Amprente ale perioadei pandemice asupra departamentului financiar-contabil

19 ian. 2023
Vizualizari: 906
 

Universuljuridic.ro PREMIUM

Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.

Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.

Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!

🔑Vreau cont PREMIUM!


 

INTRODUCERE

Omenirea, în complexitatea conformației sale, este supusă permanent unor serii de provocări, mari generatoare de riscuri și oportunități, cu rol modelator de impact asupra progresului uman. Apariția și răspândirea noului coronavirus la nivelul întregului mapamond au determinat modificarea substanțială a modalității de raportare la muncă, producând schimbări de atitudini, aptitudini și mentalități și generând noi condiții de acțiune și reacție la nivel economic, social și politic. Deși pe axa timpului se înregistrează aproape 3 ani de criză sanitară (Cronologie – acțiunile Consiliului cu privire la COVID-19, n.d.), efectele stringente ale acesteia se resimt asupra stării de sănătate nu doar a indivizilor, ci și a mediului de afaceri.

Asemenea celorlalte profesii din întreaga lume, profesia contabilă a suferit o serie de perturbări, ca urmare a noii normalități impuse de apariția și răspândirea noului coronavirus, transformări care au determinat reorganizarea modalității de raportare la sarcinile și funcțiile contabilității. Astfel, profesioniștii contabili au fost supuși proceselor de schimbare a mentalității, remodelare a competențelor actuale și perfecționare profesională avansată în vederea menținerii relevanței profesiei, pe fondul provocărilor generate de criza sanitară (Bajan și Moisei, 2021).

Fără a pretinde un caracter exhaustiv, lucrarea de față tratează problematica confruntării directe a crizei de coronavirus de către departamentul financiar-contabil și oglindirea căilor de acțiune prin care profesia contabilă reușește să identifice cele mai adecvate soluții în gestionarea acesteia.

LUMEA S-A SCHIMBAT PESTE NOAPTE. FIECARE A PUTUT CONSTATA CÂT DE PREGĂTIT ESTE” – CEO AL UNEI ORGANIZAȚII PROFESIONALE DE CONTABILITATE

Perioada pandemică traversată recent de întreaga umanitate, cu răsunet nu doar la nivel sanitar, ci și pe latură economică, a amprentat puternic mediul de business, determinând remodelarea modelelor de afaceri, prin adaptarea la noi condiții de lucru, și reorganizarea proceselor interne în vederea eficientizării și continuității în muncă. Cu titlu exemplificativ, ilustrăm mai jos graficul privind evoluția crizei sanitare, cu scopul evidențierii gravității răspândirii acestui coronavirus la nivel mondial.

Asemenea altor domenii de activitate, contabilitatea a suferit modificări stringente, urmare a situației de criză sanitară, schimbări care determină raportarea distinctă la procesele contabile din cadrul unei organizații. Digitalizarea și procesele modernității, optimizarea capacității de gestionare a schimbării și modalitatea de anticipare a viitorului reprezintă indicatorii cu potențial semnificativ în trasarea viitorului profesiei contabile (Evoluția Aptitudinilor Contabile: Impactul COVID-19 și Direcția Pentru Viitor, 2020).

Ralierea profesiei contabile la standardele impuse prin accele­rarea proceselor modernității include o serie de acțiuni capabile în remodelarea mentalității, a aptitudinilor și a competențelor spe­ci­­fice în vederea menținerii necesității acesteia pe piața muncii. Printre acești promotori ai schimbării se numără:

n    acceptarea schimbării modelelor de afaceri,

n    dezvoltarea de noi competențe,

n    acceptarea externalizării drept o soluție viabilă,

n    colaborarea cu persoane specializate în domeniul IT etc.

(The Accountant of Tomorrow Accountancy in 2028 Survey, 2018).

 

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Criza sanitară fără precedent a determinat remodelarea proce­selor contabile prin adaptarea la noile condiții de muncă, sub cupola digitalizării masive a tranzacțiilor și a operațiunilor economice, a limitării interacțiunilor sociale, precum și a modificării regulilor de acțiune generale în mediul de afaceri. Astfel, toate aceste transformări manifestă un răsunet asupra modalității de recunoaștere, operare, înregistrare și raportare a informației contabile în vederea depășirii barierelor de limitare la documentele justificative în format fizic, utilizate încă de la momentul apariției profesiei, la metode automatizate, aplicate independent de cadrul fizic sau temporal. În urma unui studiu efectuat în rândul profesiei contabile s-a constatat faptul că perioada pandemică a generat un stres emoțional asupra contabilului, maximizând oboseala mentală, ca urmare a orelor investite în muncă în vederea identificării și aplicării celor mai adecvate soluții pentru contracararea efectelor pendemiei asupra companiilor (Florin et al., 2020).

 

Figura nr. 1 – Număr total de cazuri relaționat la infectările cu noul coronavirus la nivel mondial până la data de 24 martie 2022

Sursa: Site-ul Worldometer, disponibil la adresa https://www.worldometers.info/coronavirus/worldwide-graphs/#total-cases, accesat în aprilie 2022

 

Printre efectele negative resimțite la nivelul profesiei contabile generate de conjunctura creată de pandemie se numără: problemele de sănătate ale angajaților din cadrul departamentului financiar-contabil, pierderea clienților, lipsa experienței în administrarea provocărilor aduse pe scena economiei, dificultăți în gestionarea tehnologiilor inovative utilizate ca urmare a impunerii telemuncii, bariere în comunicare datorate limitării interacțiunilor sociale. În opinia noastră, printre modalitățile de contracarare a acestor inadvertențe pot fi enumerate: recrutarea temporară a personalului calificat care să înlocuiască angajații cu probleme de sănătate până în momentul recupe­rării acestora, comunicarea permanentă cu clienții în vederea identificării celor mai oportune modalități de continuare a colaborării prin oferi­rea de stimulente și avantaje diverse, organizarea de traininguri de formare profesională direcționate spre obținerea competențelor digitale avansate, crearea unor grupuri de comunicare permanentă cu angajații, respectiv cu clienții firmelor de contabilitate, prin intermediul platformelor specializate de socializare. Poate fi invocată, de asemenea, și o serie de factori pozitivi, ca urmare a impunerii noii normalități, și anume: posibilitatea de a petrece mai mult timp cu persoanele dragi, oportunitatea de implementare a telemuncii, reducerea relativă a volumului de muncă (Frumușanu et al., 2020). Cu toate că se înregistrează aproape 3 ani de la debutul pandemiei, remarcându-se o ridicare a restricțiilor în ultima perioadă de timp, profesia contabilă rămâne amprentată de modificările survenite ca urmare a situației de criză, în mod remarcabil, pe partea accelerării digitalizării acesteia. Pandemia de coronavirus a determinat modificarea substanțială a programelor de pregă-tire profesională, tehnologia devenind pilastru fundamental în procesele de perfecționare continuă, astfel încât aceasta să îndeplinească atributul calității, al relevanței, al complexității și al eficienței (Șova și Popa, 2020).

Tabel nr. 1 – Modalități de amprentare a domeniului financiar-contabil de către perioada pandemică

Amprente ale pandemiei asupra profesiei contabile apărute în timpul pandemiei de coronavirus (acțiuni implementate sau în curs de implementare) Referință
Implementarea sistemului SAF-T (Maratonul digitalizării, 2021)
Înrolarea în Spațiul Public Virtual (SPV) a persoanelor juridice, asociaților și a altor entități fără personalitate juridică, precum și a persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent, în formele prevăzute în OUG nr. 44/2008 (digitalizarea tuturor formularelor și declarațiilor fiscale și posibilitatea extinderii depunerii on-line a acestora, informări personalizate adresate contribuabililor privitor la situația fiscal proprie, posibilitatea de accesare via aplicații mobile, facilitatea depunerii online de cereri în vederea eliberării documentelor) (CECCAR, 2022; STRATEGIA Agenției Naționale de Administrare Fiscală 2021-2024-ANAF, 2021)
Simplificarea fișei analitice pe plătitor în cazul persoanelor juridice (Fișa pe plătitor simplificată – disponibilă în Spațiul Privat Virtual – ANAF, 2020)
Interconectarea SPV cu portalul ghișeul.ro în vederea facilitării efectuării plăților (STRATEGIA Agenției Naționale de Administrare Fiscală 2021-2024 – ANAF, 2021)
Implementarea sistemului RO e-Transport în vederea monitorizării bunurilor cu risc fiscal ridicat (Material Informativ Sistemul RO E-Transport – ANAF, 2022)
Implementarea sistemul informatic One Stop Shop (OSS_RO) – pachetul TVA privind comerțul electronic (ORDIN nr. 1387-01/09/2021 – Portal Legislativ, 2021)
Optimizarea sistemului informatic – VIES_RO – realizarea schimbului de informații privind livrările intracomunitare (STRATEGIA Agenției Naționale de Administrare Fiscală 2021-2024 – ANAF, 2021)
Conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemele virtuale ANAF (Ghid cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al MF-ANAF – ANAF, 2021)
Posibilitatea achitării obligațiilor fiscale și bugetare prin intermediul cardurilor bancare la terminalele POS instalate la unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului (ORDIN nr. 94-28/01/2022 – Portal Legislativ, 2022)
Pe durata stării de urgență, IMM-urilor, a căror activitate a fost afectată în sensul restrângerii totale sau parțiale a acesteia, li s-a oferit posibilitatea amânării la plată a serviciilor de utilități, precum apă, energie, canal, telefonie, chirie, electricitate, posibilitate reglementată prin O.U.G. nr. 29/2020 (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 29 privind unele măsuri economice și fiscal-bugetare din 18/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Acordarea unei zile libere, fără a fi inclusă în durata legală a concediului de odihnă, pentru salariații care se vaccinează împotriva Covid-19 pentru fiecare doză de vaccin efectuată (LEGEA nr. 221 pentru completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 din 26/07/2021 – Portal Legislativ, 2021, p. 221)
Acordarea unei indemnizații de șomaj tehnic pentru salariații care beneficiază de această facilitate, pe fondul reducerii activității economice a angajatorului, ca urmare a efectelor generate asupra acestuia în contextul răspândirii noului coronavirus (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 111 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 02/10/2021 – Portal Legislativ, 2021)
Acordarea de zile libere plătite unuia dintre părinții copiilor minori, cu vârsta de până în 12 ani inclusiv, înscriși la o unitate de învățământ preuniversitară sau de educație timpurie pe durata suspendării activității didactice ce presupune prezența fizică a copiilor în unitatea de învățământ (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 110 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 din 02/10/2021 – Portal Legislativ, 2021)
Utilizatorilor Spațiului Public Virtual (SPV), înregistrați în cadrul acestuia în nume propriu sau prin intermediul unui împuternicit, le revine posibilitatea utilizării sistemului factură electronică RO e-Factură, prin intermediul funcționalităților platformei pe această latură (ORDIN nr. 1365 pentru aprobarea procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, precum și de Primire și descărcare a facturii electronice de către destinatarii facturii electronice emise în Relația B2G în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura din 05/11/2021 – Portal Legislativ, 2021)
Pe durata perioadei de urgență instituită în România, ca urmare a apariției situației pandemice, persoanele asigurate au posibilitatea primirii certificatelor de concediu medical prin intermediul mijloacelor electronice la distanță.
De aseme­­nea, angajatorii au posibilitatea transmiterii prin intermediul mijloacelor electronice către persoanele asigurate a documentului de evidențiere a zilelor concediului medical plătite
(ORDIN nr. 417 pentru modificarea și completarea normelor de aplicare a prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul Ministrului Sănătății și al Președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate
nr. 15/2018/1.311/2017 din 23/03/2020 – Portal Legislativ
, 2020, p. 417)
Necesitatea eliberării certificatului de urgență pentru anumite categorii de operatori economici, a căror activitate a fost evident afectată de către perioada de criză sanitară, în vederea utilizării acestuia pentru beneficierea de anumite facilități acordate pe parcursul derulării perioadei de pandemie (ORDIN nr. 791 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei de SARS-CoV-2 din 24/03/2020 – Portal Legislativ, 2020, p. 791)
Instituirea unor măsuri procedural-fiscale de susținere a contribuabililor prin oferirea posibilității beneficierii de anumite bonificații fiscale, în sensul reducerii de impozite aplicabile persoanelor juridice și impunerii taxării inverse în vamă pentru TVA aferentă operațiunii de import a produselor de strictă necesitate în vederea eradicării pandemiei de coronavirus (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative din 26/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Contribuabililor, persoane fizice sau juridice, care dețin calitatea de debitori în relația cu o instituție de credit și ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de perioada pandemică, li se acordă posibilitatea suspendării obligațiilor de plată a ratelor scadente reprezentând rate de capital, dobânzi și comisioane pe o perioadă de maxim 9 luni (nu mai târziu de 31 decembrie 2020) (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 37 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori din 30/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Implementarea sistemului de poprire electronică prin intermediul platformei e-Popriri, care presupune emiterea electronică a popririlor asupra conturilor bancare și comunicarea actelor de executare silită către instituțiile de credit în situația în care contribuabilul prezintă datorii restante (ORDIN nr. 1665 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora din 26/02/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Instituirea procedurii prin intermediul căreia instituțiilor publice, cu excepția Președinției, Parlamentului și a Autorității Judecătorești, li se oferă posibilitatea simplificării circuitului documentelor în sensul digitalizării acestuia, pe baza aplicării semnăturii electronice pe documentele eliberate și primite (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 38 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice din 30/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Acordarea unor facilități în materie de venituri salariale persoanelor încadrate în Sistemul Național de Apărare, angajaților din penitenciare și din cadrul unităților sanitare publice în sensul majorării acestora pe fondul anumitor condiții specifice stabilite de legiuitor, pe fondul perioadei pandemice (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 30 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 18/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Entităților fără personalitate juridică precum PFA, II, IF și alte profesii liberale care nu dețin calitatea de angajator, dar a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial de situația pandemică pe baza ordonanțelor militare specifice li se conferă posibilitatea primirii unei indemnizații egale
cu salariul minim brut pe țară aferent anului 2020,
garantat în plată
(ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 30 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 18/03/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Acordarea unor facilități prin decontarea din fonduri europene a mai multor cheltuieli suportate din bugetul național specifice perioadei pandemice (cheltuieli aferente programului de ajutorare a persoanelor defavorizate și programului Capital Uman) (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență din 06/04/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Aprobarea acordării stimulentului de risc personalului medical implicat în combaterea efectelor nefaste generate de criza sanitară (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență din 06/04/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Acordarea, pe fondul afectării activității instituțiilor școlare de către pandemia de coronavirus, în sensul suspendării cursurilor sau deplasării acestora în format virtual, a unor zile libere plătite părinților și clarificarea condițiilor de încadrare în speță (LEGEA nr. 59 privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 19/05/2020 –
Portal Legislativ
, 2020; LEGEA nr. 60 pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 32/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 și pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecție socială din 19/05/2020 –
Portal Legislativ
, 2020)
Prelungirea termenelor de depunere a situațiilor financiare anuale (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 privind unele măsuri financiar-fiscale din 09/04/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Posibilitatea convocării AGA, în cazul societăților pe acțiuni, prin intermediul mijloacelor de comunicare la distanță, precum și conferirea oportunității de întrunire a Adunării Generale a Acționarilor prin intermediul mijloacelor moderne, pe durata stării de urgență generată de accentuarea crizei sanitare globale (ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 62 pentru adoptarea unor măsuri în domeniul societăților, în vederea desfășurării reuniunilor organelor statutare din 07/05/2020 – Portal Legislativ, 2020)
Acordarea unor facilități fiscale, precum scutirea de taxe la import, respectiv scutirea de TVA aferentă importurilor pentru bunurile importate de strictă necesitate în lupta împotriva pandemiei de Covid-19 [ORDIN nr. 1926 pentru punerea în aplicare a Deciziei (UE)
2020/491 a Comisiei din 3 Aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import
și exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru
m
ărfurile necesare pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19 în cursul anului 2020 din 07/05/2020 –
Portal Legislativ
, 2020]

Sursa: Proiecție proprie pe baza referințelor incluse în tabel

 

 

În ciuda traversării perioadei pandemice de către umanitate, incertitudinea cu privire la efectele și implicațiile sale asupra profesiei, pe termen lung, marchează parcursul și evoluția acesteia. Acest aspect impactează departamentele financiare în vederea îngreunării efectuării obiective a proceselor de evaluare ale activității companiilor în sensul apariției dificultății în considerarea tuturor efectelor pandemice asupra activității acestora, situațiile financiare ale companiei după perioada de criză necesitând o atenție sporită, în sensul reflectării imaginii fidele a activității acestora și îndeplinirii principiilor contabile și fiscale (Ce ne aduce anul 2021 în materie de fiscalitate și cum închidem anul 2020, din perspectivă contabilă și fiscală?, 2021).

Pe durata pandemiei, până la începutul anului 2021, au fost emise aproximativ 230 de noi acte normative cu implicații asupra mediului de business, aspect care a generat un impact semnificativ asupra laturii emoționale a profesiei contabile, prin intermediul constrângerilor referitoare la implementarea măsurilor și navigarea prin multitudinea de aspecte cu implicații practice. Printre soluțiile de contracarare a efectelor generate asupra profesiei contabile pe fondul acestor modificari cu impact se remarcă: externalizarea funcției contabile, migrarea către soluții cloud și sisteme de contabilitate integrate, acestea fiind etalon pentru digitalizare, eficiență și degrevarea resurselor interne, elemente necesare pentru o dezvoltare sustenabilă (Eforturile de conformare la valul de reglementări adoptate în timpul pandemiei au sufocat companiile. Ce soluții există?, 2021).

Rezultatele unui studiu demarat la nivelul societăților de prestări servicii în domeniul financiar-contabil în vederea identificării soluțiilor de contracarare a efectelor nefaste generate de pandemia de coronavirus asupra activității clienților acestora evidențiază următoarele soluții aplicate: amânarea reducerii creanței față de clienți, aplicarea șomajului tehnic, minimizarea costurilor, accesarea fondurilor nerambursabile prin programe și proiecte de investiții, optimizarea portofoliului de clienți, reducerea tarifelor serviciilor prestate și a prețurilor mărfurilor vândute etc. (David și Cernușca, 2020).

