Aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul superior (H.G. nr. 962/2024)

Actul publicat în Monitorul Oficial Sumar
Hotărârea de Guvern nr. 962/2024 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior

 

(M. Of. nr. 807 din 13 august 2024)

Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

În M. Of. nr. 807 din 13 august 2024 s-a publicat Hotărârea de Guvern nr. 962/2024 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior.

Redăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale actului normativ.

Art. 1

Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2

Metodologia prevăzută la art. 1 intră în vigoare la 180 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 3

La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.418/2006 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare externă, a standardelor, a standardelor de referinţă şi a listei indicatorilor de performanţă a Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 865 din 23 octombrie 2006, cu modificările ulterioare.

Anexă: METODOLOGIE din 8 august 2024 de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale – Elaborare, scop, principii şi domeniul de aplicare

Art. 1: Elaborare şi conţinut

(1) Prezenta metodologie de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior, denumită în continuare Metodologia, este elaborată de către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, denumită în continuare ARACIS, în concordanţă cu Standardele şi liniile directoare privind asigurarea calităţii în Spaţiul european al învăţământului superior, denumite în continuare ESG, adoptate la nivelul Spaţiului european al învăţământului superior, denumit în continuare SEÎS, şi cuprinde:

a) standarde şi indicatori de performanţă privind managementul eticii, conform art. 161 alin. (2) lit. c) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

b) principii fundamentale în abordarea calităţii educaţiei;

c) standarde şi indicatori de performanţă;

d) descrierea proceselor de evaluare;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

e) modalitatea de iniţiere şi evaluare a programelor de studii universitare şi de dobândire a statutului juridic de organizaţie furnizoare de educaţie de către instituţia solicitantă;

f) descrierea procedurilor de acreditare, precum şi de înfiinţare de instituţii de învăţământ superior;

g) modalităţile de adoptare a deciziilor de către ARACIS;

h) condiţiile în care o instituţie de învăţământ superior poate parcurge o procedură de evaluare externă la nivel instituţional, simplificată sau, după caz, de auditare.

(2) Prezenta metodologie concretizează prevederile Legii nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică în scopul:

a) acreditării de programe şi/sau domenii de studii universitare, din cadrul formării iniţiale prevăzute la art. 26 alin. (1) şi art. 102 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

b) acreditării de programe de studii postuniversitare1, din cadrul formării continue, prevăzute la art. 26 alin. (2) lit. a), b) şi d) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

(…)

Art. 3: Scop

(1) Scopul procesului de evaluare externă a calităţii educaţiei vizează:

a) atestarea capacităţii instituţiilor de învăţământ superior, respectiv a organizaţiilor furnizoare de educaţie de a satisface aşteptările beneficiarilor, prin îndeplinirea standardelor;

b) asigurarea protecţiei beneficiarilor direcţi ai educaţiei de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum şi de educaţie permanentă prin acreditarea instituţiilor de învăţământ superior de a emite acte de studii recunoscute;

c) asigurarea protecţiei beneficiarilor direcţi şi indirecţi ai educaţiei de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum şi de educaţie permanentă, prin producerea şi diseminarea de informaţii sistematice, coerente şi credibile, public accesibile, despre calitatea educaţiei în învăţământul superior.

(2) Scopul procesului de auditare vizează menţinerea acreditării pentru instituţiile de învăţământ superior care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 56 alin. (3).

(3) Scopul asigurării calităţii educaţiei, conform dispoziţiilor art. 224 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, este consolidarea capacităţii instituţiilor de învăţământ superior/organizaţiilor furnizoare de educaţie de a oferi programe de studii de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum şi de educaţie permanentă, în conformitate cu standardele prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi contribuţia la dezvoltarea unei culturi instituţionale a calităţii în învăţământul superior.

Art. 4: Subiecte de drept

Prevederile prezentei metodologii se aplică următoarelor subiecte de drept:

a) persoanelor juridice, de drept public sau de drept privat, cu caracter nonprofit, interesate în furnizarea de educaţie de nivel universitar;

b) instituţiilor de învăţământ superior şi organizaţiilor furnizoare de educaţie din România;

c) instituţiilor de învăţământ superior şi organizaţiilor furnizoare de educaţie, acreditate în România, care funcţionează pe teritoriul altor state, potrivit prevederilor legale în vigoare din ambele state;

d) instituţiilor de învăţământ superior şi organizaţiilor furnizoare de educaţie din România, atunci când acestea contractează alte agenţii de asigurare a calităţii, din străinătate, denumite în continuare AAC, înregistrate în Registrul european pentru asigurarea calităţii în învăţământul superior, denumit în continuare EQAR, în vederea evaluării externe a calităţii educaţiei.

