Anexa nr. 1 „Conţinutul cererii de acordare a eşalonării la plată şi documentele justificative anexate acesteia” şi anexa nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central” la OPANAF nr. 90/2016– modificări (OPANAF nr. 1960/2019)

24 iul. 2019
Vizualizari: 3914
Art. 7 alin. (13^1) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (13), se introduce un nou alineat, alin. (13^1), cu următorul conținut:

„(13^1) Prin excepție de la alin. (13), rata de eșalonare se stabilește astfel:

a) pentru debitorul care desfășoară activități cu caracter sezonier, rata de eșalonare se stabilește în funcție de numărul de luni dintr-un an calendaristic în care acesta poate achita rate mai mari raportat la specificul activității contribuabilului și la capacitatea financiară de plată a acestuia. Numărul de luni în care debitorul poate să plătească rate de eșalonare mai mici decât cele prevăzute la alin. (13) nu poate fi mai mare de 6 luni într-un an calendaristic sau, după caz, fracție de an. Rata de eșalonare din perioada în care debitorul nu are capacitate financiară de plată nu poate fi mai mică de 10% din rata de eșalonare stabilită potrivit alin. (13);

b) pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege, care anexează la cerere de acordare a eșalonării la plată o propunere de grafic, rata de eșalonare trebuie să fie în primele 3 luni de cel puțin 10% din cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate la plată, iar în următoarele luni, debitorul trebuie să achite restul obligațiilor fiscale proporțional cu lunile pentru care a fost acordată eșalonarea la plată;

c) pentru debitorii cu risc fiscal mic, care anexează la cerere de acordare a eșalonării la plată o propunere de grafic, ratele de eșalonare la plată trebuie să fie în primele 6 luni de cel puțin 10% din cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate la plată, la care se adaugă dobânda pe perioada eșalonării la plată calculată de organul fiscal competent, iar în următoarele luni debitorul trebuie să achite restul obligațiilor fiscale, proporțional cu lunile pentru care a fost acordată eșalonarea la plată”.

 

Art. 7 alin. (16) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (16) prevedea:

„(16) Odată cu emiterea deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate, calculate până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (16) se modifică și va avea următorul conținut:

„(16) Odată cu emiterea deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale eșalonate, calculate până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale, care devin condiție de menținere a valabilității eșalonării la plată potrivit art. 194 alin. (1) lit. b) din lege”.

 

Art. 9 alin. (2) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 9, alin. (2) prevedea:

„(2) Penalitatea se face venit la bugetul de stat și se virează în contul 20.35.01.07 „Penalități datorate în cazul eșalonărilor la plată”, deschis la unitatea de trezorerie a organului fiscal competent, pe codul de identificare fiscală al debitorilor”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 9, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Penalitatea se face venit la bugetul de stat și se virează în contul 20.35.01.07 «Penalități datorate în cazul eșalonărilor la plată», deschis la unitatea de trezorerie a organului fiscal competent, pe codul de identificare fiscală al debitorilor/sediilor secundare”.

 

Art. 12 alin. (1) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 12, alin. (1) prevedea:

„(1) În cazul în care se constată neîndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute la art. 194 alin. (1), art. 195 alin. (10) și la art. 200 alin. (2) din lege, organul fiscal competent va emite, în două exemplare, decizia de constatare a pierderii valabilității eșalonării la plată a obligațiilor fiscale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 19, precum și decizia de pierdere a valabilității amânării la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20. Un exemplar al acestor decizii se comunică debitorului, iar un exemplar se arhivează de organul fiscal la dosarul înlesnirii la plată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 12, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) În cazul în care se constată neîndeplinirea uneia dintre condițiile prevăzute la art. 194 alin. (1), art. 195 alin. (10) și la art. 200 alin. (2) din lege, organul fiscal competent va emite, în termen de cel mult 30 de zile de la data nerespectării condiției, în două exemplare, decizia de constatare a pierderii valabilității eșalonării la plată a obligațiilor fiscale, conform modelului prevăzut în anexa nr. 19, precum și decizia de pierdere a valabilității amânării la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 20. Un exemplar al acestor decizii se comunică debitorului, iar un exemplar se arhivează de organul fiscal la dosarul înlesnirii la plată”.

