Aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul superior (H.G. nr. 962/2024)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
Hotărârea de Guvern nr. 962/2024 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul superior
(M. Of. nr. 807 din 13 august 2024) | Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. |
În M. Of. nr. 807 din 13 august 2024 s-a publicat Hotărârea de Guvern nr. 962/2024 privind aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calității educației în învățământul superior.
Redăm, în cele ce urmează, principalele prevederi ale actului normativ.
Art. 1
Se aprobă Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2
Metodologia prevăzută la art. 1 intră în vigoare la 180 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.418/2006 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare externă, a standardelor, a standardelor de referință și a listei indicatorilor de performanță a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 865 din 23 octombrie 2006, cu modificările ulterioare.
Anexă: METODOLOGIE din 8 august 2024 de evaluare externă a calității educației în învățământul superior
CAPITOLUL I: Dispoziții generale – Elaborare, scop, principii și domeniul de aplicare
Art. 1: Elaborare și conținut
(1) Prezenta metodologie de evaluare externă a calității educației în învățământul superior, denumită în continuare Metodologia, este elaborată de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior, denumită în continuare ARACIS, în concordanță cu Standardele și liniile directoare privind asigurarea calității în Spațiul european al învățământului superior, denumite în continuare ESG, adoptate la nivelul Spațiului european al învățământului superior, denumit în continuare SEÎS, și cuprinde:
a) standarde și indicatori de performanță privind managementul eticii, conform art. 161 alin. (2) lit. c) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) principii fundamentale în abordarea calității educației;
c) standarde și indicatori de performanță;
d) descrierea proceselor de evaluare;
e) modalitatea de inițiere și evaluare a programelor de studii universitare și de dobândire a statutului juridic de organizație furnizoare de educație de către instituția solicitantă;
f) descrierea procedurilor de acreditare, precum și de înființare de instituții de învățământ superior;
g) modalitățile de adoptare a deciziilor de către ARACIS;
h) condițiile în care o instituție de învățământ superior poate parcurge o procedură de evaluare externă la nivel instituțional, simplificată sau, după caz, de auditare.
(2) Prezenta metodologie concretizează prevederile Legii nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și se aplică în scopul:
a) acreditării de programe și/sau domenii de studii universitare, din cadrul formării inițiale prevăzute la art. 26 alin. (1) și art. 102 alin. (3) și (4) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) acreditării de programe de studii postuniversitare1, din cadrul formării continue, prevăzute la art. 26 alin. (2) lit. a), b) și d) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;
(…)
Art. 3: Scop
(1) Scopul procesului de evaluare externă a calității educației vizează:
a) atestarea capacității instituțiilor de învățământ superior, respectiv a organizațiilor furnizoare de educație de a satisface așteptările beneficiarilor, prin îndeplinirea standardelor;
b) asigurarea protecției beneficiarilor direcți ai educației de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum și de educație permanentă prin acreditarea instituțiilor de învățământ superior de a emite acte de studii recunoscute;
c) asigurarea protecției beneficiarilor direcți și indirecți ai educației de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum și de educație permanentă, prin producerea și diseminarea de informații sistematice, coerente și credibile, public accesibile, despre calitatea educației în învățământul superior.
(2) Scopul procesului de auditare vizează menținerea acreditării pentru instituțiile de învățământ superior care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 56 alin. (3).
(3) Scopul asigurării calității educației, conform dispozițiilor art. 224 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, este consolidarea capacității instituțiilor de învățământ superior/organizațiilor furnizoare de educație de a oferi programe de studii de nivel universitar, respectiv postuniversitar, precum și de educație permanentă, în conformitate cu standardele prevăzute de legislația în vigoare, precum și contribuția la dezvoltarea unei culturi instituționale a calității în învățământul superior.
Art. 4: Subiecte de drept
Prevederile prezentei metodologii se aplică următoarelor subiecte de drept:
a) persoanelor juridice, de drept public sau de drept privat, cu caracter nonprofit, interesate în furnizarea de educație de nivel universitar;
b) instituțiilor de învățământ superior și organizațiilor furnizoare de educație din România;
c) instituțiilor de învățământ superior și organizațiilor furnizoare de educație, acreditate în România, care funcționează pe teritoriul altor state, potrivit prevederilor legale în vigoare din ambele state;
d) instituțiilor de învățământ superior și organizațiilor furnizoare de educație din România, atunci când acestea contractează alte agenții de asigurare a calității, din străinătate, denumite în continuare AAC, înregistrate în Registrul european pentru asigurarea calității în învățământul superior, denumit în continuare EQAR, în vederea evaluării externe a calității educației.
