Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun – modificări (Legea nr. 15/2016)

4 feb. 2016
Vizualizari: 7841

Despre

  • M. Of. nr. 72 din 1 februarie 2016
  • Legea nr. 15/2016
  • Modificarea şi completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun

Actul modificatActul modificatorSumar
Legea nr. 349/2002
(M. Of. nr. 435 din 21 iunie 2002; cu modif. ult.)
Legea nr. 15/2016
(M. Of. nr. 72 din 1 februarie 2016)
modifică: art. 1, art. 2 lit. m) și n), art. 3 alin. (1) și (11), art. 3 alin. (2), art. 3 alin. (5), art. 3 alin. (71), art. 5, art. 9, art. 10 lit. a) și b), art. 11, art. 141
introduce: art. 2 lit. n1) și n2), art. 3 alin. (12)
abrogă: art. 3 alin. (21), (3), (4) și (41), art. 12 alin. (2)

 

În M. Of. nr. 72 din 1 februarie 2016, s-a publicat Legea nr. 15/2016 privind modificarea și completarea Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun (M. Of. nr. 435 din 21 iunie 2002; cu modif. ult.).

 

Art. 1 din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 1 prevedea faptul că respectiva lege stabilește unele măsuri privind prevenirea și combaterea consumului produselor din tutun, prin restrângerea fumatului în spații publice închise, prin inscripționarea pachetelor cu produse din tutun, prin desfășurarea de campanii de informare și educare a populației, informarea consumatorilor cu privire la produsele din tutun pe care urmează să le achiziționeze, prin indicarea în produsele finale a conținutului de gudron, nicotină și monoxid de carbon, precum și unele măsuri privind utilizarea ingredientelor pentru produsele din tutun, având ca scop protejarea sănătății persoanelor fumătoare și nefumătoare de efectele dăunătoare ale fumatului, prevenirea răspândirii fumatului în rândul minorilor și asigurarea unui nivel adecvat al calității vieții populației din România.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 1 prevede: „Prezenta lege stabilește unele măsuri privind prevenirea și combaterea consumului produselor din tutun, prin interzicerea completă a fumatului în toate spațiile publice închise, în spațiile închise de la locul de muncă și în locurile de joacă pentru copii, prin inscripționarea pachetelor cu produse din tutun, prin desfășurarea de campanii de informare și educare a populației, informarea consumatorilor cu privire la produsele din tutun pe care urmează să le achiziționeze, prin indicarea în produsele finale a conținutului de gudron, nicotină și monoxid de carbon, prin unele măsuri privind utilizarea ingredientelor pentru produsele din tutun, având ca scop protejarea sănătății persoanelor fumătoare și nefumătoare de efectele dăunătoare ale fumatului, prevenirea răspândirii fumatului în rândul minorilor și asigurarea unui nivel adecvat al calității vieții populației din România”.

 

Art. 2 lit. i1) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Noua reglementare

La art. 2, după lit. i) se introduce o nouă literă, lit. i1).

Potrivit noii reglementări, art. 2 lit. i1) dispune: „În sensul prezentei legi, prin:

(…)

i1) țigaretă electronică se înțelege un produs care poate fi folosit pentru consumul de vapori care conțin nicotină prin intermediul unui muștiuc sau orice componentă a acestui produs, inclusiv un cartuș, un rezervor și dispozitivul fără cartuș sau rezervor”.

 

Art. 2 lit. m) și n) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 2 lit. m) și n) defineau următorii termeni:

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

m) spații publice închise – toate spațiile din instituțiile publice centrale și locale, instituții sau unități economice, de alimentație publică, de turism, comerciale, de învățământ, medico-sanitare, culturale, de educație, sportive, toate mijloacele de transport în comun, autogări, gări și aeroporturi, de stat și private, spațiile închise de la locul de muncă sau alte spații prevăzute de lege, cu excepția spațiilor delimitate și special amenajate pentru fumat din incinta acestora;

n) spații închise de la locul de muncă – toate spațiile din imobilele construcții, precum halele industriale, spațiile de depozitare, sălile de ședință, sălile de consiliu, holurile, coridoarele, toaletele, lifturile, birourile și camerele.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 2 lit. m) și n) stabilesc: „În sensul prezentei legi, prin:

(…)

m) spațiu public închis se înțelege orice spațiu accesibil publicului sau destinat utilizării colective, indiferent de forma de proprietate ori de dreptul de acces, care are un acoperiș, plafon sau tavan și care este delimitat de cel puțin doi pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;

n) spațiu închis de la locul de muncă se înțelege orice spațiu care are un acoperiș, plafon sau tavan și care este delimitat de cel puțin doi pereți, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent, aflat într-un loc de muncă, astfel cum este definit în Legea securității și sănătății în muncă nr. 319/2006, cu modificările ulterioare”.

 

Art. 2 lit. n1) și n2) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Noua reglementare

La art. 2, după lit. n) se introduc două noi litere, lit. n1) și n2).

Potrivit noii reglementări, art. 2 lit. n1) și n2) prevăd: „În sensul prezentei legi, prin:

(…)

n1) mijloc de transport în comun se înțelege orice vehicul utilizat pentru transportul contra cost al persoanelor;

n2) loc de joacă pentru copii se înțelege orice spațiu închis sau în aer liber, destinat utilizării de către copii”.

