O apărare efectivă presupune confidențialitatea comunicării dintre avocat și client

25 aug. 2016
Vizualizari: 1685

 

Universul Juridic: Am avut o dezbatere extrem de interesantă astăzi. Care a fost motivația, de ce această dezbatere acum în spațiul public?

Cristina Gheorghe: În pofida unor afirmații care s-au făcut în mod repetat în spațiul public în sensul că ceea ce dorim noi, avocații români, prin proiectul de modificare a legii reprezintă un caz cu totul și cu totul excepțional și că, vezi Doamne, nicăieri în lume nu ar exista astfel de garanții profesionale, realitatea este exact invers – toate statele civilizate au dispoziții legale clare, care garantează justițiabilului confidențialitatea comunicării dintre el și avocatul lui. Pentru că, încă o dată subliniez, ceea ce trebuie reținut ca principiu este că ceea ce urmărim este o garanție pentru justițiabil și nu pentru noi înșine, pentru că avocatul care ar cădea în păcatul de a săvârși el însuși fapte de natură a atrage o răspundere penală, nu va fi protejat. Deci nu vorbim nicăieri, proiectul de lege nu vorbește despre o protecție a avocatului care s-ar afla în situația de a fi cercetat. Ci despre confidențialitatea comunicării avocat-client, acolo unde clientul este într-o anchetă, într-o urmărire penală începută, în orice stadiu al unei anchete sau al unei cercetări.

Deci încă o dată, concluzionând, așa cum bine ați întrebat, întreaga legislație, la nivelul statelor și apoi legislația europeană, nu doar că prevăd, garantează acest drept pe care noi dorim să-l asigurăm clienților noștri.

Universul Juridic: Este vorba în toată această discuție despre confidențialitatea, despre secretul profesional, despre modul în care avocatul se raportează la clientul său, despre raporturile și discuțiile dintre aceștia în scopul aflării adevărului, până la urmă, pentru că atât clientul, cât și avocatul doresc să se afle adevărul.

Cristina Gheorghe: Așa este. Așa cum au rostit deja în expunerile pe care le-au avut, atât dl președinte Florea, cât și dl vicepreședinte Traian Briciu, nu trebuie să uităm și nu trebuie să generalizăm anumite situații care, pornind de la cazuri concrete și unele poate foarte vizibile în practică, conduc pe o direcție greșită. Avocatul nu este doar avocat în materia Dreptului penal. Ponderea cauzelor civile, cauzelor comerciale, de proprietate intelectuală, de protecție a mărcilor, de concurență, sunt mult peste, dacă este să ne raportăm statistic, mult mai numeroase decât cele penale. Or, ceea ce urmărim noi este protecția clientului în general, nu neapărat a clientului aflat în sfera cercetării penale. Dar chiar și în sfera cercetării penale, este absolut normal, este obligatoriu pentru ca dreptul la apărare să poată fi exercitat, să existe în realitate, să nu fie un simplu enunț, este esențial ca acel client care intră în relația profesională cu avocatul său să aibă convingerea că garanțiile sale, asigurarea dreptului la apărare, confidențialitatea, toate garanțiile procesuale multe dintre ele prevăzute de codul de procedură penală, chiar înainte de a fi evocate în legea noastră, vor fi garanții existente reale și nu simple enunțuri.

Pentru că, așa cum ați spus, nu vorbim aici despre o dorință de a apăra cu orice preț și în orice limite. Ci de ceea ce trebuie să reprezinte în esență rolul avocatului și anume de a asigura o apărare efectivă. O apărare efectivă presupune această confidențialitate.

Universul Juridic: Mulțumesc.

👍Înregistrarea evenimentului. UNBR și INPPA. Ziua Avocatului și Ziua Justiției. Masă rotundă cu tema: „Proiectul noului Cod de conduită profesională al avocaților, de etică și deontologie. Confidențialitatea raporturilor dintre avocați și clienți. Aspecte deontologice.”

O apărare efectivă presupune confidențialitatea comunicării dintre avocat și client was last modified: august 23rd, 2016 by Cristina Gheorghe

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice