Anexa nr. 1 „Conţinutul cererii de acordare a eşalonării la plată şi documentele justificative anexate acesteia” şi anexa nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eşalonării la plată de către organul fiscal central” la OPANAF nr. 90/2016– modificări (OPANAF nr. 1960/2019)

24 iul. 2019
Vizualizari: 3917
Art. 3 alin. (11) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 3, după alin. (10), se introduce un nou alineat, alin. (11), cu următorul conținut:

„(11) Prin excepție de la alin. (10), pentru debitorii prevăzuți la art. 2 alin. (3), termenul de clarificare a neconcordanțelor și de eliberare a unui nou certificat de atestare fiscală este de cel mult 2 zile de la data comunicării certificatului de atestare fiscală inițial”.

 

Art. 4 alin. (5) lit. a) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 4 alin. (5), lit. a) prevedea:

„(5) La secțiunea B se înscriu:

a) obligațiile fiscale rămase nestinse din înlesnirile la plată acordate în baza actelor normative în materie de înlesniri la plată. În cazul debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, se înscriu obligațiile fiscale rămase nestinse ale debitorului, precum și impozitul pe venitul din salarii, rămas nestins, datorat de fiecare dintre sediile sale secundare. Aceste obligații nu se înscriu în cazul eliberării certificatului de atestare fiscală pentru menținerea valabilității înlesnirii la plată;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4 alin. (5), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„(5) La secțiunea B se înscriu:

a) obligațiile fiscale rămase nestinse din înlesnirile la plată acordate în baza titlului VII «Colectarea creanțelor fiscale», cap. IV «Înlesniri la plată» din lege. În cazul debitorilor care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii, se înscriu obligațiile fiscale rămase nestinse ale debitorului, precum și impozitul pe venitul din salarii, rămas nestins, datorat de fiecare dintre sediile sale secundare. Aceste obligații nu se înscriu în cazul eliberării certificatului de atestare fiscală pentru menținerea valabilității înlesnirii la plată;”.

 

Art. 4 alin. (7) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În vechea reglementare, la art. 4, alin. (7) prevedea:

„(7) În cazul penalităților de întârziere se înscriu separat cele ce fac obiectul eșalonării la plată și separat cele ce fac obiectul amânării la plată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 4, alin. (7) se modifică și va avea următorul conținut:

„(7) În cazul obligațiilor fiscale accesorii se înscriu separat cele ce fac obiectul eșalonării la plată și separat cele ce fac obiectul amânării la plată, după caz”.

 

Art. 5 alin. (1) lit. a) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5 alin. (1), lit. a) prevedea:

„(1) După eliberarea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal verifică:

a) dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a), c)-e) și alin. (2) din lege;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5 alin. (1), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) După eliberarea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal verifică:

a) dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a), c) – e), alin. (2) și, după caz, alin. (3^1) din lege;”.

 

Art. 5 alin. (2^1) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul conținut:

„(2^1) Prin excepție de la alin. (2), pentru debitorii care nu dețin bunuri în proprietate, prevăzuți la art. 186 alin. (3^1) din lege, situația de dificultate generată de lipsa temporară de disponibilități bănești și capacitatea financiară de plată pe perioada de eșalonare se analizează și se constată de organul fiscal pe baza informațiilor menționate de debitor în cerere sau deținute de organul fiscal competent, potrivit art. 186 alin. (3^1) din lege”.

 

Art. 5 alin. (4) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (4) prevedea:

„(4) După verificarea condițiilor prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent, în cel mult 15 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală, întocmește referatul „A”, conform modelului prezentat în anexa nr. 11”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:

„(4) După verificarea condițiilor prevăzute la alin. (1), organul fiscal competent, în cel mult 15 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală, întocmește referatul «A», conform modelului prezentat în anexa nr. 11. Prin excepție, pentru debitorii prevăzuți la art. 2 alin. (3), referatul «A» se întocmește în cel mult 5 zile de la eliberarea certificatului de atestare fiscală”.