În cadrul raportului publicat de către Comisia Europeană, la finele anului 2021, cu privire la progresele înregistrate de către statele membre relaționat la gradul de dezvoltare digitală comensurat prin intermediul indicelui economiei și societății digitale (DESI) sunt evidențiate optimizări ale nivelului de digitalizare în interiorul tuturor statelor membre, un procent de 56% dintre persoanele din UE deținând competențe digitale de bază.

De asemenea, procentul de integrare a tehnologiilor digitale avansate în rândul companiilor a cunoscut o perioadă de creștere, pe fondul eficientizării activității companiei pe timpul crizei sanitare, prin intermediul integrării acestora în cadrul proceselor de muncă [Indicele economiei și al societății digitale (DESI) 2021, 2021]. Pandemia de coronavirus a adus în lumina reflectoarelor importanța dobândirii competențelor digitale adecvate în rândul populației în vederea facilitării accesului la informații și servicii [Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2020, 2020].

 

În cadrul unui studiu realizat la nivelul a 326 de respondenți reprezentanți ai organismelor profesionale din România, sub cupola cărora se află profesia de consultant fiscal, precum și cea de expert contabil, și anume CCF (Camera Consultanților Fiscali), respectiv CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), 40,5% dintre intervievați apreciază un nivel mediu de digitalizare a profesiei pe durata pandemiei de coronavirus, 37,8% dintre aceștia susținând un grad ridicat de integrare a digitalizării în cadrul proceselor specifice domeniului de activitate, aspecte evidențiate în cadrul tabelului de mai jos, în funcție de experiența respondenților în domeniu:

Tabel nr. 2 – Gradul de influență al digitalizării profesiei contabile în timpul pandemiei de coronavirus

 

Influență foarte mică sau chiar nicio influență Influență mică Influență medie Influență mare
Nu am activat în domeniul economic 0 0 0 0
<1 an 0 0 0 0
1-4 ani 0 0 0 1
5-9 ani 0 0 4 5
10-14 ani 0 1 4 4
15-19 ani 0 0 2 5
20-24 ani 0 1 10 11
25-29 ani 0 1 6 6
>30 ani 1 2 9 18
Total 1 5 35 50

 

Sursa: Studiu derulat de autor în perioada ianuarie-martie 2022

 

 

Astfel, categoria de respondenți cu o experiență în domeniu de peste 30 de ani apreciază cel mai semnificativ nivel de influență digitală asupra profesiei contabile pe durata pandemiei de coronavirus. De asemenea, respondenții au fost chestionați cu privire la gradul de digitalizare specific proceselor financiar-contabile pe durata pandemiei de coronavirus, în vederea comensurării impactului accelerării digitalizării în cadrul departamentului financiar-contabil, ca urmare a instituirii telemuncii și a soluțiilor virtuale în vederea asigurării continuității domeniului de business. Acest aspect este relevat în graficul de mai jos:

Grafic nr. 1 – Nivelul de digitalizare a proceselor financiar-contabile în timpul pandemiei de coronavirus

Sursa: Studiu derulat de autor în perioada ianuarie-martie 2022

Așadar, în acest context, putem să afirmăm faptul că un procent de 40,5% dintre respondenți apreciază un nivel mediu al digitalizării proceselor financiar-contabile, la o diferență neglijabilă de câteva procente nivelul indicat de intervievați fiind unul ridicat, aspecte care sugerează amprentarea semnificativă a departamentului financiar-contabil de către procesele modernității impuse ca urmare a situației pandemice.

Incidența perioadei pandemice asupra mediului de afaceri din România poate fi comensurată și prin intermediul inițiativei antreprenoriale, concretizată în punerea bazelor unei afaceri, aspect la care țara noastră a înregistrat cea mai drastică scădere din ultimii 5-10 ani, situație care denotă angoasa antreprenorilor cu privire la gradul de atingere a principiului continuității activității unei companii pe vreme de furtună pandemică cu răsunet în lumea economică. Aspectul sus-menționat poate fi vizualizat în cadrul graficului de mai jos:

Grafic nr. 2 – Inițiativa antreprenorială comensurată prin numărul de entități înmatriculate în perioada 2017-2021

Sursa: Site-ul Oficiului Național al Registrului Comerțului, disponibil la  adresa https://www.onrc.ro/index.php/ro/statistici, accesat în iulie 2022

Așadar, precum poate fi vizualizat în graficul de mai sus, perioada de debut a pandemiei, și anume anul 2020, a reprezentat un catalizator negativ în vederea demarării unei afaceri și implicit a adoptării inițiativei antreprenoriale, aspect care indică reticența antreprenorilor în această direcție, pe fondul instabilității econo­mice și a incertitudinii cu privire la viitorul afacerii.

De la începutul crizei sanitare globale, care a generat puternice unde de șoc asupra mediului de business, 1 milion de oameni a intrat în șomaj tehnic, 35.000 de companii din industria Horeca fiind închise, cifra de afaceri a companiilor reducându-se dramatic (Antonescu, 2020).