 

Art. 12 alin. (4) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 12, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:

„(4) După constatarea pierderii valabilității eșalonării la plată, organul fiscal demarează procedura de valorificare a garanțiilor constituite de debitor, în conformitate cu prevederile art. 212 din lege, în termen de cel mult 30 de zile de la data emiterii deciziilor prevăzute la alin. (1)”.

 

Art. 13 alin. (2) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 13, alin. (2) prevedea:

„(2) În vederea soluționării cererii prevăzute la alin. (1) organul fiscal competent eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 sau în anexa nr. 9, în situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, după caz”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) În vederea soluționării cererii prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent eliberează, din oficiu, în termen de cel mult 3 zile de la data depunerii cererii, certificatul de atestare fiscală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 sau în anexa nr. 9, în situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, după caz”.

 

Art. 13 alin. (4) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 13, alin. (4) prevedea:

„(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în cazul debitorilor prevăzuți la art. 5 alin. (12), se verifică condițiile de menținere a valabilității înlesnirii la plată de la secțiunea A lit. a), e)-g) și k) din referatul «B»”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 13, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), în cazul debitorilor prevăzuți la art. 2 alin. (3) lit. b) și c), se verifică condițiile de menținere a valabilității înlesnirii la plată de la secțiunea A lit. a), e) – g) și k) din referatul «B»”.

 

Art. 14 alin. (2) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 14, alin. (2) prevedea:

„(2) În cazul în care în perioada cuprinsă între data eliberării certificatului de atestare fiscală și data comunicării deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale s-au stins obligații fiscale prin orice modalitate prevăzută de lege, care sunt cuprinse în suma care face obiectul eșalonării la plată, cu sumele respective se consideră a fi stinse ultimele rate din graficul de eșalonare, până la concurența sumei rămase de plată. În cel mult 10 zile de la data emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale, organul fiscal va informa debitorul cu privire la această operațiune”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) În cazul în care în perioada cuprinsă între data eliberării certificatului de atestare fiscală și data comunicării deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale s-au stins obligații fiscale prin orice modalitate prevăzută de lege, care sunt cuprinse în suma care face obiectul eșalonării la plată, debitorul achită ratele eșalonate la plată până la concurența sumei rămase de plată. În acest caz, sumele eșalonate la plată reprezintă diferența dintre sumele prevăzute la secțiunea «C» din certificatul de atestare fiscală, diminuate cu sumele stinse până la data emiterii deciziei de eșalonare la plată”.

 

Art. 14 alin. (3) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 14, alin. (3) prevedea:

„(3) Prin excepție de la prevederile alin. (2), la cererea debitorului, organul fiscal competent reface graficul de eșalonare la plată, cu respectarea perioadei de eșalonare aprobate. Noul grafic se comunică debitorului prin decizia organului fiscal competent. Dispozițiile art. 193 alin. (18) din lege se aplică în mod corespunzător”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 14, alin. (3) se abrogă.

 

Art. 17 alin. (9) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 17, după alin. (8), se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul conținut:

„(9) Prevederile prezentului articol se aplică în mod corespunzător și în situația în care pe perioada de valabilitate a eșalonării se desființează sau se anulează, în tot sau în parte, actul administrativ fiscal în care sunt individualizate creanțe fiscale ce fac obiectul eșalonării la plată”.

 

Art. 18 din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 18 prevedea:

„Art. 18

Modificarea deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale/a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare

(1) În situația în care ulterior emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și/sau a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz, se constată erori în conținutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situație, sau în cazul în care se achită anticipat mai mult de 3 rate din graficul de eșalonare la plată, potrivit prevederilor art. 207 alin. (5) din lege, precum și în temeiul art. 195 din lege, organul fiscal competent emite o decizie de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și/sau o decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz, potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 28, respectiv în anexa nr. 29.

(2) În vederea soluționării cererilor depuse în condițiile art. 195 alin. (3) din lege, organul fiscal competent eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 sau în anexa nr. 9, în situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, după caz.

