Modelul, conţinutul şi condiţiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară (OMFP nr. 447/2015)

27 apr. 2015
Vizualizari: 1861

Despre

  • M. Of. nr. 266 din 21 aprilie 2015
  • OMFP nr. 447/2015
  • Modelul, conţinutul şi condiţiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecţie economico-financiară

Actul normativSumar
OMFP nr. 447/2015
(M. Of. nr. 266 din 21 aprilie 2015)
Art. 1-9

În M. Of. nr. 266 din 21 aprilie 2015, s-a publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (OMFP) nr. 447/2015 privind modelul, conținutul și condițiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecție economico-financiară.

Ordinul a fost emis în temeiul dispozițiilor:

 art. 10 alin. (4) din H.G. nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor Publice, cu modificările și completările ulterioare (M. Of. nr. 52 din 28 ianuarie 2009; cu modif. ult.);

– art. 17 alin. (4) din O.U.G. nr. 94/2011 privind organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare (M. Of. nr. 799 din 11 noiembrie 2011);

– art. 6 alin. (3) din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012 (M. Of. nr. 148 din 6 martie 2012).

Vom prezenta, în continuare, prevederile OMFP nr. 447/2015:

Art. 1 OMFP nr. 447/2015

Art. 1 prevede următoarele:

„(1) Se aprobă modelul programului de activitate pentru aparatul de inspecție economico-financiară, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

(2) Programul anual de activitate pentru aparatul de inspecție economico-financiară prezintă drept conținut minimal: entitățile la care se efectuează controlul, acțiunile de control și perioada desfășurării controlului”.

 Art. 2 OMFP nr. 447/2015

Potrivit art. 2, pentru elaborarea programului de activitate anual, trimestrial și lunar, Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și structurile teritoriale de inspecție economico-financiară respectă procedura de selecție a operatorilor economici ce urmează a fi incluși în programele de activitate, în baza analizei de risc, potrivit prevederilor art. 9 din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012.

Art. 3 OMFP nr. 447/2015

Art. 3 prevede faptul că durata de desfășurare a controlului se stabilește în funcție de structura organizatorică și volumul activității entității, obiectivele acțiunii de control, perioada supusă controlului, cu încadrarea în duratele prevăzute la art. 16 alin. (1) [Durata efectuării inspecției economico-financiare este stabilită de organele de inspecție în funcție de obiectivele stabilite și nu poate fi mai mare de 3 luni] și (2) [În cazul operatorilor economici care au calitatea de mari contribuabili, conform O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și al celor care au sedii secundare, durata inspecției economico-financiare nu poate fi mai mare de 6 luni] din O.U.G. nr. 94/2011 privind organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare.

 Art. 4 OMFP nr. 447/2015

Art. 4 are următorul conținut:

„(1) În procesul de elaborare a programului de activitate anual, trimestrial și lunar se au în vedere, în principal, următoarele:

a) competențele fiecărei structuri de inspecție economico-financiară de efectuare a controlului;

b) obiectivele controlului;

c) fondul de timp alocat fiecărei acțiuni de control;

d) numărul persoanelor cu atribuții de inspecție economico-financiară din cadrul fiecărei structuri de inspecție economico-financiară;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

e) necesitatea rotației personalului cu atribuții de inspecție economico-financiară care ocupă funcții sensibile.

(2) În programul de activitate anual, trimestrial și lunar se cuprind și acțiunile de control începute în anul precedent, aflate în curs de desfășurare și care se finalizează în anul de referință.

(3) În programul de activitate anual, trimestrial și lunar sunt cuprinse, în principal, entitățile cu grad ridicat de risc, stabilit potrivit analizei efectuate conform art. 9 [Selectarea operatorilor economici ce urmează a fi incluși în programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, în principal pe baza următoarelor criterii: a) importanța operatorului economic (regională, locală); b) situația economico-financiară (inclusiv, dar nelimitându-se la pierderi, arierate, creanțe); c) facilități acordate (inclusiv, dar nelimitându-se la subvenții/transferuri, credite interne și externe cu garanția statului); d)raportarea și îndeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobați prin bugetele de venituri și cheltuieli; e) perioada de la precedenta verificare de aceeași natură și cu aceleași obiective și până la împlinirea termenului de prescripție; f) solicitări ale unor instituții/autorități publice] din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012, și cele pentru care există riscul de împlinire a termenului de prescripție prevăzut de art. 9 din O.U.G. nr. 94/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 107/2012, cu modificările ulterioare”.