Afectate fiind de undele de șoc propagate de către pandemia de coronavirus, toate statele lumii au inițiat măsuri de contracarare a efectelor negative în vederea alimentării procesului de refacere și susținere a IMM-urilor pe timpul și după încetarea situației de criză. O selecție a măsurilor acordate de anumite țări componente ale UE poate fi vizualizată în tabelul de mai jos:

Tabel nr. 3 – Măsuri de contracarare a pandemiei în diverse regiuni ale lumii

STATUL TIPUL DE SUPORT INSTRUMENT DESCRIERE
Albania Finanțarea datoriilor;

Sprijin în procesul de recrutare al angajaților

Oferirea ajutoarelor sociale sub formă de șomaj;

Acordarea de credite după termene concesionale;

Acordarea de sprijin liberilor profesioniști

Instituțiile de credit au acordat o perioadă de grație de 3 luni pentru persoane fizice și juridice în materie de credite restante în vederea contracarării efectelor Covid-19;

Facilitarea proceselor de vămuire a produselor alimentare;

Acordarea ajutorului de șomaj dublat persoanelor cu statut de șomer

Austria Climatul de afaceri;

Finanțarea datoriilor;

Sprijinul angajaților

Modificări ale reglementărilor privind falimentul, închiderea afacerii, insolvența, restructurarea afacerilor;

Garanții de credit – scheme noi, niveluri de garanție mai generoase;

Acordarea de credite după termene concesionale

Acordarea de către Guvern
a unei garanții de împrumut în baza căreia acesta va garanta 90% din împrumuturile companiilor de până la 120 de milioane euro, cu condiția interzicerii acordării de dividende timp de un an;Pragul la care creditorii pot
emite o cerere legală asupra
unei companii și timpul pe
care îl au companiile pentru a răspunde cererilor statutare au fost majorate temporar;Acordarea a 100 de milioane euro pentru a garanta împrumu­turi pentru IMM-urile din sectorul turismului în vederea atenuării problemelor legate de lichiditate
Belgia Finanțarea datoriilor;

Sprijinul angajaților

Garantarea creditelor – scheme noi, niveluri de garanție mai generoase;

Acordarea de credite după termene concesionale;

Acordarea de sprijin liberilor profesioniști

100 de milioane euro pentru garanții pentru împrumuturi cu scopul facilitării obținerii creditelor de către companii pentru a-și finanța capitalul de lucru
Croația Finanțarea datoriilor;

Sprijinul angajaților

Garantarea creditelor – scheme noi, niveluri de garanție mai generoase;

Amânarea plăților, restructurare și eșalonare;

Acordarea de credite după termene concesionale;

Acordarea de subvenții salariale

Împrumuturile de lichiditate și capitalul de lucru (salariile și capitalul de lucru, excluzând obligațiile față de instituțiile financiare) sunt amânate cu o scadență de până la trei ani;

Toate măsurile de colectare a datoriilor sunt suspendate timp de trei luni

Danemarca Finanțarea datoriilor;

Sprijinul oferit forței de muncă

Acordarea de credite după termene concesionale;

Noi scheme de reglementare a muncii;

Acordarea de subvenții salariale;

Acordarea de subvenții pentru concediile medicale ale salariaților;

Acordarea de sprijin liberilor profesioniști

 

Implementarea schemei de
muncă cu normă redusă;Oferirea oportunității acoperirii a 75% din salariile angajaților pe fondul menținerii numărului de personal;Firmele cu o scădere a cifrei de afaceri de peste 30% au avut
posibilitatea beneficierii de sprijin financiar în numerar pentru a-și acoperi o parte din costurile fixe datorate situației pandemice
Franța Acordarea de asistență privitoare la organizarea afacerilor;

Minimizarea costurilor unei afaceri-cheltuieli directe sau indirecte;

Finanțarea datoriilor;

Sprijinul oferit forței de muncă

Servicii de mediere;

Scăderea cheltuielilor privind utilitățile;

Subvenții pentru concediile medicale acordate salariaților

 

IMM-urile care se confruntă cu dificultăți financiare li se oferă posibilitatea amânării cheltuielilor cu utilitățile;

Acordarea de indemnizații speciale pentru șomaj tehnic;

Rambursări accelerate de credite fiscale pentru cercetare și dezvoltare și credite de TVA

Germania Acordarea de asistență privitoare la organizarea afacerilor;

Finanțarea datoriilor;

Sprijinul oferit forței de muncă

Subvenționarea consilierii în afaceri (pe bază de vouchere și informații) privind măsuri de sprijin în caz de urgență și operațiunile de afaceri;

Modificări ale reglementărilor privind falimentul, închiderea afacerii, insolvența, restructurarea afacerilor;

Împrumuturi existente cu dobândă redusă sau fără dobândă;

Subvenții pentru concediile medicale acordate salariaților

Acordarea a 4.000 euro pentru IMM-uri în vederea acoperirii serviciilor de consultanță pentru a ajuta IMM-urile să găsească soluții pentru a face față crizei;

Optimizarea condițiilor de contractare a împrumuturilor

 

Grecia Asistență în sfera mediului de afaceri;

Consultanță în gestionarea costurilor din mediul de business;

Finanțarea datoriilor;

Suport pe piața forței de

muncă;

Reglementări în domeniul

impozitelor si taxelor

Consiliere de afaceri

subvenționată în vederea

facilitării implementării

noilor măsurilor impuse;

Reducerea chiriei/leasingului în situația în care guvernul deține titlul de proprietate;

Restricții în privința

concedierilor

Lansarea unei inițiative de

solidaritate digitală –

www.digitalsolidarity.gov.gr – platformă dedicată IMM-urilor, prin intermediul căreia marile corporații oferă asistență gratuită în domeniul marketingului

online;

Amânarea plăților contribuțiilor sociale și a obligațiilor fiscale pentru companiile afectate de

pandemie

România Asistență în sfera mediului de afaceri;

Consultanță în gestionarea costurilor din mediul de business;

Finanțarea datoriilor;

Suport pe piața forței de

muncă;

Reglementări în domeniul

impozitelor și taxelor

Consiliere de afaceri

subvenționată în vederea

facilitării implementării

noilor măsurilor impuse;

Reducerea cheltuielilor de

utilități;

Scheme noi privitoare la

garanțiile de credit;

Reducerea sau renunțarea la taxele administrative și

guvernamentale;

Acordarea de subvenții

pentru concediile medicale ale angajaților

Lansarea platformei digitale

aici.gov.ro în vederea

facilitării depunerii

documentației privitoare la

șomajul tehnic;

IMM-urile care obțin un

certificat de urgență pot

beneficia de o prelungire a

termenelor de plată pentru

serviciile de utilități

(electricitate, gaze naturale,

apă, servicii de telefonie și

internet);

Măsuri de sprijinire a

întreprinderilor, inclusiv

acoperirea parțială a

salariilor independenților și

a lucrătorilor aflați în pericol de a fi disponibilizați, subvenționând parțial salariile celor care se întorc la muncă