(3) După emiterea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal competent întocmește referatul „B”, conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, și verifică condițiile prevăzute la secțiunea A lit. a)-g) și m). În această situație, nu se completează secțiunea B – „Date de analiză” și lit. b) a secțiunii D – „Concluzii”.

(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), condiția de la secțiunea A lit. d) din referatul „B” se consideră îndeplinită în cazul următorilor debitori:

a) debitorii prevăzuți la art. 193 alin. (2) din lege;

b) debitorii care nu dețin bunuri în proprietate, prevăzuți la art. 186 alin. (4) și art. 193 alin. (3) din lege;

c) debitorii prevăzuți la art. 186 alin. (4) și art. 193 alin. (3) din lege, care dețin bunuri în proprietate, dar sunt insuficiente pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege, acestea constituindu-se în limita prevăzută la art. 193 alin. (4);

d) debitorii care nu constituie niciun fel de garanție potrivit legii și pentru care se acordă eșalonare la plată pe cel mult 6 luni, conform art. 184 alin. (1) din lege.

(5) Organul fiscal competent emite și comunică decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale împreună cu un nou grafic de eșalonare la plată, care face parte integrantă din aceasta, cu păstrarea perioadei de eșalonare rămase din eșalonarea aprobată inițial, precum și decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz. Odată cu emiterea acestor decizii se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale incluse în eșalonare, calculate până la data emiterii deciziei de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), în cazul debitorilor prevăzuți la art. 186 alin. (4) din lege, organul fiscal competent întocmește referatul „B” și emite decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în care se includ și penalitățile de întârziere, precum și, după caz, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, prin care se amână la plată doar penalitățile de nedeclarare.

(7) În vederea soluționării cererilor depuse în condițiile art. 195 alin. (5) din lege, organul fiscal competent eliberează, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 sau în anexa nr. 9, în situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, după caz.

(8) După emiterea certificatului de atestare fiscală, se aplică prevederile art. 5 și 6 în mod corespunzător. Organul fiscal competent întocmește referatul „B”, conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, verifică condițiile prevăzute la secțiunea A lit. a)-g) și m) și completează celelalte secțiuni, în mod corespunzător.

(9) Organul fiscal competent emite și comunică decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale împreună cu un nou grafic de eșalonare la plată, care face parte integrantă din aceasta, precum și decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare. Odată cu emiterea acestor decizii se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale incluse în eșalonare, calculate până la data emiterii deciziei de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.

(10) Perioada de eșalonare se stabilește în funcție de cuantumul obligațiilor și de capacitatea financiară.

(11) În situația neîndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (3) sau (8), după caz, cererea se soluționează prin decizie de respingere, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3.

(12) Cererea se soluționează în termen de 10 zile de la data depunerii la organul fiscal competent”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 18 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 18

Modificarea deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale/a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare

(1) În situația în care ulterior emiterii deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și/sau a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz, se constată erori în conținutul acestora, pe baza documentelor care atestă această situație, sau în cazul în care se achită anticipat mai mult de 3 rate din graficul de eșalonare la plată, potrivit prevederilor art. 207 alin. (5) din lege, precum și în temeiul art. 195 din lege, organul fiscal competent emite o decizie de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și/sau o decizie de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz, potrivit modelelor prevăzute în anexa nr. 28, respectiv în anexa nr. 29.

(2) În vederea soluționării cererilor depuse în condițiile art. 195 alin. (3) din lege, organul fiscal competent eliberează, în termen de cel mult 3 zile de la data depunerii cererii, din oficiu, certificatul de atestare fiscală, conform modelului prevăzut în anexa nr. 8 sau în anexa nr. 9, în situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, după caz.

(3) În situația în care există diferențe între sumele solicitate de către debitor în cerere și cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, organul fiscal competent întocmește procesul-verbal de punere de acord și eliberează un nou certificat de atestare fiscală.