Art. 5 OMFP nr. 447/2015

Art. 5 dispune faptul că Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice respectă următoarele etape și termene în procesul de elaborare și aprobare a programelor de activitate:

a) întocmește, până la data de 15 octombrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual;

b) analizează, centralizează și corelează proiectele programelor de activitate anuale, defalcate pe trimestre și luni, transmise de către fiecare structură teritorială de inspecție economico-financiară, precum și proiectul programului propriu de activitate;

c) formulează și transmite către structurile teritoriale de inspecție economico-financiară, în vederea revizuirii, până la data de 31 octombrie inclusiv, eventuale modificări/completări ale proiectelor programelor de activitate transmise de acestea;

d) analizează, centralizează și întocmește proiectul programului de activitate anual pentru întregul aparat de inspecție economico-financiară, cu defalcarea pe trimestre și pe luni, și îl transmite, până la data de 20 noiembrie inclusiv, Curții de Conturi a României în vederea corelării cu programul de activitate al acesteia, conform prevederilor art. 6 alin. (1) [Proiectul programului anual de activitate al aparatului de inspecție economico-financiară se corelează cu programul anual de activitate al Curții de Conturi a României, după care se aprobă de conducerea Ministerului Finanțelor Publice] din Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea inspecției economico-financiare, aprobate prin H.G. nr. 101/2012;

e) transmite spre aprobare conducerii Ministerului Finanțelor Publice, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii, proiectul de program corelat cu programul de activitate al Curții de Conturi a României, sub semnătura directorului general al Direcției generale de inspecție economico-financiară;

f) în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare, transmite programul fiecărei structuri teritoriale de inspecție economico-financiară.

 Art. 6 OMFP nr. 447/2015

Potrivit art. 6, structurile teritoriale de inspecție economico-financiară respectă în procesul de elaborare a programelor de activitate următoarele etape și termene:

a) întocmesc și transmit pe suport hârtie și în format electronic către Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 15 octombrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual, cu defalcarea pe trimestre și luni, sub semnătura conducătorului organului de inspecție economico-financiară;

b) modifică/completează, conform prevederilor art. 5 lit. c), și transmit pe suport hârtie și în format electronic către Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, sub semnătura conducătorului organului de inspecție economico-financiară, până la data de 10 noiembrie inclusiv, proiectul propriului program de activitate anual revizuit, cu defalcarea pe trimestre și luni, ca urmare a modificărilor/completărilor formulate de Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice.

Art. 7 OMFP nr. 447/2015

Art. 7 prevede următoarele:

„(1) Programele de activitate aprobate pentru aparatul de inspecție economico-financiară pot fi modificate și/sau completate cu aprobarea conducerii Ministerului Finanțelor Publice.

(2) Propunerile structurilor teritoriale de inspecție economico-financiară de modificare/completare a programelor de activitate trimestriale și lunare ale acestora se transmit, sub semnătura conducătorului organului de inspecție economico-financiară, Direcției generale de inspecție economico-financiară, în vederea analizării, avizării și supunerii spre aprobare conducerii Ministerului Finanțelor Publice, până la data de 15 inclusiv a ultimei luni din trimestru, pentru trimestrul următor, respectiv 15 inclusiv a lunii care precedă luna de referință.

(3) Modificările/Completările programului de activitate aprobate/respinse, după caz, se comunică solicitanților de către Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, în termen de 5 zile lucrătoare de la aprobare/respingere”.

 Art. 8 OMFP nr. 447/2015

Art. 8 prevede faptul că Direcția generală de inspecție economico-financiară din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili din cadrul ANAF vor lua măsuri pentru aplicarea și ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 9 OMFP nr. 447/2015

Conform art. 9, respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Modelul, conținutul și condițiile de aprobare a programelor de activitate pentru aparatul de inspecție economico-financiară (OMFP nr. 447/2015) was last modified: aprilie 27th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.