A fost publicat Regulamentul BNR nr. 2/2019 privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului

10 sept. 2019
Vizualizari: 2028

În M. Of. nr. 736 din 9 septembrie 2019 a fost publicat Regulamentul BNR nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.

Astfel, în cele ce urmează, vom face prezentarea generală a acestui act normativ, urmând ca, spre final, să ne axăm asupra câtorva dispoziții relevante din conținutul acestuia.

 

CAPITOLUL I – „Dispoziții generale”;

 

CAPITOLUL II – „Evaluări de risc, politici și norme interne”;

 

CAPITOLUL III – „Cerințe privind măsurile de cunoaștere a clientelei”;

 

CAPITOLUL IV – „Terțe părți”;

 

CAPITOLUL V – „Cerințe de personal”;

 

CAPITOLUL VI – „Cerințe de organizare”;

 

CAPITOLUL VII – „Măsuri de control și supraveghere”;

 

CAPITOLUL VIII – „Dispoziții tranzitorii”;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

 

CAPITOLUL IX – „Dispoziții finale”.

 

Totodată, ne vom opri asupra unor dispoziții de interes, mai precis:

– Art. 1 care menționează: „(1) Prezentul regulament se aplică următoarelor categorii de entități:
a) instituții de credit persoane juridice române;
b) sucursale din România ale instituțiilor de credit persoane juridice străine;
c) instituții de plată persoane juridice române;
d) instituții emitente de monedă electronică persoane juridice române;
e) sucursale din România ale instituțiilor de plată și instituțiilor emitente de monedă electronică din alte state membre;
f) instituții financiare nebancare înscrise în Registrul special și instituții financiare nebancare înscrise numai în Registrul general care au și statut de instituție de plată sau instituție emitentă de monedă electronică, denumite în continuare instituții.

– Art. 4 aduce în prim-plan următoarele aspecte: „(2) Instituțiile stabilesc în politica pentru administrarea și diminuarea riscului de spălare a banilor și de finanțare a terorismului cel puțin următoarele aspecte:
a) strategia de acceptare a clienților, prin care să se stabilească cel puțin categoriile de clienți pe care instituția își propune să le atragă;
b) tipurile de produse și servicii pe care instituția intenționează să le ofere;
c) limita maximă a nivelului de risc considerată acceptabilă de instituție la nivel de clienți, produse și servicii, precum și la nivelul întregii activități;
d) direcțiile și măsurile generale pe care instituția le consideră adecvate pentru diminuarea riscului de spălare a banilor și de finanțare a terorismului stabilit prin evaluarea de risc, atât la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor și produselor ofertate, cât și la nivelul instituției și, după caz, al grupului din care face parte, inclusiv, dacă este cazul, pentru activitatea derulată prin sucursalele și filialele situate în state terțe;
e) modalitatea în care este asigurată respectarea politicilor și procedurilor la nivel de grup.

– Art. 25 precizează: „instituțiile trebuie să asigure accesul persoanelor cu responsabilități relevante în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului, al auditorului extern și al Băncii Naționale a României la toate evidențele și documentele cu privire la clienți și operațiunile efectuate pentru aceștia, inclusiv orice analiză pe care instituția a realizat-o pentru conformarea la cerințele în materie, prin punerea la dispoziția acestora în cel mai scurt timp a documentelor și informațiilor.

– Potrivit art. 27: „Instituțiile furnizează Băncii Naționale a României – Direcția supraveghere, la cerere:
a) metodologia de realizare și actualizare a evaluării de risc de spălare a banilor și finanțare a terorismului aferente activității desfășurate;
b) evaluarea de risc de spălare a banilor și finanțare a terorismului aferentă activității desfășurate;
c) politica pentru administrarea și diminuarea riscului de spălare a banilor și finanțare a terorismului;
d) normele interne de cunoaștere a clientelei;
e) informații cu privire la clienți și operațiunile efectuate pentru aceștia;
f) analizele interne realizate de instituții pentru detectarea tranzacțiilor prevăzute la art. 17 alin. (2) din Legea nr. 129/2019;
g) documentele și corespondența cuprinzând fundamentarea deciziei de lansare a unor produse sau servicii noi, de furnizare a unor produse sau servicii sau acordarea unor exceptări anumitor clienți, în pofida unei opinii contrare exprimate de persoanele sau structura cu responsabilități în aplicarea măsurilor în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului;
h) rapoartele privind modul în care instituția aplică politicile și procedurile de prevenire a spălării banilor și finanțare a terorismului în state terțe, la nivelul sucursalelor și al filialelor deținute în proporție majoritară;
i) rapoarte privind modul în care instituția aplică politicile și procedurile de prevenire a spălării banilor și finanțării terorismului în relație cu activitățile externalizate;
j) rezultatele testărilor realizate prin procesul independent de auditare;
k) fundamentarea standardelor de desemnare a ofițerului de conformitate;
l) orice alte informații și documente necesare Băncii Naționale a României pentru realizarea supravegherii în domeniu, în forma și termenele precizate în solicitare.

 

A fost publicat Regulamentul BNR nr. 2/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului was last modified: septembrie 10th, 2019 by Redacția ProLege

Jurisprudență

Vezi tot

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.