Italia Asistență în sfera mediului de afaceri;

Consultanță în gestionarea costurilor din mediul de business;

Finanțarea datoriilor;

Suport pe piața forței de

muncă;

Reglementări în domeniul

impozitelor si taxelor

Acordarea de vouchere în

vederea implementării

serviciilor de telemuncă;

Reducerea cheltuielilor de

utilități

Simplificarea regulilor

aplicate la licitațiile pentru

achiziționarea de laptopuri

în vederea implementării telemuncii în sectorul

public;

Reducerea taxelor de

funcționare pentru entități

din domeniul Horeca

Portugalia Consultanță în gestionarea costurilor din mediul de business;

Finanțarea datoriilor;

Suport pe piața forței de

muncă;

Reglementări în domeniul

impozitelor si taxelor

Reducerea chiriei/leasingului în situația

în care guvernul deține titlul de proprietate;

Acordarea de subvenții

pentru concediile medicale ale angajaților;

Oferirea de subvenții

salariale

Acordarea de sprijin pentru

formarea profesională;

Amânarea plății contribuțiilor la

asigurările sociale și a

impozitelor, împrumuturi

garantate de trezorerie în

valoare de 200 de milioane

de euro pentru IMM-uri

Moldova Finanțarea datoriilor;

Suport pe piața forței de

muncă

Rambursări întârziate ale creditelor;

Amânarea plăților,

restructurare și reeșalonare;

Oferirea de subvenții

salariale

Guvernul a solicitat băncilor

să acorde amnistie de credit

pentru o perioadă limitată de timp;

Firmele care și-au încetat

activitatea vor primi 100%

acoperire a cheltuielilor salariale; cele care continuă să funcționeze – 60% din plăți legate de salarizare

Sursa: Site-ul The World Bank, disponibil la adresa: https://www.worldbank.org/en/data/interactive/2020/04/14/map-of-sme-support-measures-in-response-to-covid-19, accesat în august 2022

Inițiativa UE în direcția sprijinului oferit companiilor pe linia redresării economice, ca răspuns la undele de șoc provocate de situația pandemică, este concretizată în 5 paliere, după cum urmează: instituirea fondului de redresare Next Generation EU, acordarea sprijinului prin programul SURE lucrătorilor susceptibili la pierderea locului de muncă în urma reducerii activității companiilor pe fondul dificultăților generate de criza sanitară, instituirea unui fond de garantare paneuropean de către Grupul Băncii Europene de Investiții în vederea acoperirii nevoilor urgente de finanțare ale IMM-urilor, modificarea rezoluției bugetare în vederea acoperirii nevoilor urgente pentru contracararea efectelor pandemiei, acordarea de sprijin celor mai afectate domenii precum transporturi, agricultură și pescuit (COVID-19: răspunsul UE la consecințele negative asupra economiei, 2022).

Efectele pandemiei de coronavirus au produs dezechilibre la nivelul mediului de business, undele de șoc manifestându-se stringent și după stabilizarea situației sanitare. Paleta de industrii afectate este amplă, ca urmare a restricțiilor impuse la nivelul circulației bunurilor și a mărfurilor, reducerea totală sau parțială a activității companiilor, apariția barierelor de comunicare între partenerii de afaceri, minimizarea activității de comercializare a bunurilor, cele mai semnificative urmări ale situației pandemice fiind identificate la nivelul raportului administratorului. Conform unui studiu demarat la nivelul a 60 de companii cotate la Bursa de Valori București, evenimentul cu cel mai mare impact, ca urmare a izbucnirii situației pandemiei de coronavirus, a fost reprezentat de reducerea activității companiilor (Crucean, 2021).

 

Printre modalitățile sustenabile de redresare a afacerilor putem enumera: optimizarea rezilienței și a riscului de managament în mod deosebit în cazul IMM-urilor, deplasarea focusului către economia circulară, modificarea paradigmelor din cadrul sectorului public, pledarea pentru o agendă europeană transfor­mativă în interes public (4 Steps to a Sustainable Recovery from COVID-19, 2020).

 

Un aspect primordial în lupta de redresare post-perioadă pan­demică a profesiilor arondate domeniului economic este surprins de pilonul educațional invocat de către Organizația Națiunilor Unite ca obiectiv de primă importanță a unui viitor marcat de sustenabilitate (United Nations Sustainable Development-17 Goals to Transform Our World, 2022).

 

Pandemia de Covid-19 a reprezentat un catalizator al educației financiar-contabile, axată pe tendințele modernității arondate domeniului informatic, precum digitalizarea și automatizarea, generând un cadru al responsabilizării permanente în rândul profesiilor economice, pe fondul schimbărilor stringente și marcate de celeritate din cadrul mediului de business (Șova și Popa, 2020).

Pe fondul modificărilor legislative complexe și marcate de diver­sitate specifice perioadei pandemice și nu numai, relația profesionist-contabil/consultant fiscal devine esențială în ve­derea asimilării, aprofundării și aplicării corecte și complete a reglementărilor în vigoare (Straton, 2020).

Pe parcursul perioadei de dezechilibru global, generat ca urmare a pandemiei de coronavirus, lumea economică a fost suspusă unor serii de provocări în fața cărora profesioniștii contabili au dovedit o reziliență remarcabilă. Pe măsură ce efectele crizei sanitare se estompează, mediul afacerilor tinde către o redresare accelerată, însă, asemenea impactului inegal și imprevizibil al pandemiei, eforturile de restabilire a echilibrului vor deține aceleași atribute ale incertitudinii, aspect care determină responsabilizarea contabililor în direcția anticipării nesiguranței și a prioritizării responsabilităților de etică. Menționăm mai jos o serie de considerații etice care vor fi suspuse testării în perioada de redresare economică a afacerilor, aspecte cu impact semnificativ asupra profesionistului contabil. Restabilirea economică va deține caracter inegal, ceea ce va determina dezvoltarea agilității contabilului și a respectării cu rigurozitate a codului de conduită etică, accelerarea digitalizării impune atenție sporită din partea acestora, element care determină mitigarea efectelor atacurilor cibernetice, riscul de burnout, predispoziția de concentrare asupra trecutului, care determină încapsularea eforturilor contabilului spre o contribuție pozitivă asupra restabilirii echilibrului, este necesar a fi diminuată prin focusarea asupra prezentului și a implicațiilor acestuia asupra viitorului (5 Ethics Challenges That Will Intensify as the Pandemic Wanes, 2021).