CAPITOLUL II: Sistemul de asigurare a calității
SECȚIUNEA 1: Structura sistemului de asigurare a calității
Art. 5: Subiectele și componentele sistemului de asigurare a calității
(1) Sistemul de asigurare a calității educației, denumit în continuare SACE, cuprinde următoarele categorii de subiecte de drept:
a) instituții de învățământ superior;
b) organizații furnizoare de educație;
c) Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior;
d) AAC, având competențe în evaluarea externă a calității educației din învățământul superior;
e) Ministerul Educației, în calitate de organ de specialitate al administrației publice centrale, care are atribuții fundamentale în domeniul asigurării calității învățământului superior.
(2) SACE este format din două sisteme:
a) sistemul intern de asigurare a calității, denumit în continuare SIAC;
b) sistemul de evaluare externă a calității, denumit în continuare SEEC.
(…)
SECȚIUNEA 2: Sistemul intern de asigurare a calității
Art. 9: Structura SIAC
(1) SIAC cuprinde următoarele elemente:
a) Comisia pentru evaluarea și asigurarea calității, denumită în continuare CEAC, care se înființează în conformitate cu dispozițiile art. 227 din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;
b) structuri tehnico-administrative și de suport, care au rolul de a facilita managementul activităților de asigurare și evaluare internă și externă a calității;
c) strategii, planuri de acțiuni, regulamente și proceduri;
d) activități de asigurare și evaluare internă a calității educației;
e) rapoarte de evaluare internă a calității educației.
(…)
evaluare externă a domeniului.
SECȚIUNEA 3: Sistemul de evaluare externă a calității
Art. 11: Structura SEEC
Sistemul de evaluare externă a calității cuprinde următoarele elemente:
a) subiectele de drept prevăzute la art. 5 alin. (1);
b) Metodologia și ghiduri de evaluare externă;
c) activități de evaluare externă a calității educației;
d) dobândirea statutului de program sau de domeniu acreditat ori de instituție acreditată, după caz;
e) rapoarte de evaluare externă a calității educației.
(…)
SECȚIUNEA 4: Competențe și atribuții privind asigurarea calității
Art. 14: Competențe privind asigurarea calității
(1) ARACIS, în calitate de instituție publică autonomă de interes național, are competență în domeniul evaluării externe a calității educației la nivel național și contribuie la realizarea misiunii de consolidare a încrederii societății în învățământul superior românesc.
(2) ARACIS are competență exclusivă în procesul de evaluare externă a calității educației pentru:
a) dobândirea autorizației de funcționare provizorie, în vederea organizării de activități de educație de nivel universitar;
b) acreditarea de programe de studii de nivel postuniversitar, precum și de educație permanentă.
(3) ARACIS are competență exclusivă în procesul de auditare, precum și în procedura de evaluare simplificată, în vederea menținerii acreditării instituționale.
(4) În îndeplinirea competențelor sale, ARACIS aplică criterii, standarde și indicatori de performanță, în concordanță cu ESG.
(5) În calitate de agenție înregistrată în EQAR, ARACIS are competență în domeniul evaluării externe a calității educației, atât la nivel european, cât și internațional, care se desfășoară în condițiile încheierii de contracte civile de prestări servicii de evaluare cu instituții de învățământ superior din SEÎS ori din alte state terțe.
(…)
CAPITOLUL III: Standarde și indicatori de performanță
SECȚIUNEA 1: Elaborarea și aprobarea standardelor
Art. 18: Competența elaborării standardelor
(1) ARACIS are, potrivit dispozițiilor art. 32 alin. (1) lit. a) și alin. (3) și ale art. 249 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, următoarele competențe legale:
a) elaborează și actualizează periodic, cu consultarea părților interesate, standardele și indicatorii de evaluare externă, care se utilizează pentru fiecare ciclu de studii universitare, la nivel instituțional, precum și pentru procedurile aferente proceselor de evaluare externă și de auditare;
b) elaborează și aprobă standardele de calitate specifice, centrate pe rezultatele învățării, privind modul de desfășurare a activităților de predare, învățare, cercetare, instruire practică și evaluare, diferențiate pentru formele de organizare a programelor de studii, în raport cu domeniile de studii și cu ciclurile de studii;
c) elaborează și aprobă standardele de calitate, în mod diferențiat pentru fiecare domeniu de studii, pentru desfășurarea în mod sincron, prin utilizarea unor resurse electronice, informatice și de comunicații, de activități de învățământ și/sau de cercetare din cadrul programelor de studii organizate la forma de învățământ cu frecvență.
(2) Actualizarea periodică a standardelor și indicatorilor de evaluare externă, prevăzuți la alin. (1) lit. a), se realizează pe baza bunelor practici în învățământul superior din cadrul SEÎS, precum și ca urmare a modificărilor legislative și se aprobă prin hotărâre a Consiliului ARACIS, care intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Actualizarea periodică a standardelor prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) se realizează pe baza bunelor practici în învățământul superior din cadrul SEÎS, precum și ca urmare a modificărilor legislative și se aprobă prin hotărâre a Consiliului ARACIS, care se publică pe site-ul ARACIS.
Art. 19: Aprobarea standardelor și indicatorilor de performanță
(1) Standardele și indicatorii de performanță de evaluare externă care se utilizează pentru programe/domenii de studii universitare din cadrul formării inițiale, formării continue, respectiv educației permanente, precum și pentru evaluarea la nivel instituțional, pentru fiecare dintre procedurile aferente acreditării sunt prevăzuți în anexă.
(2) Standardele și indicatorii prevăzuți la alin. (1) se utilizează de către ARACIS, precum și de către orice altă AAC, în cadrul procedurilor de acreditare și de menținere a acreditării, la cererea solicitanților prevăzuți la art. 4.
SECȚIUNEA 2: Ghiduri privind standardele și indicatorii de performanță
Art. 20: Utilizarea standardelor
(1) ARACIS stabilește, pe baza consultării cu instituțiile de învățământ superior, care dintre standardele și indicatorii de performanță de evaluare externă, prevăzuți în anexă, se utilizează pentru evaluarea programelor/domeniilor de studii universitare din fiecare ciclu de studii, precum și pentru programele de studii din cadrul formării continue și de educație permanentă, aferente învățământului superior.
(2) ARACIS aprobă, prin hotărâre a Consiliului ARACIS, ghidurile privind procedurile de desfășurare a proceselor de evaluare, standardele și indicatorii de performanță de evaluare externă, stabiliți conform prevederilor alin. (1), denumite în continuare ghiduri, pe care le publică, prin afișare pe propriul site.
CAPITOLUL IV: Inițierea, organizarea și desfășurarea de activități de învățământ superior
SECȚIUNEA 1: Competențe privind organizarea de activități de învățământ superior
Art. 21: Inițierea de activități de învățământ superior
Orice persoană juridică, publică sau privată, cu caracter nonprofit, interesată în furnizarea de educație din cadrul formării inițiale de nivel universitar, se supune procesului de evaluare externă a calității educației în vederea acreditării, conform Legii nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.
(…)
SECȚIUNEA 2: Drepturi ale instituției de învățământ superior/organizației furnizoare de educație
Art. 23: Drepturi ale instituției de învățământ superior
(1) Instituția de învățământ superior are următoarele drepturi:
a) de a utiliza denumirile de universitate, academie de studii, institut, școală de studii superioare sau altele similare;
b) de a organiza, conform prevederilor legale, programe de studii din cadrul formării inițiale și formării continue;
c) de a organiza programe de studii pentru învățământ dual;
(…)
SECȚIUNEA 20: Contestații și sesizări
Art. 64: Contestații
(1) Instituția solicitantă are dreptul să conteste la ARACIS rezultatele evaluării externe a calității educației.
(2) Contestația se formulează în scris, în numele reprezentantului legal al instituției solicitante prevăzute la alin. (1), în termen de 15 zile de la data primirii comunicării prevăzute la art. 13 alin. (2).
(3) Termenul de soluționare a contestațiilor de către ARACIS este de maximum 120 de zile de la data înregistrării acestora.
Art. 65: Sesizări
(1) Instituția solicitantă, studenții și cadrele didactice, precum și alte persoane juridice sau fizice interesate pot sesiza la ARACIS aspecte care privesc conflictul de interese în raport cu calitatea cu expert evaluator sau încălcarea normelor de etică și deontologie profesională de către experții evaluatori, în procesele de evaluare externă a calității.
(2) Termenul de soluționare a sesizărilor de către ARACIS este de maximum 120 de zile de la înregistrarea acestora.
ANEXĂ:
I. Standarde și indicatori pentru evaluarea externă a structurii instituționale
II. Standarde și indicatori pentru evaluarea externă a programelor/domeniilor de studii universitare organizate în cadrul formării inițiale, formării continue sau de educație permanentă