 

Art. 5 alin. (12)-(13) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 5, alin. (12)-(13) prevedeau:

„(12) Prin excepție de la prevederile alin. (9), organul fiscal competent emite decizia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, în baza referatului prevăzut la alin. (4), în cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a), c)-e) și alin. (2) din lege, pentru următorii debitori:

a) instituții publice, astfel cum sunt definite prin Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și prin Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, după caz;

b) autoritățile/serviciile publice autonome înființate prin lege organică;

c) unitățile și instituțiile de drept public prevăzute la art. 7 din Ordonanța Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare;

d) instituțiile de învățământ superior de stat;

e) persoane fizice care solicită înlesniri la plata obligațiilor fiscale de până la 5.000 lei;

f) persoane juridice care solicită înlesniri la plata obligațiilor fiscale de până la 20.000 lei.

(13) Debitorii prevăzuți la alin. (12) lit. a)-d) pentru care rezultă din documentația anexată că dețin în proprietate bunuri constituie garanții potrivit prevederilor art. 193 alin. (4) din lege, caz în care se aplică prevederile alin. (9)”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 5, alin. (12)-(13) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(12) Prin excepție de la prevederile alin. (9), organul fiscal competent emite decizia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalităților de nedeclarare, în baza referatului prevăzut la alin. (4), în cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 186 alin. (1) lit. a), c) – e), alin. (2) și alin. (3^1) din lege, după caz, pentru debitorii prevăzuți la art. 2 alin. (3).

(13) Debitorii prevăzuți la art. 193 alin. (3) din lege, pentru care rezultă din documentația anexată că dețin în proprietate bunuri, constituie garanții potrivit prevederilor art. 193 alin. (4) din lege, caz în care se aplică prevederile alin. (9)”.

 

Art. 6 alin. (5) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 6, alin. (5) prevedea:

„(5) Garanțiile constituite sub forma prevăzută la art. 193 alin. (6) lit. d) din lege trebuie să acopere obligațiile fiscale ale garantului pentru care organul fiscal a instituit sechestrul, sumele eșalonate la plată, sumele amânate la plată, dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată plus procentul prevăzut la art. 193 alin. (13) din lege, corespunzător perioadei de eșalonare, aplicat la totalul sumelor eșalonate și amânate la plată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, alin. (5) se modifică și va avea următorul conținut:

„(5) Garanțiile constituite sub forma prevăzută la art. 193 alin. (6) lit. d) din lege trebuie să acopere obligațiile fiscale ale garantului pentru care organul fiscal a instituit sechestrul, sumele eșalonate la plată, sumele amânate la plată, dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată plus procentul prevăzut la art. 193 alin. (13) din lege, corespunzător perioadei de eșalonare, aplicat la totalul sumelor eșalonate și amânate la plată. Prin obligații fiscale ale garantului, care beneficiază de o eșalonare la plată aflată în derulare, se înțelege sumele eșalonate la plată, sumele amânate la plată, dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată plus procentul prevăzut la art. 193 alin. (13) din lege, corespunzător perioadei de eșalonare, aplicat la totalul sumelor eșalonate și amânate la plată”.

 

Art. 6 alin. (16^1) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, după alin. (16), se introduce un nou alineat, alin. (16^1), cu următorul conținut:

„(16^1) În cazul în care pe parcursul eșalonării la plată bunurile care fac obiectul garanției constituite potrivit art. 193 alin. (6) lit. c) și d), alin. (15) și (16) din lege, s-au degradat ori dreptul de proprietate a acestor bunuri s-a modificat prin hotărâri judecătorești care constituie titluri executorii, organul fiscal central solicită debitorului, în termen de 5 zile de la data constatării acestui fapt, reconstituirea garanțiilor pentru obligațiile fiscale rămase nestinse din eșalonarea la plată dacă celelalte garanții nu sunt îndestulătoare”.

 

Art. 6 alin. (19) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (introdus prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 6, după alin. (18), se introduce un nou alineat, alin. (19), cu următorul conținut:

„(19) În cazul în care debitorul solicită executarea garanției constituite sub forma prevăzută la art. 193 alin. (6) lit. b) din lege pentru stingerea ratelor de eșalonare, cererea se depune până la împlinirea scadenței ratelor de eșalonare”.