(4) După emiterea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal competent întocmește referatul «A», conform modelului prevăzut în anexa nr. 11, și verifică condițiile de acordare a înlesnirilor la plată de la secțiunea A lit. a) – f) și j). În această situație, nu se completează secțiunea B – «Date de analiză».    (5) În situația debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, dispozițiile art. 5 alin. (6) – (8) se aplică în mod corespunzător.

(6) Concomitent cu referatul prevăzut la alin. (4) organul competent întocmește acordul de principiu prevăzut în anexa nr. 12 și comunică debitorului un exemplar al acestuia. Dispozițiile art. 5 alin. (10) se aplică în mod corespunzător.

(7) În situația în care se constituie garanțiile în termenul de 10 zile de la emiterea acordului de principiu și se depun, după caz, documentele prevăzute la art. 6 alin. (9), organul fiscal competent întocmește referatul «B», conform modelului prevăzut în anexa nr. 14, și verifică condițiile prevăzute la secțiunea A lit. a) – g). În această situație, nu se completează secțiunea B – «Date de analiză» și lit. b) a secțiunii D – «Concluzii».

(8) Prin excepție de la prevederile alin. (7), condiția de la secțiunea A lit. d) din referatul «B» se consideră îndeplinită în cazul:

a) debitorilor prevăzuți la art. 2 alin. (3) lit. b) și c);

b) debitorilor care dețin bunuri insuficiente pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege;

c) debitorilor care dețin bunuri în proprietate, însă acestea sunt ipotecate/gajate în favoarea altor creditori, iar valoarea acestora acoperă numai valoarea pentru care s-a constituit ipoteca/gajul.

(9) În cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute în referatul «B» potrivit alin. (7), organul fiscal competent emite și comunică decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale împreună cu un nou grafic de eșalonare la plată, care face parte integrantă din aceasta, cu păstrarea perioadei de eșalonare rămase din eșalonarea aprobată inițial, precum și decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, după caz. Odată cu emiterea acestor decizii se emit și deciziile referitoare la obligațiile de plată accesorii reprezentând dobânzi și penalități de întârziere aferente obligațiilor fiscale incluse în eșalonare, calculate până la data emiterii deciziei de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale.

(10) Prin excepție de la prevederile alin. (9), în cazul debitorilor prevăzuți la art. 186 alin. (4) din lege, organul fiscal competent întocmește referatul «B» și emite decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în care se includ și penalitățile de întârziere, precum și, după caz, decizia de modificare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, prin care se amână la plată doar penalitățile de nedeclarare. În cazul în care penalitățile de întârziere nu se amână la plată, ci se includ în eșalonare, organul fiscal competent emite decizie de anulare a deciziei de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 31.

(11) În cazul debitorilor pentru care s-a acordat eșalonare la plată potrivit prevederilor art. 186 alin. (4) din lege, la cererea acestora, penalitățile de întârziere rămase de plată din graficul de eșalonare se amână la plată în situația în care garanțiile constituite odată cu acordarea eșalonării sau ulterior acesteia acoperă cuantumul prevăzut la art. 193 alin. (13) sau (15), după caz, din lege. În acest caz, organul fiscal competent întocmește referatul «C», conform modelului prevăzut în anexa nr. 32, iar în situația care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 195 alin. (8^2) din lege, emite decizia de modificare a deciziei de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale, precum și decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare.

(12) În vederea soluționării cererilor depuse prin care se solicită o altă perioadă de eșalonare potrivit art. 195 alin. (5) din lege, prevederile alin. (2) – (10) se aplică în mod corespunzător. În cazul referatului «A» și al referatului «B» se completează și secțiunile B – D. Perioada de eșalonare se stabilește în funcție de cuantumul obligațiilor și de capacitatea financiară.

(13) În situația neîndeplinirii condițiilor prevăzute în referatul «A», în referatul «B» și în referatul «C», cererea se soluționează prin decizie de respingere, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 3.

(14) Cererea se soluționează în termen de 20 de zile de la data depunerii la organul fiscal competent”.

Anexa nr. 1 „Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și anexa nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central” la OPANAF nr. 90/2016– modificări (OPANAF nr. 1960/2019) was last modified: iulie 24th, 2019 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.