Neconstituționalitate: Art. 223 (Condiţiile şi cazurile de aplicare a măsurii arestării preventive) alin. (2) Cod procedură penală. Arest preventiv pentru infracțiunea de trafic de stupefiante

20 iul. 2015
Vizualizari: 4627

Despre

  • 16 iulie 2015
  • Excepție de neconstituționalitate
  • Art. 223 alin. (2) Cod procedură penală

Decizia CCRAct normativArticolSumar
D.C.C. din 16 iulie 2015: neconstituționalitateCod procedură penalăArt. 223 alin. (2)Sintagma „o infracțiune de trafic de stupefiante” din cuprinsul dispozițiilor art. 223 alin. (2) este neconstituțională

 

 

Potrivit comunicatului de presă publicat pe site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro), în ședința din 16 iulie 2015, Curtea s-a reunit pentru a soluționa excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 223 alin. (2) din Codul de procedură penală.

Art. 223 (Condițiile și cazurile de aplicare a măsurii arestării preventive) alin. (2) Cod procedură penală

„Măsura arestării preventive a inculpatului poate fi luată și dacă din probe rezultă suspiciunea rezonabilă că acesta a săvârșit o infracțiune intenționată contra vieții, o infracțiune prin care s-a cauzat vătămarea corporală sau moartea unei persoane, o infracțiune contra securității naționale prevăzută de Codul penal și alte legi speciale, o infracțiune de trafic de stupefiante, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spălare a banilor, falsificare de monede ori alte valori, șantaj, viol, lipsire de libertate, evaziune fiscală, ultraj, ultraj judiciar, o infracțiune de corupție, o infracțiune săvârșită prin mijloace de comunicare electronică sau o altă infracțiune pentru care legea prevede pedeapsa închisorii de 5 ani ori mai mare și, pe baza evaluării gravității faptei, a modului și a circumstanțelor de comitere a acesteia, a anturajului și a mediului din care acesta provine, a antecedentelor penale și a altor împrejurări privitoare la persoana acestuia, se constată că privarea sa de libertate este necesară pentru înlăturarea unei stări de pericol pentru ordinea publică”.

 

 

D.C.C. din 16 iulie 2015

Prin Decizia pronunțată în ședința din 16 iulie 2015, Curtea, cu majoritate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că sintagma „o infracțiune de trafic de stupefiante” din cuprinsul dispozițiilor art. 223 alin. (2) din Codul de procedură penală este neconstituțională.

 

Alte precizări ale Curții Constituționale

Curtea a reținut că măsura arestării preventive, prevăzută la art. 223-240 din Codul de procedură penală, este o măsură preventivă privativă de libertate, de a cărei esență este restrângerea libertății individuale, prevăzute la art. 23 din Constituție, și executarea ei într-un centru de detenție. Reglementarea de către legiuitor a acestei măsuri nu se poate realiza decât cu asigurarea tuturor garanțiilor specifice dreptului la un proces echitabil, prevăzut la art. 21 alin. (3) din Constituție, precum și a standardelor de calitate a legii, respectiv claritatea și previzibilitatea, consacrate de art. 1 alin. (5) din Constituție, precum și de principiul legalității procesului penal, prevăzut la art. 2 din Codul de procedură penală. Or, în condițiile în care infracțiunea de trafic de stupefiante nu este reglementată în legislația penală română, nici în cuprinsul Codului penal nici în cuprinsul unei legi speciale, enumerarea sa printre infracțiunile pentru care poate fi luată măsura arestării preventive este neconstituțională.

Pentru a vedea respectivul comunicat de presă vizitați site-ul Curții Constituționale (www.ccr.ro).

Neconstituționalitate: Art. 223 (Condițiile și cazurile de aplicare a măsurii arestării preventive) alin. (2) Cod procedură penală. Arest preventiv pentru infracțiunea de trafic de stupefiante was last modified: iulie 24th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.