare, iar bunurile se înscriu cu denumirea din contabilitate și datele de identificare complete.

Procesul-verbal de predare-preluare se întocmește la unitatea MAI pentru toate bunurile, în ziua predării acestora, în 3 exemplare, după cum urmează:
a) exemplarul nr. 1, la care se anexează și împuternicirea reprezentantului legal al operatorului economic, rămâne la predător pentru operarea în evidență a bunurilor predate;
b) exemplarele nr. 2 și 3 se transmit primitorului sub semnătură.

Art. 11 din Normele de aplicare

Potrivit art. 11, operatorul economic primitor are obligația de a asigura încărcarea, transportul și paza bunurilor preluate în aceeași zi.

Fac excepție de la prevederile de mai sus bunurile asupra cărora operatorii economici execută operațiuni de dezmembrare, acestea urmând să fie transportate în cel mult 5 zile lucrătoare de la preluare.

La solicitarea operatorilor economici, unitățile MAI pot pune la dispoziția acestora, contra cost, utilitățile necesare și pot presta servicii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Cap. IV („Responsabilități și activități specifice unităților MAI”)

Art. 12 din Normele de aplicare

Art. 12 stabilește faptul că activitatea specifică unităților MAI responsabile pentru punerea în aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2010, cu modificările și completările ulterioare, se desfășoară cu respectarea actelor normative interne în vigoare.

Art. 13 din Normele de aplicare

Art. 13 prevede faptul că pentru bunurile care nu pot fi predate până la termenul-limită stabilit prin protocol, unitățile MAI raportează ierarhic, în scris, înainte de expirarea acestuia, situația bunurilor nepredate, motivul pentru care nu se poate finaliza activitatea, precum și eventualele propuneri de finalizare a acțiunii de predare.

În situația prevăzută la alin. (1), în vederea finalizării acțiunii de predare, se vor încheia acte adiționale.

Art. 14 din Normele de aplicare

Conform art. 14, conducătorul unității MAI, împreună cu șeful structurii financiar-contabile, urmărește înscrierea în evidența contabilă a operațiunilor privind scăderea din gestiune a bunurilor predate, pe baza procesului-verbal de predare- preluare.

Art. 15 din Normele de aplicare

Potrivit art. 15, scăderea din evidență a bunurilor se efectuează pe baza proceselor-verbale de predare-preluare întocmite la fiecare unitate MAI, cu valoarea înscrisă în contabilitate.

Cap. V („Dispoziții finale”)

Art. 16 din Normele de aplicare

Art. 16 dispune faptul că responsabilitatea privind respectarea normelor de securitate și sănătate în muncă și de apărare împotriva incendiilor aparține conducătorilor entităților implicate în activitatea de predare-preluare, fiecare pentru personalul și mijloacele tehnice proprii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 17 din Normele de aplicare

Art. 17 stabilește faptul că după finalizarea operațiunilor de predare- preluare, inclusiv încheierea tuturor documentelor specifice, responsabilitatea privind paza, transportul, păstrarea, depozitarea, evidența și gestionarea în siguranță și securitate a bunurilor revine în totalitate operatorilor economici, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Aprobarea Normelor de aplicare în cadrul MAI a prevederilor O.U.G. nr. 38/2010 privind transmiterea unor bunuri mobile, proprietate privată a statului, din administrarea și evidența proprie a MApN, MAI și MJ – ANP și unitățile subordonate acesteia în administrarea unor operatori economici din industria de apărare, aflați sub autoritatea ME (H.G. nr. 836/2017) was last modified: noiembrie 27th, 2017 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.