Profesia contabilă a dovedit o adaptabilitate considerabilă în fața schimbărilor puse în scenă de situația de criză sanitară mondială, prin reformarea rolului profesiei, focusarea spre stra­tegia viitorului, deschiderea spre menținerea sănătății mintale, identificarea echilibrului dintre viața personală și cea profesională, acceptarea accelerării digitalizării și a trecerii de la personal la virtual, acceptarea de noi cereri și solicitări diverse din partea clienților (We’ve Adapted, Adjusted and Benefited from a Lot of Lessons Learned, 2021).

CONCLUZII

Unda de șoc generată de apariția bruscă și zguduitoare a evenimentului pandemic a determinat reconsiderarea tuturor activităților atât pe plan economic, cât și pe plan social și politic. Omenirea, în ansamblul său, a cunoscut o serie de schimbări atât de formă, cât și de fond, modificări care au revoluționat modalitatea de raportare la lume și viață. ,,Bineînțeles, COVID-19 n-a lăsat intactă ramura contabilă, provocând numeroase probleme și dovedind în nenumărate rânduri necesitatea studierii aprofundate a fenomenelor și proceselor economice în scopul identificării soluțiilor optime pentru combaterea sau, cel puțin, atenuarea consecințelor sale nefaste” (Plescaci, 2022).

Ieșirea la liman din cadrul furtunii pandemice presupune accentuarea și aprofundarea relației tripartite contabilitate-fiscalitate-informatică, nemafiind identificată granița delimitatoare dintre cele 3, relația dintre acestea dovedindu-se a fi una de interdependență, cu un puternic atribut al indispensabilității, în cadrul oricărui mediu de afaceri care se dorește a fi performant și sustenabil. Accelerarea digitalizării, diversificarea și ambiguitatea legislativă caracteristice perioadei pandemice au determinat alipirea strânsă a profesionistului contabil de specialiști din domeniul informatic și din cel al consultanței fiscale, aspect favorabil pentru promovarea sustenabilității domeniului. Deși tumultul evenimentelor crizei sanitare, cu efect stringent asupra mediului de business, s-a diminuat, efectele acestuia rămân o provocare considerabilă în vederea redresării afacerilor din întreaga lume.

Profesionistul contabil, de-a lungul existenței contabilității și a afacerilor, a manifestat un rol semnificativ privitor la continuitatea și bunul mers al mediului de business, rostul său pe scena lumii afacerilor accentându-se remarcabil pe timp de furtună pandemică.

În această manieră, lucrarea de față și-a propus oglindirea amprentelor perioadei pandemice asupra mediului contabil, evidențierea modificărilor de formă și de fond a acestuia prin transformările survenite la nivelul afacerilor, cu impact asupra remodelării percepției contabilului și a contabilității, prin determinarea abordării unor noi reacții și acțiuni în vederea supraviețuirii într-un mediu marcat de schimbare. Modificările legislative, remodelarea profilului profesionistului contabil, schimbarea percepției și a mentalității de abordare a modelelor de afaceri, accelerarea masivă a digitalizării, impunerea unui nou mod de lucru prin implementarea telemuncii sunt doar câteva amprente care au lăsat urme semnificative și de durată asupra contabilității și a structurilor de colaborare ale acesteia.

BIBLIOGRAFIE

4 steps to a sustainable recovery from COVID-19 (2020, August 6). Accountancy Europe. https://www.accountancyeurope.eu/good-governance-sustainability/4-steps-to-a-sustainable-recovery-from-covid-19/.

5 Ethics Challenges that Will Intensify as the Pandemic Wanes (2021, May 10). IFAC. https://www.ifac.org/knowledge-gateway/building-trust-ethics/discussion/5-ethics-challenges-will-intensify-pandemic-wanes.

Antonescu, D. (2020). Sectorul Întreprinderilor Mici și Mijlocii în timpul crizei COVID-19. Cazul României <BR> [The Small and Medium Enterprises Sector during the COVID-19 crisis. The Case of Romania]. In MPRA Paper (No. 100295; MPRA Paper). University Library of Munich, Germany. https://ideas.repec.org/p/pra/mprapa/100295.html.

Bajan, M. & Moisei, A. (2021). Provocările generate de criza Covid-19 în cadrul domeniului financiar-contabil. https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789.1/29.

Ce ne aduce anul 2021 în materie de fiscalitate și cum închidem anul 2020 din perspectivă contabilă și fiscală? (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/about-deloitte/events/ce-ne-aduce-anul-2021-in-materie-de-fiscalitate-si-cum-inchidem-anul-2020-din-perspectiva-contabila-si-fiscala.html.

CECCAR (2022). Interacțiunea exclusiv online a firmelor cu ANAF. https://ceccar.ro/ro/?p=22385.

COVID-19: Răspunsul UE la consecințele negative asupra economiei (2022). https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/coronavirus/covid-19-economy/.

Cronologie – acțiunile Consiliului cu privire la COVID-19 (n.d.). Consiliul Uniunii Europene. Retrieved 23 April 2022, from https://www.consilium.europa.eu/ro/policies/coronavirus/timeline/.

Crucean, A.C. (2021). Efectele pandemiei de COVID-19 estimate în situațiile financiare și în raportul auditorului. Audit Financiar, 3-16.

David, D., Cernușca, L. (2020). Studiu privind impactul pandemiei de COVID-19 asupra firmelor din județul Arad. CECCAR Business Review, 1(12), 3-11.

Eforturile de conformare la valul de reglementări adoptate în timpul pandemiei au sufocat companiile. Ce soluții există? (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/eforturile-de-conformare-la-valul-de-reglementari-adoptate-in-timpul-pandemiei-au-sufocat-companiile-ce-solutii-exista.html.