 

Art. 3 alin. (1) și (11) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (1) dispunea faptul că este interzis fumatul în spațiile publice închise.

În continuare, art. 3 alin. (11) stabilea faptul că este interzis complet fumatul în unitățile sanitare, de stat și private.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (1) și (11) stabilesc: „(1) Se interzice fumatul în toate spațiile publice închise, spațiile închise de la locul de muncă, mijloacele de transport în comun, locurile de joacă pentru copii. De la prezentele prevederi fac excepție celulele pentru deținuți din penitenciarele de maximă siguranță.

(11) Se interzice complet fumatul în unitățile sanitare, de învățământ, precum și în cele destinate protecției și asistenței copilului, de stat și private”.

 

Art. 3 alin. (12) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Noua reglementare

La art. 3, după alin. (11) se introduce un nou alineat, alin. (12).

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (12) dispune: „În spațiile prevăzute la art. 2 lit. n1) este interzisă inclusiv utilizarea țigaretei electronice”.

 

Art. 3 alin. (2) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (2) prevedea faptul că în spațiile publice închise, fumatul este permis numai în camere special amenajate pentru fumat, cu respectarea următoarelor condiții obligatorii:

a) să servească exclusiv fumatului;

b) să nu fie spațiu de tranzit sau de acces în spațiul public închis;

c) să fie dotate cu sisteme de ventilație funcționale care să asigure eliminarea fumului de tutun;

d) să fie dotate cu scrumiere și extinctoare și să fie amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea și stingerea incendiilor;

e) să fie marcate, la loc vizibil, cu unul dintre următoarele indicatoare prin care să se indice: «Cameră pentru fumat», «încăpere în care este permis fumatul» sau «Loc pentru fumat», astfel încât orice persoană să poată fi avizată asupra faptului că numai în acel spațiu se poate fuma.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) prevede: „Fumatul este permis numai în camere special amenajate, exclusiv în zona de tranzit a aeroporturilor internaționale, cu respectarea următoarelor condiții:

a) să servească exclusiv fumatului;

b) să nu fie spațiu de trecere sau de acces în spații publice închise;

c) să fie dotate cu sisteme de ventilație funcționale care să asigure eliminarea fumului din tutun, cu presiune negativă;

d) să fie dotate cu scrumiere și extinctoare și amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea și stingerea incendiilor;

e) să fie marcate la loc vizibil cu indicatoare: «Cameră pentru fumat», «Loc pentru fumat»”.

 

Art. 3 alin. (21), (3), (4) și (41) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (21) dispunea faptul că persoanele responsabile din instituțiile menționate conform art. 2 lit. m) și n) vor elabora și vor pune în aplicare regulamente interne prin care să delimiteze spațiile în incinta cărora este permis fumatul de cele în care este interzis fumatul, prin marcarea ultimelor cu indicatoare prin care să se indice: «Fumatul interzis» sau folosirea semnului internațional, respectiv țigareta barată de o linie transversală.

În continuare, art. 3 alin. (3) dispunea faptul că fumatul este permis în baruri, discoteci, restaurante și alte spații publice cu destinație similară, numai în spații special amenajate pentru fumat, cu respectarea următoarelor condiții obligatorii:

a) să reprezinte cel mult 50% din suprafața spațiului public închis destinat clienților;

b) să fie delimitate de restul spațiului public închis, astfel încât să se asigure izolarea completă de acesta;

c) să nu fie spațiu de tranzit sau de acces în spațiul public închis;

d) să fie dotate cu sisteme de ventilație funcționale care să asigure eliminarea fumului de tutun;

e) să fie dotate cu scrumiere și cu extinctoare și să fie amenajate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind prevenirea și stingerea incendiilor;

f) să fie marcate la loc vizibil cu unul dintre următoarele indicatoare: «Loc pentru fumat», «Spațiu pentru fumat”, «încăpere în care este permis fumatul».

Conform art. 3 alin. (4), prevederile alin. (2) și (3) nu se aplică spațiilor publice închise al căror proprietar, manager sau conducător al instituției stabilește și afișează avertismentul: «în această clădire fumatul este complet interzis», «în această instituție fumatul este complet interzis», «în această unitate fumatul este complet interzis.»

Art. 3 alin. (41) stabilea faptul că prevederile alin. (3) nu se aplică barurilor, discotecilor, restaurantelor și altor spații publice cu destinație similară, a căror suprafață a întregului spațiu public închis destinat clienților este mai mică de 100 m2, dacă proprietarul sau managerul acestora stabilește și afișează avertismentul: «în această unitate fumatul este permis».

Noua reglementare

Art. 3 alin. (21), (3), (4) și (41) – Abrogate.

 

Art. 3 alin. (5) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (5) prevedea interzicerea vânzării la bucată a țigaretelor.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (5) prevede: „Se interzice vânzarea la bucată a țigaretelor, țigărilor de foi și cigarillos”.

 

Art. 3 alin. (71) din Legea nr. 349/2002 (modificată prin Legea nr. 15/2016)

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 3 alin. (71) dispunea faptul că se interzice comercializarea produselor din tutun în spitale și unități de învățământ, cu excepția unităților de învățământ superior.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (71) dispune: „Se interzice comercializarea produselor din tutun în unitățile sanitare și cele de învățământ, de stat și private”.

Legea nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor din tutun – modificări (Legea nr. 15/2016) was last modified: februarie 3rd, 2016 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.