 

Art. 7 alin. (3) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (3) prevedea:

„(3) Prin excepție de la alin. (2), în cazul debitorilor prevăzuți la art. 186 alin. (4) din lege, organul fiscal competent întocmește referatul „B” și emite decizia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în care se includ și penalitățile de întârziere, precum și decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalității de nedeclarare prin care se amână la plată doar penalitățile de nedeclarare. Penalitățile de nedeclarare care se amână la plată sunt cele aferente obligațiilor fiscale principale eșalonate la plată”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

„(3) Prin excepție de la alin. (2), în cazul debitorilor care dețin bunuri insuficiente pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege, organul fiscal competent întocmește referatul «B» și emite decizia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în care se includ și penalitățile de întârziere, precum și decizia de amânare la plată a penalităților de întârziere și a penalității de nedeclarare prin care se amână la plată doar penalitățile de nedeclarare. Penalitățile de nedeclarare care se amână la plată sunt cele aferente obligațiilor fiscale principale eșalonate la plată”.

 

Art. 7 alin. (9) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (9) prevedea:

„(9) Prin excepție de la prevederile alin. (8), pentru debitorii care nu constituie niciun fel de garanție ca urmare a faptului că nu dețin niciun fel de bunuri în proprietate, eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni, atât pentru obligațiile fiscale principale, cât și pentru dobânzile și penalitățile de întârziere”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (9) se modifică și va avea următorul conținut:

„(9) Prin excepție de la prevederile alin. (8), eșalonarea se acordă pe cel mult 6 luni, atât pentru obligațiile fiscale principale, cât și pentru dobânzile și penalitățile de întârziere, în conformitate cu prevederile art. 184 alin. (1) din lege, pentru debitorii care nu constituie niciun fel de garanție ca urmare a faptului că nu dețin niciun fel de bunuri în proprietate. În această categorie se încadrează și debitorii care dețin bunuri în proprietate, însă acestea sunt ipotecate/gajate în favoarea altor creditori, iar valoarea acestora acoperă numai valoarea pentru care s-a constituit ipoteca/gajul”.

 

Art. 7 alin. (11) lit. a) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7 alin. (11), lit. a) prevedea:

„(11) Pentru penalitățile de nedeclarare datorate de contribuabili se acordă următoarele:

a) eșalonare la plată, conform alin. (3) și alin. (8), (9) sau (10), după caz, în situația în care obligațiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt stinse după expirarea termenului de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din lege;”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7 alin. (11), lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:

„(11) Pentru penalitățile de nedeclarare datorate de contribuabili se acordă următoarele:

a) eșalonare la plată, în situația în care obligațiile fiscale principale pentru care s-au calculat acestea sunt stinse după expirarea termenului de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din lege;”.

 

Art. 7 alin. (13) din Anexa nr. 2 la OPANAF nr. 90/2016 (modificat prin OPANAF nr. 1960/2019)

 

Vechea reglementare

În vechea reglementare, la art. 7, alin. (13) prevedea:

„(13) Rata de eșalonare reprezintă obligații fiscale principale și/sau obligații fiscale accesorii eșalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată, după caz. Cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate la plată se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eșalonare”.

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la art. 7, alin. (13) se modifică și va avea următorul conținut:

„(13) Rata de eșalonare reprezintă obligații fiscale principale și/sau obligații fiscale accesorii eșalonate la plată, inclusiv dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată, după caz, cu excepția debitorilor care nu dețin bunuri în proprietate pentru a constitui garanțiile prevăzute de lege, caz în care dobânzile datorate pe perioada eșalonării la plată se comunică prin decizie referitoare la obligațiile de plată accesorii și se achită potrivit art. 156 alin. (1) din lege. Cuantumul obligațiilor fiscale eșalonate la plată se împarte în mod egal pentru fiecare rată de eșalonare”.

Anexa nr. 1 „Conținutul cererii de acordare a eșalonării la plată și documentele justificative anexate acesteia” și anexa nr. 2 „Procedura de aplicare a acordării eșalonării la plată de către organul fiscal central” la OPANAF nr. 90/2016– modificări (OPANAF nr. 1960/2019) was last modified: iulie 24th, 2019 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.