Neconstituționalitate (comunicat CCR): Dispoziţiile Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 20 iulie 2016 | Legea pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali | Legea pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali este neconstituțională |
Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 20 iulie 2016, Curtea Constituțională s-a reunit pentru a dezbate asupra neconstituționalității dispozițiilor Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali.
Obiectul excepției de neconstituționalitateObiectul excepției de neconstituționalitate îl reprezintă dispozițiile Legii pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, în urma reexaminării anumitor dispoziții ale legii de Parlament.
Prin Decizia pronunțată în ședința din 20 iulie 2016, Curtea Constituțională, cu unanimitate de voturi, a admis obiecția de neconstituționalitate și a constatat că Legea pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali este neconstituțională.
Curtea a reținut că, prin Decizia nr. 22 din 20 ianuarie 2016, pronunțată în cadrul controlului a priori de constituționalitate, Legea pentru completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali a fost constatată ca fiind neconstituțională în ansamblul său. În urma deciziei Curții Constituționale, Parlamentul a reluat procedura legislativă, a reexaminat anumite dispoziții ale legii constatate ca fiind neconstituțională și a adoptat din nou legea anterior menționată. Parlamentul nu avea competența de a reexamina doar dispoziții punctuale din lege, ci trebuia începută o nouă procedură legislativă pentru a se respecta prevederile art. 147 alin. (2) din Constituție.
De asemenea, Curtea a constatat că, prin soluțiile legislative alese, Parlamentul nu a respectat întru totul exigențele constituționale stabilite prin Decizia Curții Constituționale nr. 22 din 20 ianuarie 2016. Prin urmare, Curtea a constatat încălcarea art. 147 alin. (4) din Constituție, prin raportare la exigențele constituționale referitoare la:
– claritatea, precizia și previzibilitatea legii, conținutul normativ al legii reglementând lacunar și defectuos atât stabilirea modului de calcul al indemnizației pentru limită de vârstă, în situația în care subiecții dreptului au îndeplinit mai multe tipuri de mandate (primar, viceprimar, președinte și/sau vicepreședinte al consiliului județean), cât și natura juridică a acesteia;
– egalitatea în drepturi, legea acordând beneficiul indemnizației pentru limită de vârstă numai în privința anumitor aleși locali;
– indicarea sursei de finanțare a noii cheltuieli bugetare, întrucât legea, trecând această cheltuială publică la bugetul local, nu a reglementat un sistem de venituri apt să susțină plata indemnizației pentru limită de vârstă, din acest buget.
Pentru a vedea respectivul comunicat, vizitați site-ul CCR (www.ccr.ro).