CAPITOLUL II: Sistemul de asigurare a calităţii

SECŢIUNEA 1: Structura sistemului de asigurare a calităţii

Art. 5: Subiectele şi componentele sistemului de asigurare a calităţii

(1) Sistemul de asigurare a calităţii educaţiei, denumit în continuare SACE, cuprinde următoarele categorii de subiecte de drept:

a) instituţii de învăţământ superior;

b) organizaţii furnizoare de educaţie;

c) Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior;

d) AAC, având competenţe în evaluarea externă a calităţii educaţiei din învăţământul superior;

e) Ministerul Educaţiei, în calitate de organ de specialitate al administraţiei publice centrale, care are atribuţii fundamentale în domeniul asigurării calităţii învăţământului superior.

(2) SACE este format din două sisteme:

a) sistemul intern de asigurare a calităţii, denumit în continuare SIAC;

b) sistemul de evaluare externă a calităţii, denumit în continuare SEEC.

(…)

SECŢIUNEA 2: Sistemul intern de asigurare a calităţii

Art. 9: Structura SIAC

(1) SIAC cuprinde următoarele elemente:

a) Comisia pentru evaluarea şi asigurarea calităţii, denumită în continuare CEAC, care se înfiinţează în conformitate cu dispoziţiile art. 227 din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

b) structuri tehnico-administrative şi de suport, care au rolul de a facilita managementul activităţilor de asigurare şi evaluare internă şi externă a calităţii;

c) strategii, planuri de acţiuni, regulamente şi proceduri;

d) activităţi de asigurare şi evaluare internă a calităţii educaţiei;

e) rapoarte de evaluare internă a calităţii educaţiei.

(…)

evaluare externă a domeniului.

SECŢIUNEA 3: Sistemul de evaluare externă a calităţii

Art. 11: Structura SEEC

Sistemul de evaluare externă a calităţii cuprinde următoarele elemente:

a) subiectele de drept prevăzute la art. 5 alin. (1);

b) Metodologia şi ghiduri de evaluare externă;

c) activităţi de evaluare externă a calităţii educaţiei;

d) dobândirea statutului de program sau de domeniu acreditat ori de instituţie acreditată, după caz;

e) rapoarte de evaluare externă a calităţii educaţiei.

(…)

SECŢIUNEA 4: Competenţe şi atribuţii privind asigurarea calităţii

Art. 14: Competenţe privind asigurarea calităţii

(1) ARACIS, în calitate de instituţie publică autonomă de interes naţional, are competenţă în domeniul evaluării externe a calităţii educaţiei la nivel naţional şi contribuie la realizarea misiunii de consolidare a încrederii societăţii în învăţământul superior românesc.

(2) ARACIS are competenţă exclusivă în procesul de evaluare externă a calităţii educaţiei pentru:

a) dobândirea autorizaţiei de funcţionare provizorie, în vederea organizării de activităţi de educaţie de nivel universitar;

b) acreditarea de programe de studii de nivel postuniversitar, precum şi de educaţie permanentă.

(3) ARACIS are competenţă exclusivă în procesul de auditare, precum şi în procedura de evaluare simplificată, în vederea menţinerii acreditării instituţionale.

(4) În îndeplinirea competenţelor sale, ARACIS aplică criterii, standarde şi indicatori de performanţă, în concordanţă cu ESG.

(5) În calitate de agenţie înregistrată în EQAR, ARACIS are competenţă în domeniul evaluării externe a calităţii educaţiei, atât la nivel european, cât şi internaţional, care se desfăşoară în condiţiile încheierii de contracte civile de prestări servicii de evaluare cu instituţii de învăţământ superior din SEÎS ori din alte state terţe.

(…)

CAPITOLUL III: Standarde şi indicatori de performanţă

SECŢIUNEA 1: Elaborarea şi aprobarea standardelor

Art. 18: Competenţa elaborării standardelor

(1) ARACIS are, potrivit dispoziţiilor art. 32 alin. (1) lit. a) şi alin. (3) şi ale art. 249 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, următoarele competenţe legale:

a) elaborează şi actualizează periodic, cu consultarea părţilor interesate, standardele şi indicatorii de evaluare externă, care se utilizează pentru fiecare ciclu de studii universitare, la nivel instituţional, precum şi pentru procedurile aferente proceselor de evaluare externă şi de auditare;

b) elaborează şi aprobă standardele de calitate specifice, centrate pe rezultatele învăţării, privind modul de desfăşurare a activităţilor de predare, învăţare, cercetare, instruire practică şi evaluare, diferenţiate pentru formele de organizare a programelor de studii, în raport cu domeniile de studii şi cu ciclurile de studii;

c) elaborează şi aprobă standardele de calitate, în mod diferenţiat pentru fiecare domeniu de studii, pentru desfăşurarea în mod sincron, prin utilizarea unor resurse electronice, informatice şi de comunicaţii, de activităţi de învăţământ şi/sau de cercetare din cadrul programelor de studii organizate la forma de învăţământ cu frecvenţă.

(2) Actualizarea periodică a standardelor şi indicatorilor de evaluare externă, prevăzuţi la alin. (1) lit. a), se realizează pe baza bunelor practici în învăţământul superior din cadrul SEÎS, precum şi ca urmare a modificărilor legislative şi se aprobă prin hotărâre a Consiliului ARACIS, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(3) Actualizarea periodică a standardelor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se realizează pe baza bunelor practici în învăţământul superior din cadrul SEÎS, precum şi ca urmare a modificărilor legislative şi se aprobă prin hotărâre a Consiliului ARACIS, care se publică pe site-ul ARACIS.

Art. 19: Aprobarea standardelor şi indicatorilor de performanţă

(1) Standardele şi indicatorii de performanţă de evaluare externă care se utilizează pentru programe/domenii de studii universitare din cadrul formării iniţiale, formării continue, respectiv educaţiei permanente, precum şi pentru evaluarea la nivel instituţional, pentru fiecare dintre procedurile aferente acreditării sunt prevăzuţi în anexă.

(2) Standardele şi indicatorii prevăzuţi la alin. (1) se utilizează de către ARACIS, precum şi de către orice altă AAC, în cadrul procedurilor de acreditare şi de menţinere a acreditării, la cererea solicitanţilor prevăzuţi la art. 4.

SECŢIUNEA 2: Ghiduri privind standardele şi indicatorii de performanţă

Art. 20: Utilizarea standardelor

(1) ARACIS stabileşte, pe baza consultării cu instituţiile de învăţământ superior, care dintre standardele şi indicatorii de performanţă de evaluare externă, prevăzuţi în anexă, se utilizează pentru evaluarea programelor/domeniilor de studii universitare din fiecare ciclu de studii, precum şi pentru programele de studii din cadrul formării continue şi de educaţie permanentă, aferente învăţământului superior.

(2) ARACIS aprobă, prin hotărâre a Consiliului ARACIS, ghidurile privind procedurile de desfăşurare a proceselor de evaluare, standardele şi indicatorii de performanţă de evaluare externă, stabiliţi conform prevederilor alin. (1), denumite în continuare ghiduri, pe care le publică, prin afişare pe propriul site.

CAPITOLUL IV: Iniţierea, organizarea şi desfăşurarea de activităţi de învăţământ superior

SECŢIUNEA 1: Competenţe privind organizarea de activităţi de învăţământ superior

Art. 21: Iniţierea de activităţi de învăţământ superior

Orice persoană juridică, publică sau privată, cu caracter nonprofit, interesată în furnizarea de educaţie din cadrul formării iniţiale de nivel universitar, se supune procesului de evaluare externă a calităţii educaţiei în vederea acreditării, conform Legii nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.

(…)

SECŢIUNEA 2: Drepturi ale instituţiei de învăţământ superior/organizaţiei furnizoare de educaţie

Art. 23: Drepturi ale instituţiei de învăţământ superior

(1) Instituţia de învăţământ superior are următoarele drepturi:

a) de a utiliza denumirile de universitate, academie de studii, institut, şcoală de studii superioare sau altele similare;

b) de a organiza, conform prevederilor legale, programe de studii din cadrul formării iniţiale şi formării continue;

c) de a organiza programe de studii pentru învăţământ dual;

(…)

SECŢIUNEA 20: Contestaţii şi sesizări

Art. 64: Contestaţii

(1) Instituţia solicitantă are dreptul să conteste la ARACIS rezultatele evaluării externe a calităţii educaţiei.

(2) Contestaţia se formulează în scris, în numele reprezentantului legal al instituţiei solicitante prevăzute la alin. (1), în termen de 15 zile de la data primirii comunicării prevăzute la art. 13 alin. (2).

(3) Termenul de soluţionare a contestaţiilor de către ARACIS este de maximum 120 de zile de la data înregistrării acestora.

Art. 65: Sesizări

(1) Instituţia solicitantă, studenţii şi cadrele didactice, precum şi alte persoane juridice sau fizice interesate pot sesiza la ARACIS aspecte care privesc conflictul de interese în raport cu calitatea cu expert evaluator sau încălcarea normelor de etică şi deontologie profesională de către experţii evaluatori, în procesele de evaluare externă a calităţii.

(2) Termenul de soluţionare a sesizărilor de către ARACIS este de maximum 120 de zile de la înregistrarea acestora.

ANEXĂ:

I. Standarde şi indicatori pentru evaluarea externă a structurii instituţionale

II. Standarde şi indicatori pentru evaluarea externă a programelor/domeniilor de studii universitare organizate în cadrul formării iniţiale, formării continue sau de educaţie permanentă