Evoluția aptitudinilor contabile: Impactul COVID-19 și direcția pentru viitor (2020). [CECCAR]. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România. https://ceccar.ro/ro/?page_id=11517.

Fișa pe plătitor simplificată — disponibilă în Spațiul Privat Virtual – ANAF (2020). https://static.anaf.ro/static/3/Galati/20200715153010_fp_simplif.pdf.

Florin, M., Mirela, S., Gabriel, R., Valentin Florentin, D. (2020). Heavy Work Investment for the Accounting Profession in Romania at Time of Coronavirus Pandemic. Amfiteatru Economic, 22(14), 1121-1139. https://doi.org/10.24818/EA/2020/S14/1121.

Frumușanu, N., Marin (Zgardan), A.-M., Martin, M. (2020). The Impact of COVID-19 Pandemic on the Activity of the Professional Accountant. Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, XX(2), 922-931.

Ghid cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al MF-ANAF – ANAF (2021). https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/Informatii_R/GHID_CONECTARE_AMEF_31032021.pdf.

Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2020 (2020). [Text]. European Commission – European Commission. https://romania.representation.ec.europa.eu/news/indicele-economiei-si-societatii-digitale-desi-2020-romania-pe-locul-26-2020-06-11_ro.

Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2021 (2021). [Text]. European Commission – European Commission. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_21_5481.

LEGEA nr. 59 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 19/05/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/225906.

LEGEA nr. 60 pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 și pentru stabilirea unor măsuri suplimentare de protecție socială din 19/05/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/225908.

LEGEA nr. 221 pentru completarea Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 din 26/07/2021 — Portal Legislativ (2021). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/ 244930.

Maratonul digitalizării: Implementarea SAF-T în România (2021). Deloitte Romania. https://www2.deloitte.com/ro/ro/pages/tax/articles/maratonul-digitalizarii-implementarea-saf-t-in-romania.html.

Material informativ – Sistemul RO e-Transport-ANAF (2022). https://static.anaf.ro/static/10/Iasi/material_informativ_ 4_15-06-2021.pdf.

ORDIN nr. 94 din 28/01/2022 — Portal Legislativ (2022). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/251291.

ORDIN nr. 417 pentru modificarea și completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobate prin Ordinul ministrului sănătății și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 15/2018/1.311/2017 din 23/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224446.

ORDIN nr. 791 privind acordarea certificatelor de situații de urgență operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul pandemiei SARS-CoV-2 din 24/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/224399.

ORDIN nr. 1365 pentru aprobarea Procedurii de utilizare și funcționare a sistemului național privind factura electronică RO e-Factura, precum și de primire și descărcare a facturii electronice de către destinatarii facturii electronice emise în relația B2G în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura din 05/11/2021 — Portal Legislativ (2021). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/248301.

ORDIN nr. 1387 din 01/09/2021 — Portal Legislativ (2021). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/246081.

ORDIN nr. 1665 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanță a actelor de executare și a procedurii de comunicare a acestora din 26/02/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/ 223777.

ORDIN nr. 1926 pentru punerea în aplicare a Deciziei (UE) 2020/491 a Comisiei din 3 aprilie 2020 privind scutirea de taxe la import și exonerarea de TVA la importuri, acordate pentru mărfurile necesare pentru combaterea efectelor epide­miei de COVID-19 în cursul anului 2020 din 07/05/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/225501.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 29 privind unele măsuri econo­mice și fiscal-bugetare din 18/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/224270.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 30 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabi­lirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 18/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/224272.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 33 privind unele măsuri fiscale și modificarea unor acte normative din 26/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/Detalii Document/224484.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 37 privind acordarea unor facilități pentru creditele acordate de instituții de credit și instituții financiare nebancare anumitor categorii de debitori din 30/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224489.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 38 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice din 30/03/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224709.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 43 pentru aprobarea unor măsuri de sprijin decontate din fonduri europene, ca urmare a răspândirii coronavirusului COVID-19, pe perioada stării de urgență din 06/04/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224714.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 48 privind unele măsuri financiar-fiscale din 09/04/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/224908.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 62 pentru adoptarea unor măsuri în domeniul societăților, în vederea desfășurării reuniunilor organelor statutare din 07/05/2020 — Portal Legislativ (2020). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/225474.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 110 privind acordarea unor zile libere plătite părinților și altor categorii de persoane în contextul răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2 din 02/10/2021 — Portal Legislativ (2021). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/246849.

ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 111 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 din 02/10/2021 — Portal Legislativ (2021). https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/246850.

Plescaci, D. (2022). Contabilitatea în contextul pandemiei de COVID-19. Recapitulare și perspective românești. CECCAR Business Magazine. https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/contabilitatea-in-contextul-pandemiei-de-covid-19-recapitulare-si-perspective-romanesti-a9719/.

Șova, R.-A., Popa, A.F. (2020). Educația contabilă, între digitalizare și criza generată de pandemia de COVID-19. CECCAR Business Review, 1(10), 3-8.

STRATEGIA Agenției Naționale de Administrare Fiscală 2021-2024 – ANAF (2021). https://static.anaf.ro/static/33/Anaf/ 20210316192634_strategia_anaf_2021-2024.pdf.

Straton, R. (2020). Aplicarea noii legislații fiscale, în contextul COVID-19. Soluții pentru contabili. https://www.fiscalitatea.ro/aplicarea-noii-legislatiei-fiscale-in-contextul-covid-19-solutii-pentru-contabili-20229/.

The accountant of tomorrow Accountancy in 2028 Survey (2018). Thomson Reuters.

United Nations Sustainable Development-17 Goals to Transform Our World (2022). https://www.un.org/sustainabledevelopment/.

We’ve adapted, adjusted and benefited from a lot of lessons learned (2021). CPA CANADA. https://www.cpacanada.ca/en/news/accounting/the-profession/2021-03-16-cpas-covid-job-changes.


Amprente ale perioadei pandemice asupra departamentului financiar-contabil was last modified: ianuarie 18th, 2023 by Claudia-Florina Botar

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Claudia-Florina Botar

Este doctorand, Școala Doctorală de Contabilitate a Universității ,,1 Decembrie 1918” din Alba Iulia.